به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علیرضا بی نیاز عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: 2 هزار و 47 مورد از این تعداد به صورت تالیف بوده و یک هزار و 729 مورد نیز به 25 زبان زنده دنیا چاپ و منتشر شده است.
وی تعداد مقاله های علمی، علمی تخصصی و علمی ترویجی به ثبت رسیده در 10 سال گذشته را نیز 9 هزار و 43 مورد ذکر کرد و گفت: 98 مجله و نشریه علمی نیز
در حال انتشار است که برخی به شماره های 50، 60 و 70 رسیده که این نشریه ها شامل علمی پژوهشی و دارای مجوز از موسسه اطلاعات علمی و نشریه های علمی ترویجی، علمی تخصصی و دانش پژوهی و همچنین نشریه های مرتبط با انجمن های علمی دانشجویی و طلاب است.
بی نیاز بیان داشت: از سال 1387 تاکنون بیش از 120 همایش و جشنواره علمی پژوهشی در سطوح مختلف در این مرکز برگزار و در برخی از آنها حدود یک هزار مقاله ارایه شده‌ است، از این رو ده ها هزار مقاله در جشنواره های مختلف به ثبت رسیده و در اختیار مجامع علمی و فرهنگی قرار گرفته است.
وی، برگزاری 2 هزار و 716 نشست علمی پژوهشی در کشورهای گوناگون به زبان ها و موضوع های متنوع را از دیگر عملکردهای 10 ساله جامعه المصطفی دانست و یادآور شد: خلاصه بسیاری از این نشست ها آماده و منتشر شده و با برنامه ریزی صورت گرفته، تمامی متون این نشست ها به همراه نمایه خلاصه آنها از طریق پایگاه اطلاع رسانی و یا به صورت چاپ آماده استفاده همگان است.
معاون پژوهشی جامعه المصطفی، برگزاری کرسی های نظریه پردازی، آزاد اندیشی و نقد و مناظره را از جدیدترین فعالیت های پژوهشی این مرکز عنوان کرد و افزود: تعداد 19 کرسی نظریه پردازی، نقد و مناظره و علمی ترویجی در این نهاد ترتیب یافته و بیش از یکصد طرح نظریه پردازی نیز در کارگروه های تخصصی و با حضور استادان متخصص سطوح عالی حوزه و دانشگاهی در حال بررسی است و هر هفته یک کرسی نظریه پردازی نقد و مناظره و علمی و ترویجی را خواهیم داشت.
وی با یادآوری انجام 492 همکاری مشترک علمی پژوهشی با مراکز و نهادهای علمی داخل و خارج کشور در زمینه همایش ها، نشست ها، گفت و گوی ادیان، میزگرد مذاکره علمی و موضوع های مختلف دیگر خاطرنشان کرد: 92 انجمن علمی دانش پژوهی در کشورهای مختلف و به زبان های متعدد تاسیس شده و فعالیت های زیادی دارند.
بی نیاز گفت: در یک دهه اخیر علاوه بر اساتید و اعضای هیات علمی که پژوهشگران برتر محسوب می شوند و اساتیدی که به شیوه حق التدریس کار می کنند، بیش از پنج هزار محقق و پژوهشگر در چهار رده «الف، ب، ج و د» دسته بندی شده و تشکیل پرونده دادند و در ارزیابی ها در یکی از این رده های چهارگانه به عنوان پژوهشگر انتخاب شدند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر از این افراد حدود 44 هزار اثر پژوهشی به معاونت پژوهشی جامعه المصطفی، ارسال، ثبت و ارزیابی شده و در آرشیو قرار گرفته و
و ده ها هزار اثر علمی دیگر نیز از این پژوهشگران وجود دارد که به مرور زمان جمع آوری می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاسیس 61 کتابخانه مشتمل بر 901 هزار جلد کتاب توسط جامعه المصطفی در ایران و سراسر جهان افزود: تاکنون محققان و پژوهشگران زیادی از کشورهای آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی و آسیایی از سه ماه تا یک سال در سطوح مختلف هیات علمی در جامعه المصطفی فرصت مطالعاتی داشتند.
وی خاطرنشان کرد: معاونت پژوهشی این مرکز علاوه بر تفاهم نامه های کلی با مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، تعداد 52 تفاهم نامه پژوهشی نیز منعقد کرده که فعالیت های پژوهشی آن در حال انجام است.
بی نیاز همچنین با اشاره به هفته پژوهش و برخی از برنامه های المصطفی در این هفته افزود: نمایشگاه جامع دستاوردهای 10 سال گذشته این مرکز همزمان با این هفته و طی روزهای 24 تا 29 آذرماه امسال در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امین جامعه المصطفی برپا می شود.
وی با تبیین ویژگی های این نمایشگاه یادآور شد: 25 مرکز و واحد آموزشی و پژوهشی وابسته به جامعه المصطفی شرکت نموده و بیش از 10 نمایندگی در خارج کشور نیز در غرفه خاصی که در نظر گرفته شده حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه برای واحدهای داخل کشور 25 غرفه پیش بینی شده است افزود: یک غرفه نیز به آثار پژوهشی و فعالیت های نمایندگی های خارج کشور اختصاص یافته است.
بی نیاز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اکنون حدود 100 هزار طلبه و عالم دینی از 136 کشور جهان از این مرکز فارغ التحصیل شده و یا در حال تحصیل هستند و 50 هزار تن نیز به کشورهای خود بازگشته و منشاء خیر و برکت هایی برای مردم کشور و منطقه خود به شمار می آیند.
وی گفت: دانش آموختگان جامعه المصطفی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و مدیریتی کشورهای مختلف و در منصب نمایندگی مجلس، استاندار، فرماندار، مدیران آموزش و پرورش، معاون وزیر و وزیر در حال فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: صدها موسسه قرآنی و علمی و پژوهشی نیز در جهان با حضور فارغ التحصیلان این مرکز در حال فعالیت است.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.