این سبک زندگی جدید از یک سو به ارتقای سطح دانش در زمینه «خودمراقبتی» و «تقویت سیستم ایمنی» نیاز دارد و از سوی دیگر و شاید مهم‌تر از آن به پرهیز از نگرانی وابسته است. 
کارشناسان در مورد علت ترس مردم ایران از کرونا، معتقدند که انتقال سریع ویروس کرونا و متعاقب آن افزایش شمار مرگ‌ومیر در چین موجب نگرانی در جامعه ایرانی شده، در حالی که این ویروس نیز با رعایت اصول بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن قابل پیشگیری است.
به گفته متخصصان علوم پزشکی «از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، ۲ نفر به طور تقریبی در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که ویروس آنفلوانزا از هر ۱۰۰ بیمار ۱۳ نفر را با خطر مرگ روبه‌رو می‌کند».
بدون‌شک هزار و یک دلیل برای ضرورت حفظ آرامش در عصر کروناویروس وجود دارد و یکی از اساسی‌ترین آنها این است که هرگونه هوشمندی و زندگی آگاهانه به آرامش و پرهیز از استرس نیاز دارد. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان می‌گوید: بین سیستم ایمنی بدن و استرس رابطه معکوس وجود دارد به طوری که هر اندازه تشویش و اضطراب نسبت به بیماری وجود داشته باشد، به همان اندازه ایمنی بدن در مقابل بیماری کاهش می‌یابد.
همایون هاشمی اظهار داشت: هر اندازه مردم با آرامش بیشتری زندگی کرده و با دقت تمام توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی را رعایت کنند، به همان میزان از ابتلا به بیماری در امان می‌مانند.
«مردم به جای توجه بیش از اندازه به خود بیماری، توصیه‌ها و معیارهای بهداشتی را مورد توجه قرار دهند و بدانند رعایت این نکات و خودداری از هرگونه استرس موجب سلامت هرچه بیشتر آنان می‌شود».
وی اضافه کرد: بیماران سرطانی، دیابتی، افراد چاق و افراد سالمند بالای ۸۰ سال در صورت رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی و داشتن استرس، بیشتر از دیگران در معرض این بیماری قرار می‌گیرند و باید توصیه‌های لازم را رعایت کنند.
وی افزود: همچنین نوزادان زیر یک سال نیز از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر هستند که با توجه به قرار داشتن در مرحله رشد باید از مراقبت بیشتری برخوردار شوند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم اظهار داشت: ویروس کرونا به اندازه برخی بیماری‌های دیگر خطرناک و لاعلاج نیست و در صورتیکه توصیه‌های بهداشتی رعایت شود ابتلا به آن کمتر و درمان آن راحت‌تر است.
وی به سبک غذایی در عصر کرونا هم اشاره کرد و افزود: استفاده از مواد غذایی بهینه و حاوی ویتامین‌های B۱ ،B۲،D، سبزیجات تازه و مایعات بهترین رژیم غذایی برای مقابله با ویروس کروناست.
وی ادامه داد: استفاده از شوینده‌های الکلی و استفاده از ماسک برای گروه‌های پرخطر ضروری بوده و از عواملی است که مانع ابتلا به این ویروس می‌شود.
وی همچنین پیشگیری، استراحت، خود قرنطیه کردن و رعایت دستورهای غذایی و بهداشتی را از جمله عواملی برشمرد که باید خانواده‌ها آن را در محور برنامه‌های خود قرار دهند.

معاون بهداشت و درمان سپاه شهدای آذربایجان‌غربی هم می‌گوید: حفظ آرامش و خودداری از دلهره، فاصله میان بیماری و فرد را افزایش می‌دهد و مردم باید از توجه به تبلیغات و پیام‌های منفی فضای مجازی در خصوص ویروس کرونا پرهیز کرده و اخبار را تنها از مراجع اصلی پیگیری کنند.
«دکتر کاظم تارقلی» تغذیه بهینه را ضروری خواند و افزود: میوه و سبزی، غذاهای سنتی، مایعات و ویتامین‌های D، C و B باید در برنامه غذایی خانواده‌ها قرار گیرد.
وی بر کاهش ارتباطات بین افراد و خانواده‌ها تاکید و اضافه کرد: استفاده از ماسک برای عموم مردم ضروری نیست و تنها رعایت نکات توصیه شده و کاهش استرس می‌تواند در مقابله با بیماری موثر باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی هم با تاکید بر اینکه استرس و اضطراب سیستم دفاعی بدن را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: ویروس هرگاه سیستم دفاعی بدن را ضعیف ببیند، بیشتر نفوذ می‌کند. 
دکتر جواد آقازاده بیان کرد: برخورداری از آرامش روانی عاملی موثر در مقابله با بیماری است و در این خصوص باید روانشناسان، رسانه‌ها و افراد صاحب نفوذ وارد عمل شوند و خانواده‌ها را با  پیامدهای استرس و اضطراب آشنا کنند.
وی اضافه کرد: رسانه‌ها نقش موثری در برداشتن بار روانی این ویروس می‌توانند داشته باشند ولی در تماس‌های خود تنها به گرفتن آمار بسنده می‌کنند؛ در صورتی که باید بپرسند چه آموزش‌ها و توصیه‌هایی را می‌توانند برای آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها بدهند.
وی با اشاره به انتشار برخی اخبار کذب در فضای مجازی، گفت: فضای مجازی هم سازنده است و هم تخریب‌کننده؛ چنانکه دیروز خبری جعلی مبنی بر فوت فردی مبتلا به «ویروس کرونا» در ارومیه منتشر شده بود در حالی که این فرد بهبودی یافته و مرخص شده‌است.
وی افزود: خبر فوت این فرد در فضای مجازی موجب استرس و اضطراب مردم شد و بار روانی منفی بر جامعه و پرسنل بیمارستان گذاشت در حالی که انعکاس خبر بهبودی آن به صورت گسترده، بار روانی مثبت بر جامعه دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی اظهارداشت: همراهی رسانه‌ها و فضای مجازی با مسوولان گامی مثبت در مقابله با «ویروس کرونا» است و می‌تواند نتیجه ارزنده‌ای به دنبال داشته باشد.
دکتر آقازاده با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس کمتر از آنفلوآنزاست، افزود: بزرگ‌نمایی و پخش اخبار مربوط به چین در برخی از رسانه‌ها از جمله عواملی بود که موجب استرس و ترس در مردم شد.
به گزارش ایرنا «کروناویروس‌ نوع اول نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ کشف شد و مطالعه روی آن به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت؛ این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌ که آخرین نوع آن در دسامبر مصادف با آذر- دی سال جاری در شهر «ووهان» چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.
تاکنون ۲۲ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشورمان جان خود را از دست داده‌اند و تعداد مبتلایان نیز به ۱۴۱ نفر رسیده و ۲۰ استان کشور نیز درگیر این ویروس است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.