نداشتن بنیه مالی از یک سو و قابل اعتماد ندانستن شرکت های دانش بنیان از سوی بخش صنعت جهت پذیرش ریسک سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های این نوع شرکت ها از سوی دیگر، موجب شده بود تا بسیاری از شرکت های داخلی از دانش و توانایی جوانان این مرز و بوم بی بهره بمانند.
در همین حال، ایجاد و گسترش شرکت های دانش بنیان و تبدیل علم به ثروت یکی از رویکردهای دولت تدبیر و امید در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی، نیل به اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنعت سبز است.
در این راستا، تلاش ها برای استفاده از توانایی شرکت های دانش بنیان جهت برآورده کردن نیازهای کشور در بخش های مختلف پس از تصدی دولت یازدهم دو چندان شد و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تلاش کرد با اتخاذ برنامه هایی نگرانی شرکت های دانش بنیان را برای ادامه فعالیت خود، کاهش و انگیزه صاحبان فکر و اندیشه را برای ارائه توانایی های خود افزایش دهد.
از جمله اقدام های انجام شده در این زمینه، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های شرکت های دانش بنیان تا رسیدن به مرحله نیمه صنعتی است.
نمونه بارز آن، بهره برداری از سامانه تصفیه فاضلاب صنعتی نیروگاه برق شهید محمد منتظری بر اساس استانداردهای روز دنیا بصورت پایلوت است که روز پنجشنبه گذشته به بهره برداری رسید.
طرح یاد شده با هدف تامین آب مصرفی نیروگاه برق شهید منتظری اصفهان با استفاده از پیشرفته ‌ترین فناوری روز دنیا و برای نخستین بار در خاورمیانه و در سطح آزمایشی و نیمه صنعتی اجرا شد.
ظرفیت این طرح که توسط یک شرکت دانش بنیان به مدت 6 ماه اجرا شده 300 متر مکعب در روز می باشد و سرمایه گذار آن تا مرحله نیمه صنعتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که برای اجرای آن 300 میلیون تومان هزینه کرده است.
نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه طراح و مجری این طرح در مراسم بهره برداری آن در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان با صراحت گفت: جشن افتتاح این طرح باید 10 سال قبل برپا می شد اما به دلیل آنکه از سوی دولت وقت و مدیران صنعتی حمایت نشد، پس از 10 سال باید شاهد بهره برداری نیمه صنعتی آن باشیم.
سیروس ابراهیمی با اشاره به اینکه ایده این طرح را در سال 84 به مسئولان دولت نهم ارائه کرده است، گفت: دولت نهم و دهم، حمایتی از این طرح انجام ندادند و به دلیل انجام هزینه بالا، حاضر به ریسک پذیری و حمایت از اجرای پروژه نشدند.
وی ادامه داد: مسئولان در دولت های گذشته با این بهانه که ضمانتی برای اجرای طرح وجود ندارد و ممکن است به رغم سرمایه گذاری چند صد میلیونی طرح با شکست مواجه شود، حمایتی از این طرح انجام ندادند.
مجری و طراح سامانه تصفیه فاضلاب صنعتی نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان با اشاره به اینکه دانش این طرح پیش از این در اختیار یک شرکت هلندی بوده است، گفت: در این شیوه تصفیه فاضلاب، افزون بر اینکه مواد آلاینده و مخرب پساب به شکل چشمگیری کاهش می یابد، زمینه بهره برداری از لجن پساب فاضلاب برای استفاده در سایر بخش های صنعتی از جمله کاغذ سازی را فراهم می کند.
وی تصریح کرد: اکنون اعتماد دولت یازدهم به محققان داخلی جواب داده است و توانستیم با سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری این طرح را در مرحله نیمه صنعتی اجرا و اعتماد بخش صنعت برای استفاده از این طرح را به دست آوریم.
در عین حال، معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شاهد همکاری سه بخش عرضه (شرکت دانش بنیان)، سرمایه گذار ( معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) و صنعت (متقاضی) برای عرضه محصولات فناورانه هستیم .
علی وطنی با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل هزینه های سنگین پروژه های صنعتی، بخش صنعت حاضر به ریسک پذیری برای سرمایه گذاری طرح های ارائه شده از سوی شرکت های دانش بنیان نبود، گفت: برای حل این مشکل و استفاده از توانایی پژوهشگران جوان کشور، طرح های شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: چنانچه طرح ارائه شده از سوی شرکت های دانش بنیان قابلیت تجاری سازی داشته باشد، هزینه های اجرای طرح از صندوق نوآوری و شکوفایی و یا سایر صندوق های مرتبط با معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان تا مرحله نیمه صنعتی پرداخت می شود.
وطنی ادامه داد: پس از اجرای طرح و بهره برداری نیمه صنعتی آن، نگرانی بهره بردار برای سرمایه گذاری در این طرح از بین می رود و زمینه شکوفایی توان نیروهای وطنی و اشتغال جوانان فراهم می شود.
وی تصریح کرد: در این زمینه، مرحله ریسک توسعه فناوری در مقیاس نیمه صنعتی را دولت یازدهم پذیرفته است و این نقطه عطفی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان است.
معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین تصریح کرد: چنانچه بهره برداران طرح های شرکت های دانش بنیان پس از بهره برداری نیمه صنعتی، نیاز به تسهیلات داشته باشند، دولت یازدهم برای کمک به توسعه علم و فناوری کشور و استفاده از توانایی محققان داخلی، به بهره برداران از محل اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی بصورت لیزینگ تسهیلات می دهد.
براساس اعلام معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، دو هزار و 800 شرکت دانش ‌بنیان در کشور فعالیند که از این تعداد بیش از 370 شرکت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر هستند.
2093 / ** گزارش و انتشار: اصغر دواتگر

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.