به گزارش ایرنا پس از ارایه گزارش «مسعود مجرد» که تحسین بیشتر حاضران نسبت به عملکرد صدا و سیمای آذربایجان غربی در زمینه دستاوردهای چهل ساله نظام را در پی داشت، فرمانده سپاه ارومیه از اقدامات 2 ساله برای کاهش آسیب های اجتماعی در هفت منطقه حاشیه نشین این شهرستان سخن به میان آورد و جمع بندی جلسه توسط نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی هم به ضرورت برخورد جدی تر با قاچاقچیان اختصاص یافت.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی گفت: تولیدات صدا و سیمای استان از یک سال پیش با محوریت تبیین فعالیت ادارات در حوزه تولید و عمران، ارائه خاطره ها و ناگفته های انقلاب از زبان پیشکسوتان، تولید آثار موسیقی و نمایشی در حوزه تهییج و شورآفرینی و همچنین رجوع به مفاخر فراموش شده و خانواده شهدا و جانبازان با رویکرد امیدآفرینی در نسل جوان انجام شد.
«مجرد» درخواست کرد تا درصدی از اعتبارات استانی برای مشارکت در تولیدات فاخر و قوام بیشتر آثار صوتی و تصویری اختصاص یابد.
وی با اشاره به اینکه چهار اثر پژوهشی امسال انجام و نتایج آنها در برنامه سازی ها استفاده شد، افزود: روزشمار انقلاب اسلامی در ارومیه، زندگینامه چهل شهید شاخص، شیوه های باورپذیری دستاوردهای انقلاب اسلامی و مقایسه تطبیقی دستاوردهای انقلاب در استان ها عنوان های این پژوهش ها به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه برنامه های «پلاک 40»، «گفتمان چهل» و «مستند مسیحا» در صدای مرکز آذربایجان غربی تولید شد، افزود: مستند «مسیحا» با ساختاری متفاوت و از زاویه دیدِ جدید به منظور ارج نهادن به رشادت هایِ شهدای مسیحی در جنگِ تحمیلی، زندگی این شهدا از زبانِ خانواده ها و همرزمان آنان به تصویر کشید.
وی اضافه کرد: «پلاک 40» مسابقه ای است که در راستای اهداف انقلاب اسلامی در بین نوجوانان استان برگزار می شود و برنامه «گفتمان چهل» در قالب میزگرد به بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی زمان انقلاب می پردازد.
مجرد با اشاره به اینکه با هشت استاندار بعد از انقلاب در برنامه «کارنامه چهل» گفت و گو شد، افزود: برنامه تلویزیونی چلچراغ نیز به بررسی عملکرد و دستاوردهای چهل ساله دستگاه های دولتی استان می پردازد.
وی ادامه داد: ویژه برنامه «چهل سال ایستادگی» به تهیه کنندگی داود غفاری آذر نیز با بخش های مختلف با دعوت از رزمندگان و ایثارگران و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و بیان خاطرات، مخاطبان بویژه نسل جوان را با حال و هوای روزهای جبهه و جنگ آشنا می کند.
وی با بیان اینکه یک اثر موسیقیایی سه زبانه شامل عربی، فارسی و ترکی نیز برای رهبر انقلاب تولید شد، افزود: مستند امنیت مرز، مستند آیت الله قره باغی، فیلم تلویزیونی شهید امینی، آثاری درباره سه شهید مدافع حرم استان، خاطره های پیشگامان انقلاب، اثری درباره حجت الاسلام والمسلمین حسنی و خاطره های مبارزان دوران انقلاب اسلامی در استان از دیگر برنامه های تولیدی در سیمای مرکز آذربایجان غربی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز به پنج مرحله انقلاب شامل «وقوع انقلاب»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن سازی اسلامی» از زبان مقام معظم رهبری اشاره کرد و انطباق انتظارات از جمهوری اسلامی با این مراحل را مورد تاکید قرار داد.
حجت الاسلام ناصر خدایاری افزود: ادارات در ارائه گزارش ها ضمن بیان عملکردها به صورت کمی به دستاوردهای کیفی از جمله نیروسازی در بخش های مختلف را ذکر کنند.
وی با قدردانی از مشارکت جدی سپاه در انجام فعالیت های مختلف تاکید کرد: سپاه برخی از کارهای زمین مانده سایر دستگاه های اجرایی را نیز در این زمینه انجام می دهد و این موضوع باید مورد بررسی دقیق تر قرار بگیرد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه نیز در این جلسه گفت: بسیج برنامه های عملی خود را با هدف های پیشگیری، مطالبه گری و فرهنگ سازی در هفت منطقه حاشیه ای شهر ارومیه دنبال می کند.
سرهنگ کریم علی نژاد با اشاره به اینکه قرارگاه امام جواد (ع) با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این مناطق تشکیل شد، افزود: تمهید مقدمات احداث سالن ورزشی و درمانگاه، تخریب اماکن خاص گردهمایی معتادان، شناسایی معتادان و معرفی آنان به نهادهای مرتبط و تربیت مربی ترک اعتیاد از جمله فعالیت های بسیج بوده است.
وی با اشاره به اینکه خانه های عالم در مناطق حاشیه ای برای استقرار 37 روحانی در 2 سال گذشته احداث شد، افزود: برگزاری 288 مسابقه ورزشی، تقویت بنیه علمی 6 هزار و 343 دانش آموز، برگزاری سه هزار و 126 جلسه و همایش و معرفی بیش از 90 معتاد به مراکز بازپروری از دیگر فعالیت های بسیج بوده است.
وی تاکید کرد: بیکاری و بازپروری چالش های پیش روی قشر معتاد در مناطق حاشیه ای ارومیه محسوب می شود.
شهردار ارومیه نیز در این جلسه گفت: 24 زمین برای احداث طرح های بهداشتی درمانی در اختیار نهادهای مرتبط در مناطق حاشیه ای اختصاص یافته است.
محمد حضرت پور افزود: ادارات باید از ظرفیت های یکدیگر با هدف هم افزایی نیروها استفاده کنند و نباید در انجام فعالیت های مشترک از هم سبقت بگیرند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه هم گفت: سپاه با دلسوزی در انجام اقدام های مختلف در جامعه مشارکت جدی می کند و ادارات باید وظایف خود را به صورت کامل بجا بیاورند و در این زمینه همکاری مطلوب داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی با اشاره به اینکه قاچاق از عوامل بروز آسیب های اجتماعی است، افزود: اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده اما آنچنان که باید این فعالیت ها به سرانجام نرسیده است.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مبارزه با کالاهای قاچاق بیان کرد: ضربه به اقتصاد کشور، مشخص نبودن سلامت کالا، کسادی بازار و ترویج اشتغال ناسالم از پیامدهای قاچاق بوده و مورد تاکید رهبر انقلاب است.
وی ادامه داد: اشتغالزایی در جامعه، تسهیل تجارت حلال، پیگیری جنس قاچاق از لب مرز تا مغازه از راه های پیشگیرانه در این زمینه است.
وی با اشاره به اینکه افرادی که با قاچاق مبارزه می کنند باید عاری از هرگونه فساد باشند، تاکید کرد: محاکمه عاملان قاچاق و معدوم کردن کامل اجناس قاچاق مورد توجه جدی مقام معظم رهبری بوده و انجام آن در جامعه ضروری است.
وی با اشاره به اینکه رهبر از 21 سال پیش مسئله قاچاق در آذربایجان غربی را به صورت جدی تذکر داده است، افزود: آن طور که احساس می شود با قاچاق در این استان برخورد نمی شود.
وی با اشاره به اینکه بیش از 20 عضو در ستاد مبارزه با قاچاق در کشور فعال است، افزود: یک جلسه با حضور این اعضا در شورای فرهنگ عمومی تشکیل و عملکرد کارگروه فرهنگی در زمینه قاچاق بررسی شود.
وی همچنین با انتقاد از نهادهای غایب در جلسات شورای فرهنگ عمومی گفت: نامه های تذکر به اعضای غایب در جلسه ارسال شود تا اهمیت این نشست ها بیش از پیش مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: برنامه های امسال دهه فجر مشخص شده و از فرماندارن و مسوولان خواسته شده است تا با حضور در بین مردم به درد و دل های آنان گوش فرا دهند.
علی مصطفوی افزود: 10 دفتر تسهیل گر در حوزه آسیب های اجتماعی در محلات حاشیه شهر ارومیه راه اندازی شده و برای آنها بالغ بر 30 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه آمار قاچاق از یک ماه گذشته در استان به شدت کاهش یافته است، اضافه کرد: کمیسیون مبارزه با قاچاق دارای کارگروه های فرهنگی، اطلاعاتی و عملیاتی است و به پدیده قاچاق به صورت جدی می پردازند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی در این جلسه گفت: ظرفیت دفاع مقدس بسیار زیاد بوده و بنا به دیدگاه و تاکید مقام معظم رهبری باید صدای شهدا به گوش جامعه برسد.
سرهنگ جلیل وحیدی افزود: صدا و سیما، استانداری، شهرداری، بنیاد شهید و آموزش و پرورش در آذربایجان غربی از جمله دستگاه های اجرایی فعال در حوزه حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، یکصد و پانزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی که هشتیمن آن در سال جاری است با حضور اعضای دستگاه های اجرایی برگزار شد. مروری بر مصوبه های جلسات گذشته، بررسی دستاوردهای چهل سالگی انقلاب و ارائه گزارش از سوی فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج ارومیه دستور جلسه های شورای فرهنگ عمومی استان بود.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.