قادر مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کنگره به صورت سراسری با تکیه بر فرهنگ بومی و محلی و در راستای تقویت هویت ملی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد و موسسه فرهنگی آموزشی سوما برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در این کنگره مقالاتی با محورهای، بررسی زبان مادری در یکی از حوزه‌ ها از جمله صرف، نحو، آواشناسی، واج شناسی، کاربرد شناسی، تحلیل گفتمان، تاریخی تطبیقی و رده شناسی و بررسی تاثیر زبان مادری از نظر کاربردی در یکی از حوزه‌ های آموزش و پرورش، فرهنگ، هویت، محیط زیست، جامعه، سیاست، منطق و فلسفه ارایه می شود.
مرادی اضافه کرد: از دیگر محورهای این کنگره بررسی علمی زیرساخت گویش ‌ها و لهجه‌ های مختل ، بررسی و تحلیل مقابله‌ ای زیرساخت زبان ایرانی، راهکار‌های کاربردی جهت حفظ زبان مادری و بررسی زبان‌ های ایرانی است.
قادری اظهار داشت: علاقه مندان تا 10 بهمن ماه فرصت دارند تا مقالات خود به دبیرخانه کنگره به نشانی مهاباد، خیابان افشار، کوچه الهی، پلاک 26 یا سایت http//somakuis.ir و ایمیل soma1@gmail.com ارسال کنند.
وی یادآور شد: همچنین علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ثابت 2222665-0444 تماس بگیرند.
به گزارش ایرنا هرساله از فوریه 2000 سازمان ملل روز جهانی زبان مادری را گرامی می دارد تا اقدامی در راستای اشاعه زبان و فرهنگ های مختلف در جهان باشد؛ این روز به این دلیل به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده چون در 21 فوریه 1952 دانشجویان شهر داکا پایتخت امروز کشور بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می شد، برای ملی کردن زبان بنگالی به عنوان زبان دوم پاکستان آن زمان تظاهرات کردند اما پلیس داکا به سوی آنها شلیک کرد و شماری کشته شدند.
در 16مه سال 2007 مجمع عمومی سازمان ملل در قعطنامه ای از اعضای خود خواست تا از تمامی زبان های مورد استفاده مردم در سراسر جهان حفاظت کنند.
سازمان ملل بر این موضوع تاکید دارد که زبان ها قدرتمندترین ابزارها در حفظ و توسعه میراث های عینی و غیرعینی در سراسر جهان محسوب می شوند.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
7129/9903/3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.