سیدمحمد عابدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این جشنواره در حوزه های موسیقی سنتی و موسیقی نمایشی، مثنوی خوانی و حرکت های نمایشی – موسیقیایی برگزار می شود، افزود: آثار ادبا و شعرای کشور در قالب های ادبی، اشعار سنتی، غزل، شعر نو و همچنین داستان واره با محوریت افکار و عرفان شمس و همچنین مولانا مورد حمایت قرار می گیرد.
وی بیان کرد: در این خصوص با حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های ادبی استان‌ها ارتباط برقرار شده و اهداف جشنواره و لزوم استقبال از آثار ادبی ویژه شمس شرح داده شده است.
وی اضافه کرد: داوری بخش شعر دومین جشنواره ملی «آیین ها، آواها و نماهای شمس و مولانا» بر عهده محمدسعید میرزایی، محمدکاظم کاظمی و شهرام میرزایی است.
رییس هییت مدیره تولیت شمس خوی اظهار کرد: طی بیست روز نخست اردیبهشت امسال، ۸۵ اثر از شهرستان‌های مختلف کشور در بخش‌های شعر، موسیقی و تایپوگرافی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
عابدی با اشاره به اینکه جشنواره شمس از 20 تا 28 مرداد امسال و در بازه زمانی عید قربان تا عید سعید غدیر خم برگزار می شود، ادامه داد: «پاسداشت شمس تبریزی و مولوی به عنوان مفاخر عرفانی و فرهنگی ایران زمین» و «تولید آثار فاخر هنری و علمی در حوزه شمس و مولانا و موضوع معرفت، اخلاق، ادب و عرفان اسلامی» از اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی با اشاره به ویژگی های آثار بخش شعر جشنواره افزود: آثار تولیدی باید رویکردی معرفتی و عرفانی داشته باشند و پرداختن به موضوع «شمس تبریزی» و «خوی» دارای اولویت خاص است.
وی به مهمترین شاخص های داوری بخش شعر اشاره کرد و افزود: فرم /کلاسیک، نو، وزن و قافیه/، زبان شعر/انتخاب واژگان مناسب، ایجاد بافت همگون بین واژه ها، سلامت زبان/، زیبا شناختی /زیبایی صور خیال، موسیقی کلمه و کلام/، نوآوری و مضمون آفرینی /وحدت، هماهنگی مضمون، محتوا، فرم، خلاقیت/، عاطفه /شگرد بروز هیجانات و احساسات/، ماندگاری و پایندگی و خوانش شعر /چشمنوازی، زبان متن، دلنوازی کلام/ موارد مد نظر داوران خواهد بود.
وی با بیان اینکه هر شاعر می تواند حداقل یک و حداکثر سه اثر به جشنواره ارسال کند، گفت: ارسال آثار به معنای مجوز جهت چاپ در کتاب جشنواره خواهد بود.
وی با اشاره به همکاری مراکز و نهادهای پژوهشی کشور در این جشنواره گفت: با اقدامات انجام گرفته، امسال دانشگاه های علامه طباطبایی، الزهرا، تربیت مدرس، شهید بهشتی و شهید مدنی آذربایجان، انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، انجمن استادان زبان و ادبیات، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن نقد ادبی و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با دبیرخانه علمی و اجرایی جشنواره همکاری می کنند.
به گزارش ایرنا آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی شمس 10 تیر سال جاری است و آثار تا 26 تیر سال جاری توسط داوران بررسی شده و نتایج نهایی 28 تیر اعلام می شود.
بر اساس اسناد متقن و مورد تایید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده و هفتم مهر در تقویم رسمی کشور به نام روز شمس ثبت شده است.
«شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی» بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.
کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.
کتاب «تماشای خورشید» که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از «مقالات شمس» بوده، توسط «بهنام رجب پور» و «حسین صبوری» با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.
تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
«آنه ماری شیمل»، استاد برجسته عرفان اسلامی آلمانی در اثر خود «شکوه شمس» و «ویلیام چیتیک» مولانا پژوه و شمس شناس آمریکایی در کتاب « من و مولانا» به ترویج افکار و اندیشه شمس تبریزی در دنیای غرب پرداخته اند.
قدیم‌ترین کتابی که در آن از وجود مدفن شمس در شهر خوی ذکری شده، «مجمل فصیحی» تالیف‌شده در ۸۴۵ قمری بوده و منبع دیگر «منشات‌السلاطین فریدون بیک» تالیف شده در 942 قمری است.
به تایید کتاب «تاریخ نظم و نثر در ایران» /جلد دوم صفحه ۷۳۶/، کتاب «مقالات شمس تبریزی» به تصحیح محمدعلی موحد /ص ۱۴۷/، مقاله «محمد امین ریاحی» در صفحه 28 مجله «کلک» بهار در 1375، کتاب «زندگی و آثار مولانا» از «بدیع الزمان فروزانفر» /صفحه های ۲۰۸ و ۳۸/، کتاب «شکوه شمس» اثر «آنه ماری شیمل» /صفحه ۵۳۸/ و کتاب «تاریخ ابراهیم پچوی» از نویسندگان معروف خلافت عثمانی، آرامگاه شمس تبریزی در خوی شناخته می شده و این مهم، در همه این کتاب ها و مقاله ها با ذکر منبع و اسناد تاریخی معتبر و متقن به اثبات رسیده است.
8135/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.