مجید پاتو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرد متخلفی در روستای «سویناس» بخش خلیفان این شهرستان ۲۲ هکتار از اراضی ملی را به صورت غیرقانونی تصرف و قرق کرده بود که با دخالت ماموران یگان حفاظت پرونده این تصرف تشکیل شد.

وی اضافه کرد: این فرد متخلف اجازه بهره‌برداری از این اراضی ملی را که به صورت مرتع بود، به دامداران منطقه نمی‌داد و همین امر مایه نارضایتی اهالی این روستا شده بود.

وی افزود: طبق قانون استفاده از مراتع برای دامداران دارای پروانه چرای دام در مناطق مختلف تعیین شده و کسی مجاز نیست که مراتع واقع شده در این اراضی ملی را به صورت غیرقانونی تصرف و قرق کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد با اشاره به بازپس‌گیری اراضی ملی از متخلفان گفت: امسال هشت فقره پرونده تصرف غیرقانونی اراضی ملی در این شهرستان تشکیل و هفت هکتار اراضی ملی در اجرای تبصره ماده ۵۵ رفع تصرف شده است.

«پاتو» افزود: امسال همچنین ۱۳ فقره پرونده تخریب اراضی ملی به مساحت ۱۲ هکتار تشکیل و برای بررسی بیشتر و اجرای حکم به مراجع قضایی تحویل داده شد.

وی اضافه کرد: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.

وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده تجاوز به حریم مراتع و عرصه‌های ملی به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند تا در اولین فرصت اقدام قانونی صورت گیرد و از تخریب‌ این عرصه‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در مهاباد مازاد دام به چرا وجود دارد، گفت: در این شهرستان ۱۷۰ هزار راس دام مجاز به استفاده از مراتع هستند در حالی که هم‌اکنون سه برابر این تعداد دام در این شهرستان وجود دارد که از مراتع استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع ۸۳۶ هکتار از اراضی ملی این شهرستان از متصرفان غیرقانونی بازپس‌گیری شد، افزود: در طول سال ۱۳۹۸ علاوه بر بازپس‌گیری این مقدار از اراضی ملی، ۴۳ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی با ۴۷ هکتار مساحت تشکیل شده و متصرفان به پرداخت ۱۰۸ میلیون و ۵۷۰ هزار ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

در شهرستان مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.