به گزارش ایرنا، نشست نخست با سخنرانی کوروش کمالی سروستانی، رئیس مرکز سعدی‌شناسی در زمینه سعدی و نظریه اخلاق سیاست آغاز می‌شود.
در ادامه استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، جعفر موید شیرازی در زمینه شیراز سعدی سخنرانی می‌کند. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سازندگی و استاندار اسبق فارس محمد ابراهیم انصاری لاری دیگر سخنران این مراسم است که سخنرانی خود را درباره نگاه سعدی به انسان ارائه خواهد کرد.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نصرالله پورجوادی به سماع عارفانه در شعر سعدی می‌پردازد و پایان ‌بخش نشست نخست نیز شعرخوانی شاعر شیرازی، منصور اوجی خواهد بود.
در نشست دوم استاد زبان و ادب فارسی در دانشگاه تربیت مدرس تهران و پژوهشگر فرهنگ عامه حسن ذوالفقاری به جریان هفتصد ساله سعدی خوانی در مکتب‌ها و مدارس ایران و کشور‌های فارسی زبان می‌پردازد، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، محمدحسین کرمی مبحث پیری و جوانی از دیدگاه سعدی را می‌گشاید و همسر قیصر امین پور، زیبا اشراقی سخنرانی با عنوان این صورت انگشت‌ نما را ارائه خواهد کرد.
در نشست سوم که با عنوان برخوان سعدی برگزار خواهد شد، پژوهشگر ادبیان فارسی، محمدرضا خالصی به تاثیر تفکر عاشقانه ابوالحسن دیلمی بر سعدی شیرازی می‌پردازد.
نویسنده و شاعر شیرازی، منصور پایمرد در سخنرانی با عنوان از سجاده طامات سعدی تا دلق بسطامی حافظ به مقایسه این دو اعجوبه ادب فارسی می‌پردازد و پژوهشگر فلسفه امین‌رضا نوشین درخصوص زیبایی شناسی سعدی مقاله‌ای با عنوان زیباشناسی سعدی یا طور دیگر، زیباشناسی در فرهنگ ایرانی اسلامی را ارائه خواهد کرد.
با پایان یافتن نشست های علمی یادروز سعدی پرونده این برنامه در سال جاری بسته خواهد شد.
یکم اردیبهشت به دلیل آغاز نگارش گلستان سعدی به نام این شاعر قرن هفتم هجری قمری در تقویم ملی ثبت شده است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.