مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: حمل چوب زراعی و ‌باغی ممنوعیت قانونی ندارد.

میرصمد سیدموسوی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: قانونی مبنی بر ممنوع بودن زراعت، قطع و حمل چوب وجود ندارد و برعکس در ماده 48 قانون حفاظت منابع طبیعی حمل چوب، هیزم و زغال جنگلی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

وی اظهار کرد: آذربایجان غربی در دهه 80 جزو استان‌های پیشرو در کشت صنوبر بوده و این استان به دلیل مرغوبیت درخت صنوبر، قطب برتر کشور در کشت و زراعت این درخت معرفی شده است.

 وی با بیان اینکه  درحال حاضر بالغ بر 21 هزار هکتار از اراضی استان به زراعت چوب و عموما چوب صنوبر اختصاص دارد که در دهه 80 کاشته شده است، خاطرنشان کرد: درختانی که در دهه گذشته زراعت شده اند، به مرحله بهره‌وری رسیده‌اند و طبیعی است که برای مصارف مختلف بریده شود.

 موسوی با بیان اینکه درختان جنگلی به مفهوم تعریف شده آن در آذربایجان غربی فقط در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت وجود دارد، خاطرنشان کرد: در ارومیه و مهاباد منطقه‌ای که جنگل به آن اطلاق شود وجود ندارد و تنها مرتع مشجر هستند که از پوشش درختی نیز برخوردار هستند.

وی ادامه داد: درختان جنگلی سردشت و پیرانشهر گونه غالب آن بلوط است، درخت صنعتی نیستند و کاربرد صنعتی ندارند چون در اصل درختی می تواند کاربری صنعتی داشته باشد که از حجم لازم برخوردار بوده و ناهمواری در بدنه آن وجود نداشته باشد.

موسوی افزود: درختان جنگلی در آذربایجان غربی اصلا قابل بهره‌برداری نیست که بتواند در کارخانه‌ها فرآوری شود البته نمی‌توان منکر سوءاستفاده برخی از سودجویان به منابع جنگلی استان شد که ممکن است گاهی از نگاه این سازمان دور مانده باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت:  بیش از 90 درصد درختانی که در ماه‌های اخیر از استان حمل شده و در فضاهای مجازی انتشار یافته است، بیشتر درختان زراعی بوده است که با هدف تامین زغال و یا غیره بریده می‌شود و درختان جنگلی نبوده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.