به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه که در محل زندگی این هنرمند بوکانی معروف به پدر ژپتو ایران به صورت دایمی دایر بوده، آثاری خلاقانه با موضوع زندگی روزمره مردم مناطق کردنشین در معرض دید عموم قرار گرفته است.
مجسمه های کوچک چوبی از آداب و رسوم مردم کردستان از جنس چوب چنار که با ظرافت خاص خلق شده نیز دیده می شود؛ عروسی کردها و رقص های دسته جمعی آنان، بازی های سنتی و بسیاری آداب و رسوم دیگر و واقعه دلخراش بمباران شیمیایی حلبچه توسط رژیم بعثی در این نمایشگاه بازنمایی شده و مجسمه های شخصیت های نامدار از جمله استاد حقیقی، ماموستا هه ژار، شهریار و فردوسی به نمایش درآمده است.
به گفته این هنرمند بوکانی وی پس از سال ها خانه بدوشی آثار چوبی اش را با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مکانی مناسب و دایمی به نمایش گذاشته اشت.
«رحمان زاده» ادامه داد: سال های متمادی این آثار چوبی در داخل کارتن های سر پوشیده از این شهر به آن شهر منتقل می شد تا به نمایش گذاشته شود و می ترسیدم که در این حمل و نقل و جابجایی به آثارم خدشه وارد شود.
وی اضافه کرد: سال های طولانی از مسوولان درخواست می کردم که مکانی برای این آثار به بنده اختصاص دهند اما موفق نمی شدم تا اینکه در جوار مغازه خود در جاده بوکان به میاندوآب و در روستای زندگی خود با همکاری اداره میراث مکانی مناسب برای آثار خود اختصاص دادم.
رحمان زاده افزود: اسکان این آثار علاوه بر جلوگیری از خطر تخریب هم اکنون به منبعی درآمد برای فزندانم تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: از سن 10 سالگی به ساخت آثار چوبی و گلی روی آوردم و تاکنون توانسته ام بیش از یکهزار و 600 اثر هنری منحصر به فرد را خلق کنم.
این هنرمند پیکر تراش گفت: آثار خود را تاکنون در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، کرمان، شیراز، ارومیه، سنندج، زاهدان، کرمانشاه، ایلام و کردستان عراق به نمایش گذاشته ام.
«پدر ژپتو ایران» افزود: نمایشگاه مذکور که جلوه هایی از عصر بدون ماشین را به تصویر کشیده است، تجربه ها و دانسته های زیادی را به مخاطبان منتقل می کند.
به گزارش ایرنا، این نمایشگاه دائمی که در زمین شخصی این هنرمند دایر شده، در شناساندن آداب و رسوم منطقه، جذب گردشگر و ایجاد همبستگی بین مردم، اقوام و مذاهب مختلف تاثیر فراوانی دارد؛ در این نمایشگاه علاوه بر آثار چوبی این هنرمند، پیکرهای بزرگ سیمانی نیز به نمایش گذاشته شده است.
روستای ناچیت در پنج کیلومتری شهر بوکان و در مسیر جاده بوکان - میاندوآب واقع است.
7510/ 3020/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.