مجید پاتو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان کودپاشی در مراتع بالادست شهرستان و در بخش خلیفان که جزو مراتع ممیزی شده هستند انجام می گیرد.
وی با بیان اینکه کودپاشی مراتع هر ساله در فروردین ماه شروع می شود، بیان کرد: در مراتع این شهرستان به ازای هر هکتار، 50 کیلوگرم کودپاشی انجام می شود.
پاتو افزود: کودپاشی در مراتع با هدف تقویت پوشش گیاهی، افزایش میزان بهره وری و تشویق جوامع محلی برای استفاده بهینه از مراتع انجام می شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد یادآور شد: هر گونه چرای زودرس دام قبل از 15 اردیبهشت سال جاری در مراتع این شهرستان ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد.
وی در خصوص زیان های چرای زودرس دام ها در مراتع بیان کرد: استفاده از مراتع در این محدوده زمانی، باعث آسیب دیدن پوشش گیاهی و لگدکوب شدن مراتع می شود و این امر به طور مستقیم به زیان دامداران است.
وی اضافه کرد: با توجه به بارندگی های اخیر و گلی بودن مراتع چرای زودرس دام باعث تخریب بیشتر مراتع و از بین رفتن گیاهان خوش خوراک در مراتع می شود.
پاتو با اشاره به اینکه در مهاباد مازاد دام به چرا وجود دارد، یادآور شد: در این شهرستان 170 هزار راس دام مجاز به استفاده از مراتع هستند درحالی که هم اکنون سه برابر این تعداد دام در این شهرستان ار مراتع استفاده می کنند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد تاکید کرد: برای حفاظت دقیق از عرصه های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن است و به همین علت سامانه 1504 به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.
به گزارش ایرنا، بیش از پنج هزار بهره بردار در مراتع مهاباد مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از 80 هزار تن علوفه را از این مراتع برداشت می کنند.
در شهرستان مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مرتع وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، 70 هزار هکتار مراتع درجه 2 با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.
مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
9903/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.