مجید پاتو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طول سال ۱۳۹۸ علاوه بر بازپس‌گیری این مقدار از اراضی ملی، ۴۳ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی با ۴۷ هکتار مساحت تشکیل شده و متصرفان به پرداخت ۱۰۸ میلیون و ۵۷۰ هزار ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

وی اضافه کرد: سال گذشته در مجموع ۱۲۶ فقره پرونده چرای غیرمجاز دام (چرای دیررس و زودرس) تشکیل و دامداران متخلف پنج هزار و ۵۰۰ راس دام را به مراتع برده بودند که متخلفان به پرداخت ۸۷۲ میلیون ریال محکوم شدند.

وی افزود: طبق طرح ممیزی، چرای دام در مراتع از ۱۵ آبان تا ۱۵ اردیبهشت ممنوع است و با متخلفان برابر مقررات برخورد و در صورت تکرار، پروانه ممیزی آنها نیز باطل می‌شود.

 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: سال قبل ۱۲ فقره پرونده قطع درختان در این اداره تشکیل شده بود که متخلفان با قطع ۱۹۷ اصله درخت به پرداخت ۱۶۷ میلیون ریال جریمه محکوم شدند و ۲ فقره پرونده تخریب گیاهان مرتعی با ۲۵۴ مترمربع مساحت تشکیل شده بود.

وی اظهار داشت: سال گذشته پنج فقره آتش‌سوزی در مراتع این شهرستان ثبت شده بود و در این آتش‌سوزی‌ها که با همکاری جوامع محلی، آتش‌نشانی مهاباد و نیروهای یگان حفاظت این اداره مهار شدند، در مجموع ۵۵ هکتار از مراتع طعمه حریق شده بود.

«پاتو» با اشاره به کشف ۶ محموله چوب قاچاق در این شهرستان نیز افزود: این محموله‌های چوب قاچاق که در مجموع ۳۰ تُن وزن داشتند، بیشتر در شهرستان‌های اطراف بارگیری شده بود و قاچاقچیان قصد داشتند که از طریق این شهرستان آن را به استان‌های دیگر منتقل کنند.

وی اظهار داشت: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.

وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده تجاوز به حریم مراتع و عرصه‌های ملی به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند تا در اولین فرصت اقدام قانونی صورت گیرد و از تخریب‌ این عرصه‌ها جلوگیری شود.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یک‌هزار هکتار جنگل وجود دارد و جنگل‌های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای «کاولان» و «کوران» واقع شده است.

جنگل‌های مهاباد که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی بوده در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده است و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی هستند.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.