محمد حضرت پور روز شنبه در آیین گرامیداشت روز آتش نشان در ارومیه افزود: فرهنگ استفاده از بیمه حوادث یکی از راهکارهای جلوگیری از متضرر شدن مردم در زمان وقوع حوادث از جمله سیل، زلزله و آتش سوزی است که باید این فرهنگ در کنار نوسازی و بهسازی واحدهای شهری توسعه یابد.
وی اضافه کرد: در کنار این امر، باید زمینه بهسازی بافت فرسوده شهری با استفاده از سرمایه گذاری های بخش خصوصی فراهم شود که در این خصوص مشکلات زیادی در ارومیه داریم و یکی از عوامل آن، قیمت پایین مناطق فرسوده است.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و پژوهش در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ادامه داد: باید به موضوع خدمات ایمنی و آتش نشانی و پیشگیری از حوادث علمی نگریسته شود و در این راستا مطالعات در حوزه پدافند غیرعامل را شروع و نقاط آسیب خیز را شناسایی کرده ایم.
شهردار ارومیه ادامه داد: طبق استانداردهای موجود باید برای هر 50 هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش نشانی وجود داشته باشد که در این باره خلا داریم و باید با افزایش ایستگاه ها از 10 به 15 ایستگاه به سطح استاندارد برسیم که مهمترین مشکل در این حوزه منابع مالی است.
حضرت پور گفت: فرهنگسراهای شهرداری ارومیه مجهز به تجهیزات آتش نشانی می شوند و در این فرهنگسراها برای امدادرسانی سریع و رسیدن در کمترین زمان به صحنه حوادث، نیروی آتش نشان با تجهیزات لازم مستقر می کنیم.
وی افزود: تحقیقات نشان داده بیش از 90 درصد حوادث را می توان با امکانات محدود مهار کرد و از این رو با استقرار در محلات، محله محوری را پیگیری خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: مدارس بهترین مکان برای آموزش و فرهنگسازی در حوزه پیشگیری و مقابله با حوادث است و سازمان آتش نشانی بیش از پیش به این موضوع باید توجه داشته باشد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه نیز دراین آیین گفت: امسال بیشترین سهم ماموریت های آتش نشانی را تصادفات جاده ای و گیر افتادن در آسانسور به خود اختصاص داده است.
ابراهیم شاد قوشچی افزود: آتش سوزی قطعات خالی شهر و واحد های آپارتمانی در رتبه های بعدی است که این قطعات خالی به علت پوشیده بودن با علف های خشک باعث گسترش آتش به سایر نقاط شده است.
وی با اشاره به برنامه مدل تعالی سازمان در پنج سال آینده بیان کرد: در برنامه پنج ساله سازمان موضوعاتی چون توسعه ایستگاهای آتش نشانی برابر استانداردهای جهانی، نیازسنجی درباره خرید تجهیزات، ارتقای سامانه بی سیم با توجه به افزایش حوادث، افزایش تعامل با ارگان های اجرایی و اقدامات لازم جهت تعبیه تجهیزات ایمنی در بافت فرسوده گنجانده شده است.
شاد قوشچی ادامه داد: همچنین جمع آوری اطلاعات جمعیتی و خانوارها و واحدهای مسکونی در صورت وقوع حادثه، بروز رسانی اطلاعات پرسنل سازمان و آموزش آنها، گسترش آموزش های شهروندی و استقرار افسر ایمنی برای حفاظت پرسنل آتش نشانی و به کارگیری سخنگوی آتش نشانی جهت ارائه گزارشات در مواقع بحران و حادثه و اجرای طرح جذب آتش نشان دواطلب مدنظر است.
وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی ایمنی و پیشگیرانه، اضافه کرد: سالانه تعداد بیشماری مدرسه تحت آموزش‌ های آتش‌ نشانی قرار می ‌گیرند و کودکان مراکز پیش ‌دبستانی و مهد کودک نیز برای آموزش ‌های لازم به آموزش سازمان آتش‌ نشانی اعزام می ‌شوند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه گفت: سال گذشته حدود 18 هزار دانش آموز در سطح شهر ارومیه تحت آموزش های پیشگیرانه آتش نشانی قرار گرفتند .
به گزارش ایرنا شهر ارومیه 750 هزار نفر جمعیت و بیش از 11 هزار هکتار مساحت دارد؛ 10 ایستگاه آتش نشانی با 50 دستگاه خودرو آتش نشانی و 200 نفر نیروی انسانی ماهر در ارومیه فعال است.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.