به گزارش ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این آیین گفت: علت برگزاری هر ساله این جشنواره ارگانیک بودن کشت و برداشت این محصول است.
اسمعیل کریم زاده افزود: آذربایجان غربی با 23 هزار هکتار اراضی زیر کشت انگور یکی از اصلی ترین قطب های تولید این محصول در سطح کشور به شمار می رود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در سایه تلاش های دولت و کشاورزان شاهد تولید 6٫5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سطح این استان هستیم.
وی با اشاره به اینکه سردشت یکی از شهرستان های موثر در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک است، گفت: 5500 هکتار از اراضی سردشت به کشت انگور سیاه اختصاص یافته است که به صورت خودرو و جنگلی تولید و سالانه 35 هزار تن آن برداشت و روانه بازار مصرف می شود.
کریم زاده ادامه داد: حمایت از محصولات ارگانیک جزو برنامه های کاری این سازمان است و به اراضی که در دل جنگل به منظور کشت محصولاتی همچون انگور سیاه ایجاد می شود، توجه ویژه ای خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای ایجاد مجتمع های تفریحی و گردشگری نیز در این مکان ها، چنانچه سازمان میراث فرهنگی مجوزی را صادر کند، زمین اختصاص می یابد و در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان نیز مصوب و برای پرداخت وام به بانک ها معرفی می شود.
وی یکی از اهداف برگزاری این جشنواره را معرفی استعدادها و کاربری های بالقوه مناطق مختلف عنوان کرد و افزود: رسانه ها با معرفی محصول کاملا ارگانیک انگور سیاه سردشت نقش مهمی را در این عرصه ایفا می کنند که با تاثیر در بخش هایی همچون تازه خوری، جذب سرمایه گذاران صنایع تبدیلی و تکمیلی و غیره ارزش افزوده آن را ارتقا می دهد.
فرماندار سردشت نیز در این مراسم گفت: این محصول منحصر به فرد خوشه صنعتی بیش از 10 محصول متفاوت با کارکردهای مختلف است.
نژاد جهانی افزود: گراوان مکان برگزاری این جشنواره نیز تاج زیبایی های کشور و یک اثر ثبت شده ملی بوده، و ربط نیز شهر فرهنگ، همدلی، اتحاد و تلاش برای توسعه همه جانبه است.
وی اضافه کرد: سردشت هم با تمامی روستاها و شهرهایش نگین سبز آذربایجان غربی و غرب کشور و قسم خورده برای پیشرانی توسعه در استان و کشور به شمار می رود.
جهانی اظهار امیدواری کرد در سال های آتی این جشنواره در مناطق دیدنی دیگر این شهرستان همچون پل قلعه تاسیان، دشت وزینه، جنگل های 80 هزار هکتاری سردشت، آبشار شلماش، روستاهای دیدنی آلان و بیوران، رودخانه گرژال و غیره برگزار شود.
مدیر جهاد کشاورزی سردشت نیز گفت: انگور سیاه حیثیت و شناسنامه سردشت است و بیش از 50 هزار خانوار در نهایت سختی از این راه امرار معاش می کنند.
احمد علی پور با اشاره به پایین بودن قیمت انگور سیاه در بازار ابراز امیدواری کرد در خلال برگزاری چنین جشنواره هایی به معرفی بیشتر این محصول کاملا ارگانیک کشور و بازاریابی های ملی و بین المللی بیشتر پرداخته شود.
به گزارش ایرنا، در حاشیه این جشنواره 50 غرفه فروش محصولات بومی منطقه شامل انواع انگور سیاه، انار، هلو، گلابی وحشی، و همچنین عسل، گیاهان دارویی، صنایع دستی، فرآورده های انگور سیاه مانند باسوخ، دوشاب، میوژ، گوزمه، حلوا شکری، ترشی انگور نیز دایر شده است.
در سطح شهرستان بیش از 10 رقم انگور وجود دارد که مهمترین آنها ارقام رشه، طایفی و مام برایم است که عملکرد آن در هر هکتار به 5٫5 تن می رسد.
شیره انگور یا دوشاب، مویز، باسوخ و گوزمه از مهمترین محصولاتی است که به صورت سنتی از این محصول به دست می آید.
انگور سیاه تسکین دهنده فشارهای عصبی، افزایش دهنده شیر مادران، پاک کننده معده و روده از مواد زائد و همچنین از بین برنده چین و چروک پوست است.
شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده است .
آذربایجان غربی دارای بیش از 110 هزار هکتار جنگل است که از این مقدار 85 هزار هکتار در شهرستان سردشت قرار دارد.
جنگل های سردشت جزو جنگل های زاگرس شمالی محسوب می شود و در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی و اقتصادی دارای اهمیت زیادی است.
7562/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.