عباس جعفری روز شنبه به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی در گفت و گو با ایرنا افزود: در نیمه نخست امسال، یک هزار و 543 حادثه آتش سوزی و 2 هزار و 868 حادثه دیگر از جمله تصادف خودرو، گیر کردن در آسانسور، حبس در اتاق، سقوط از ارتفاع و افتادن درچاه توسط آتش نشانی امداد رسانی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این حوادث 33 تن جان خود را از دست دادند و 327 تن مصدوم شدند.
به گفته وی، در نیمه نخست سال گذشته نیز، آتش نشانی در یک هزار و 555 مورد آتش سوزی و 2 هزار و 370 مورد حوادث دیگر امدادرسانی نمود که در این حوادث 26 تن فوت و 353 تن مصدوم شدند و یک هزار و 112 تن نیز نجات یافتند.
جعفری با بیان اینکه در حال حاضر 24 ایستگاه آتش نشانی فعال است، گفت: قم نخستین کلانشهری است که از نظر تعداد ایستگاه به سرانه استاندارد رسیده و برای هر 50 هزار تَن یک ایستگاه در این شهر موجود است.
وی بیان کرد: بر اساس استانداردها، باید برای هر یک میلیون تَن یک ایستگاه مادر ساخته شود که زمین و جانمایی انجام شده و قرار است در بلوار پیامبر اعظم احداث شود.
وی ادامه داد: در ایستگاه مادر امکانات ویژه و خاصی از جمله بیل مکانیکی، لودر و امکانات لجستیکی تعبیه می شود که درحوادث بزرگ از جمله زلزله و آتش سوزی های گسترده کارآیی دارد.
مدیرعامل آتش نشانی قم با بیان اینکه 50 درصد حوادث از 10 صبح تا 20 شب رخ می دهد، بیان کرد: استاندارد رسیدن خودروهای آتش نشانی به صحنه حوادث چهار دقیقه می باشد و این عدد در قم سه دقیقه و 50 ثانیه است.
وی با اشاره به اینکه درسال های گذشته امکانات خوبی برای تجهیز آتش نشانی خریداری شده، گفت: دراین سالها70 خودروی عملیاتی بسیار پیشرفته و به روز و همچنین 500 دست لباس ضد حریق خریداری شده که کافی نیست و باید به تعداد این خودروها افزوده شود.
وی افزود: شهر قم جزو 6 شهر بلندمرتبه ایران است و امکانات مقابله با حوادث در ساختمان های بلند باید تهیه شود که در این راستا 2 نردبان 55 متری و 40 متری خریداری شده است.
جعفری تصریح کرد: آتش نشانی برای ارائه خدمات به نحو شایسته و خوب باید امکانات و تجهیزاتی مثل نردبان های بلند و امکانات مقابله با حوادث در ارتفاع، سیل و آبگرفتگی به میزان کافی در اختیار داشته باشد.
وی درادامه با بیان اینکه آتش نشانی قم در حال حاضر 487 نیرو دارد، گفت: بر اساس استانداردهای تعریف شده باید در هر شیفت کاری برای هر 2 هزار و 500 تَن، یک نیروی آتش نشان فعال باشد که رسیدن به سطح استانداردها، از شهرداری و شورای شهر درخواست شده تا نسبت به صدور مجوز جذب نیرو اقدام نمایند.
وی افزود: اگر مجوزهای لازم صادر شود، امسال 50 نیرو جذب آتش نشانی قم خواهد شد.
جعفری بااشاره به اینکه آموزش نیروهای آتش نشانی به روز است، بیان کرد: روزانه آموزش های تخصصی توسط اساتید مجرب به نیروها ارائه می شود و آتش نشانان قم از لحاظ بدنی نیز در شرایط ایده آلی هستند.
هفتم مهرماه روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.