به گزارش ایرنا سید فضل اله قریشی روز دوشنبه در جلسه کمیته فنی گاومیش کشور در ارومیه با اشاره به اینکه جمعیت گاومیش استان 82 هزار رأس است، افزود: سالانه سه هزار و 750 تن گوشت گاومیش در استان تولید می شود که هشت درصد از نیاز مصرفی مردم استان را تامین می کند.
وی بیان کرد: به دلیل کیفیت بالای شیر گاومیش، بازارپسندی آن در داخل کشور، پراکنش زیاد تعداد گاومیش در استان و مقرون به صرفه بودن تولیدات آن، مردم تمایل زیادی برای نگهداری گاومیش در مقایسه با سایر دام ها دارند.
وی صنعتی شدن گاومیش داری در استان را لازم دانست و ادامه داد: ایستگاه جبل در استان به عنوان مرکز اصلاح نژاد گاومیش شمالغرب کشور، تنها تولید و توزیع کننده اسپرم منجمد گاومیش در کشور است.
قریشی افزود: این مرکز در زمینه اجرای برنامه های اصلاح نژادی گاومیش در سطح استان و کشور فعالیت می کند.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی در مورد نگهداری گاومیش مسائل تولید مثل است، بیان کرد: شناسایی و تشخیص به موقع ویروس بیماری' IBR ' در جمعیت گاومیش به دلیل پنهان بودن ویروس این بیماری در سیستم ایمنی دام که بیشترین خسارت ممکن را از طریق نازایی، مرده زایی و سقط جنین ایجاد می کند، امری ضروری است.
وی بیان کرد: در سال گذشته تلقیح مصنوعی گاو سیمنتال به تعداد 40 هزار راس در استان انجام گرفته و در سال جاری نیز این طرح در دست اجراست.
علی کاظمی، رییس گروه دام سنگین مرکز اصلاح نژاد دام کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: بازنگری و اصلاح ساختار گاومیش داری کشور با توجه به اهمیت و جایگاه محصولات تولیدی این دام در بین مردم ضروری است.
وی بیان کرد: گاومیش یک گونه اقتصادی ارزشمند است که به آن باید به صورت یک پروژه ملی و مستقل نگریسته و بها داده شود.
کاظمی ادامه داد: ارتقای ساختار فرهنگی پرورش گاومیش با ارتقای اصلاح نژادی و جایگاه بهداشتی و همچنین واکسینه کردن گله های گاومیش در خصوص بیماری IBR باید به صورت ویژه در دستور کار معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت قرار گیرد.
شرکت کنندگان در جلسه کمیته فنی گاومیش کشور در ادامه از مرکز اصلاح نژد گاومیش (ایستگاه جبل) در ارومیه و یک واحد گاومیش داری صنعتی در شهرستان نقده بازدید کردند.
جلسه کمیته فنی گاومیش کشور با حضور رییس گروه دام سنگین مرکز اصلاح نژاد دام کشور و کارشناسان مسوول گاومیش هفت استان کشور در سالن مرکز همایش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب از جمله وجود چراگاه های مرغوب و مزارع وسیع علوفه، قدمت تاریخی پرورش گاومیش و همچنین داشتن دامداران با تجربه و علاقه مند به پرورش این دام توانسته به قطب جمعیت گاومیش در کشور تبدیل شود.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.