سعید کریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این شهرستان ۴۸۰ هکتار باغ هلو وجود دارد که به طور میانگین از هر هکتار بیش از ۱۱ تُن محصول برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه در مهاباد ارقام مختلف هلو از جمله زعفرانی، انجیری و بومی پاییزی کشت می‌شود، افزود: هلو از جمله میوه‌های هسته‌دار است که در فاصله بسیار کوتاهی پس از برداشت کیفیت خود را از دست می‌دهد و نیازمند مراقبت و مکان مناسب برای نگهداری است.

وی در خصوص افزایش ۷۰ درصدی برداشت میوه‌های هسته‌دار در این شهرستان نیز بیان کرد: امسال ۷۲۰ تُن آلبالو از ۹۰ هکتار،  ۸۸۲ تن زردآلو از ۱۲۶ هکتار و ۶۳۰ تن آلو از ۹۵ هکتار برداشت شده است.

کارشناس مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد بیان کرد: در این شهرستان بیش از ۸۷۷ هکتار باغ میوه‌های هسته‌دار شامل زردآلو، گیلاس، آلبالو، هلو و شلیل وجود دارد که تولید محصول در آنها به علت کاهش سرمازدگی افزایش قابل توجهی داشته است.  

کریمی افزود: بخش زیادی از میوه‌های هسته‌دار این شهرستان به صورت تازه‌خوری مصرف و بخش دیگری نیز برای تهیه آبمیوه به کارخانه‌های کنسانتره میوه فرستاده می‌شود.

وی اظهار داشت: در این شهرستان در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه وجود دارد که از این مقدار بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هزار هکتار بارور بوده که بیشترین مقدار آن به میوه‌های دانه‌دار از جمله سیب اختصاص یافته است.

بنابر پایگاه اطلاعاتی تغذیه‌ای کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA)، هلو، منبع وسیعی از مواد مغذی است که برای عملکرد مناسب بدن حیاتی است. هلو، سرشار از پتاسیم،  ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C (اسکوربیک اسید) است.

هلو منبع خوبی از ویتامین E (آلفا-توکوفرول)،  ویتامین B۳ (نیاسین)،  ویتامین B۶ و فولات است و  این میوه تابستانی منبعی غنی از کلسیم،  منیزیم، آهن،  فسفر، روی (زینک) و مس هستند و در عین حال کالری کمی دارد و فاقد کلسترول است.

مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد باغی و کشاورزی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.