به گزارش ایرنا آذربایجان غربی در امر کمک رسانی به سیل زدگان، چندی پیش به عنوان استان معین لرستان انتخاب شد و مردم و مسوولان این استان دست به کار شدند تا با سیقل دادن گوهر وجود، واژه «انسانیت» را دوباره معنا کنند.
آری این عاشقان ایران و ایرانی جماعت، بار دیگر ثابت کردند که بنی آدم اعضای یک پیکرند و در آفرینش زیک گوهرند و نشان دادند که از آذربایجان غربی تا لرستان راهی نیست.
تعدادی از مردم آذربایجان غربی پویش «انسانیت 4» را به راه انداختند، بسیجیان در مناطق سیل زده لرستان حضور یافتند و مسوولان نیز کمک های دولتی و بخش خصوصی را به این استان سیل زده هدایت کردند.
نخستین محموله کمک های مردمی این استان به مردم سیل زده لرستان شامل سه کامیون 10 چرخ به ارزش یک میلیارد و 570 میلیون ریال بامداد روز /پنجشنبه 15 فروردین/ با حضور نماینده عالی دولت به این مناطق سیل زده ارسال شد.
اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان غربی نیز بیکار نماندند و با هدایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دست به کار شدند تا با اولویت دادن به فعالان این عرصه در لرستان، به سیل کمک ها بپیوندند.
خلاقیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این زمینه جالب توجه بوده و وی معتقد است که هر دستگاه دولتی آذربایجان غربی باید در امر کمک رسانی باید به سیل زدگان مرتبط با حوزه کاری خود توجه کند؛ حجت الاسلام ناصر خدایاری به ذکر مصداق هایی نیز پرداخت و گفت: جهاد کشاورزی به کشاورزان سیل زده، فرهنگ و ارشاد به اهالی فرهنگ و هنر و ... تمرکز کنند.
بر همین اساس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی علاوه بر جمع آوری کمک های نقدی 450 میلیون ریالی از اهالی فرهنگ و هنر استان، هیاتی به مناطق سیل زده لرستان اعزام می کند تا نیازسنجی های لازم در حوزه های فرهنگی، هنری و رسانه ای را انجام دهند و پس از برقراری آرامش نیز به دنبال اعزام هنرمندان آذریجان غربی به لرستان برای تقویت روحیه مردمان آن سرزمین هستند.
حجت الاسلام خدایاری همچنین با اشاره به راه اندازی پویش «انسانیت 4» در ارومیه به همت اصحاب رسانه، اظهار داشت: این پویش اثر قابل توجهی در ترغیب بیش از پیش مردم برای کمک به سیل زدگان لرستان داشت و کمک های این اداره کل نیز در قالب این پویش به مناطق مورد نظر ارسال می شود.
«روحینا مجیدی» از اعضای هسته اصلی این پویش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد شکل گیری آن، گفت: «پویش انسانیت» با وقوع زلزله کرمانشاه در سال 1396 و با هدف کمک رسانی به زلزله زدگان غرب کشور در آذربایجان غربی شکل گرفت و پس از آن با تهیه لوازم تحریر برای کودکان مناطق محروم و تهیه اقلام غذایی در آستانه عید نوروز برای افراد بی بضاعت به کار خود ادامه داد.
وی در مورد مرحله چهارم این پویش گفت: پویش «انسانیت 4» بعد از وقوع سیل در استان گلستان با ابتکار عمل اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی و اجتماعی استان آغاز به کار و اولین محموله کمک های خود را در ایام نوروز به مناطق حادثه دیده استان گلستان اعزام کرد.
وی افزود: فاز بعدی این پویش با جاری شدن سیل در استان لرستان و با ارسال سه محموله کمک با مشارکت هلال احمر آذربایجان غربی ادامه یافت.
این عضو داوطلب با اشاره به ادامه کمک رسانی به سیل زدگان، گفت: در مرحله بعد و با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر، برای تهیه لوازم بهداشتی کودکان و بانوان اطلاع رسانی و اقدام شد و پس از آن سایر مواد ضروری شامل شیشه شیر و شیر خشک نوزادان و انواع مواد غذایی جمع آوری شد.
وی همچنین با اشاره به جمع آوری کمک های نقدی، افزود: با برگزاری جشن گلریزان ویژه بانوان، مبلغ 200 میلیون ریال وجه نقد برای کمک به افراد حادثه دیده لرستان جمع آوری شد.
«مجیدی» در خصوص ارسال کمک های پویش «انسانیت 4» ادامه داد: عصر امروز 15 کامیون حاوی کالاهای ضروری به ارزش تقریبی 10 میلیارد ریال و با حضور نمایندگان این پویش به نقاط سیل زده لرستان ارسال شد و با نظارت آنان به دست افراد خسارت دیده می رسد.
«سینا افشاریان»، فعال رسانه ای و از اعضای این پویش نیز حضور اقشار مختلف مردم در تامین کالاهای ضروری سیل زدگان را بی نظیر توصیف کرد و گفت: مردم بارها ثابت کرده اند که در هر شرایط در کنار یکدیگر هستند و از هم جدا نیستیند.
این عضو پویش «انسانیت 4» افزود: ارسال کمک های مردمی به مناطق حادثه دیده این پیام را به همراه دارد که همگی با هم در کنار مردم لرستان ایستاده ایم و همه در زیر یک پرچم و در مقابل سختی ها به یاری یکدیگر می رویم.
«اسکندر خنجری» یکی دیگر از فعالان رسانه و اعضای پویش «انسانیت 4» دلیل حضور خود در این پویش را اینگونه بیان کرد: «همه از یک خانواده واحد هستیم و از آنجایی که در زندگی سختی های فراوانی را تجربه کرده ام، می توانم تصور کنم که مردم لرستان اکنون در چه شرایطی قرار دارند».
وی مردم آذربایجان غربی را در یاری رساندن به هموطنان پیشقدم دانست و گفت: مردم این منطقه همیشه در مناسبت ها و رویداد های مختلف در کنار یکدیگر بودند و در مقابل ناملایمات سینه سپر کرده اند و می توان گفت که احساس همدلی و کمک به هم نوع در فرهنگ این سرزمین ریشه دوانده است.
«فاطمه غفاری» دیگر عضو این پویش نیز با اشاره به اینکه بیش از 50 نفر به صورت شبانه روزی در این پویش فعالیت مداوم داشتند، گفت: احساس نوع دوستی در رگ های مردم ایران جاری است و همین حس برای حضور مداوم و به دور از خانواده در این پویش انگیزه ایجاد می کند.
وی در ادامه به وجود فرهنگ یاری رساندن و انسان دوستی در بین مردم ارومیه تاکید کرد و افزود: بسیاری از کودکان با در دست داشتن کمک های خود که با خطی کودکانه روی آنها پیام هایی چون «تو تنها نیستی» و «در کنارت ایستاده ایم» داشت و به همراه خانواده به مرکز جمع آوری کمک های مردمی مراجعه کردند که این امر نشان از تربیت نسل آینده برای یاری رسانی به هم نوعان دارد.
گویا حس نوع دوستی مردم و مسوولان آذربایجان غربی در دل لرستانی ها هم ریشه دوانده است و استاندار لرستان طی تماس اخیر تلفنی استاندار آذربایجان غربی با وی، از نقش مردم و مسوولان این استان در کمک به سیل زدگان قدردانی کرد.
استاندار آذربایجان غربی شامگاه گذشته /چهارشنبه/ در این تماس تلفنی به کمک های مردم نوع دوست این استان در مواقع بحرانی به هموطنان شان اشاره کرد و گفت: مردم و دستگاه های اجرایی استان به منظور کمک رسانی بیشتر به مردم سیل زده لرستان همراهی مناسبی دارند.
محمدمهدی شهریاری افزود: راه اندازی پویش های «انسانیت 4» درارومیه و کمک به مردم لرستان در شهرستان های مختلف استان، برپا کردن موکب و حضور سازمان های مردم نهاد و شهرداری ها و دستگاه های اجرایی در مناطق سیل زده از جمله اقدامات آذربایجان غربی در مناطق سیل زده این استان است.
وی با اعلام تاسف از وضعیت به وجود آمده در بخش هایی از استان لرستان بالاخص «معمولان» و «پلدختر» و سایر مناطق بحران زده این استان، بیان کرد: تمامی کمک رسانی ها با هدف کاهش آلام و دردهای مردم سیل زده لرستان انجام می شود.
وی در ادامه ضمن اعلام آمادگی برای امدادرسانی بیشتر به مردم لرستان از آخرین وضعیت مناطق سیل زده لرستان نیز اطلاع یافت.
استاندار لرستان نیز در این تماس تلفنی ضمن ارائه آخرین وضعیت مناطق سیل زده از همراهی و نقش آفرینی مردم آذربایجان غربی قدردانی کرد و افزود: مردم قدرشناس لرستان این همراهی را از یاد نخواهند برد و از بابت حس بزرگ نوع دوستی و ایثارگرایانه مردم آذربایجان غربی قدردان هستند.
«سید موسی خادمی» ابراز امیدواری کرد با اقدامات انجام یافته و کمک نهادهای مرتبط و مردم نوع دوست کشور، هرچه زودتر آرامش به مناطق سیل زده کشور از جمله لرستان، ایلام، خوزستان و گلستان برگردد.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز با اشاره به تکاپوی مردم و مسوولان استان برای کمک به سیل زدگان لرستان، گفت: تیم جهادی این استان در قالب 90 نفر بسیجی و سپاهی با هدف امدادرسانی به سیل زدگان در این مناطق به سر می برد.
سردار سرتیپ دوم پاسدار حبیب شهسواری افزود: پس از استقرار قرارگاه حمزه سید الشهدا (س) از این استان در مناطق سیل زده لرستان، نانوایی سیار و آشپزخانه نیز در یکی از روستاهای سیل‌زده راه‌اندازی شد.
وی اضافه کرد: این قرارگاه در هر وعده پنج هزار پرس غذا پخت می کند تا در روستاهای همجوار «پلدختر» و «معمولان» توزیع ‌شود.
وی بیان کرد: بیش از 2 هزار مراجعه تلفنی و حضوری برای اعزام به استان لرستان برای کمک به سیل زدگان وجود دارد که از این تعداد 90 نفر انتخاب شدند و داوطلبان دیگر نیز در صف انتظار هستند.
به گزارش ایرنا با وقوع سیل در روزهای گذشته در استان های مازندران، گلستان، فارس، لرستان و خوزستان آسیب های زیادی به خانه ها و زیرساخت های شهری وارد شد و این میان شهرهای «آق قلا» در استان گلستان و «معمولان» و «پل دختر» در استان لرستان متحمل بیشترین خسارت شدند.
بر همین اساس آذربایجان غربی برای ارسال کمک و تجهیزات و بازسازی تاسیسات و واحدهای آسیب دیده از سیل به عنوان استان معین لرستان انتخاب شد.
9939/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.