معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ازتولید سالانه 3750 تن گوشت گاومیش دراستان خبرداد.

سید فضل اله قریشی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: جمعیت گاومیش استان ۸۲ هزار رأس است و  سالانه 3750 تن گوشت گاومیش دراستان تولید می شود که 8 درصد از نیاز مصرفی مردم استان را تامین می کند .

قریشی با اشاره به میزان شیر گاومیش تولیدی در استان افزود : 47 هزار تن شیر گاومیش در آذربایجان غربی تولید می شود که حدود 12 و نیم درصداز شیر مورد نیاز مصرف داخل استان از این طریق تامین می شود.

وی تصریح کرد: آذربایجان غربی به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب از جمله وجود چراگاه های مناسب و مزارع وسیع علوفه، قدمت تاریخی پرورش گاومیش و همچنین داشتن دامداران باتجربه و علاقمند به پرورش این دام توانسته به قطب جمعیت گاومیش در کشور تبدیل شود.

قریشی تصریح کرد: به دلیل کیفیت بالای شیر حاصل از گاومیش و بازارپسندی آن در داخل کشور و استان ، و پراکنش زیاد تعداد گاومیش در استان و همچنین مقرون به صرفه بودن تولیدات آن ، مردم  تمایل زیادی برای نگهداری گاومیش در مقایسه با سایر دامها دارند و نیاز است که به سمت صنعتی شدن گاومیش داری در استان حرکت کنیم .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد : ایستگاه جبل در استان به عنوان مرکز اصلاح نژاد گاومیش شمالغرب کشور، تنها تولید و توزیع کننده اسپرم منجمد گاومیش در کشور است که در خصوص اجرای برنامه های اصلاح نژادی گاومیش در سطح استان و کشور فعالیت می کند.

قریشی با بیان اینکه مشکل اصلی در مورد نگهداری گاومیش مسائل تولید مثلی است ،بیان کرد: شناسایی و تشخیص به موقع ویروس بیماری  IBR در جمعیت گاومیش به دلیل  پنهان بودن  ویروس این بیماری در سیستم ایمنی دام که یشترین خسارت ممکن را از طریق نازایی، مرده زایی و سقط جنین ایجاد می کند،امری بدیهی و ضروری است.

وی بیان کرد: در سال  96 تلقیح مصنوعی گاو سیمنتال به تعداد 40 هزار راس در استان انجام گرفته و در سال 97 نیز این طرح دردست اجراست.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.