یک کارشناس مسائل مذهبی عید قربان را سمبل و نمادی از وحدت مسلمانان دانست و افزود: این روز عزیز می‌تواند برای تمامی مسلمانان صرف نظر از اختلافات سلیقه‌ای، قومی، قبیله ای و... مبدا وحدت باشد.
حجت‌الاسلام رحیم قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، ضمن تبریک عید قربان، اظهار کرد: عید قربان جزو مهم‌ترین اعیاد مسلمانان بوده و یک سری آداب و احکام خاص خود را دارد.
وی با بیان این‌که ذبح قربانی مختص دین اسلام نیست، افزود: این موضوع در ادیان دیگری چون بودیسم، هندو، مسیحیت و یهودیت نیز وجود داشته و در هر دینی برای خود مناسک خاصی دارد.
وی با بیان این‌که تمام ادیان بر ماجرای ذبح حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم تمرکز خاصی دارند و به عنوان امری مقدس می‌دانند، افزود: در برخی از کلیساهای اروپایی نیز این ماجرا را به عنوان نقش و نگارهایی در تزئینات لحاظ کرده‌اند و ادیان بر این موضوع نگاه مقدسی داشته و نگاره های زیبایی از آوردن قوچ توسط فرشته الهی برای ابراهیم خلیل الرحمن به عنوان جایگزین ذبح اسماعیل نبی را در کلیساهای خود دارند و ما مسلمانان نیز توجه خاصی بدان داریم.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که عمل مستحبی "قربانی کردن" نیز یک حرکت نمادین در رابطه با عید قربان است، افزود: زمانی که از سوی خدا فرمان ذبح حضرت اسماعیل به حضرت ابراهیم داده شد، هر دو مطیع فرمان خدا شدند و به همین جهت خداوند متعال جهت قدردانی از بندگی  قوچی فرستاد تا ذبح کنند.
وی با اشاره به نظرات و حکمت‌های بیان شده از سوی برخی از حکما و علما در رابطه با عمل "قربانی کردن" افزود: آنان معتقدند "حیوان" سمبل و نمادی از حیات حیوانی انسان است و قربانی کردن حیوان به این معناست که انسان باید حیات حیوانی خود را که شامل همه جنبه‌های شهوانی، غضب و هوس‌های مادی است در راه خداوند ذبح کند تا به تقرب الهی دست یابد.
وی در ادامه به تفاسیری از مفسران شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: این مفسران نیز قربانی کردن را گدشتن از تمامی مطامع دنیوی و خواسته‌های نفسانی در راه خدا دانسته‌اند که انسان با چاقوی عقل و شریعت بتواند نفسانیت و شهوات را در راه خداوند ذبح کند.
وی در رابطه با حکمت و فلسفه‌ی ذبح و قربانی کردن از نظر شرعی نیز گفت: برخی روشنفکرنماها می‌گویند به جای ذبح حیوان، به کارهای خیر دیگری اقدام شود، در حالی که قربانی کردن خود جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی خیرخواهانه بسیاری دارد.
وی یکی از فلسفه‌های مهم قربانی کردن و ذبح حیوان را توزیع گوشت آن بین نیازمندان دانست و افزود: اساسا گوشت حاصل از ذبح حیوان چه در منا و چه در شهرهای دیگر اسلامی بین فقرا و نیازمندان امت لسلامی توزیع می‌شود و اغنیا حق استفاده از گوشت قربانی شده را ندارند و این موضوع بر فلسفه‌ی اقتصادی و اجتماعی قربانی کردن تاکید دارد.
وی تاکید کرد: سر بریدن حیوان، در حقیقت نوعی تقویت بنیه سیستم اقتصادی جامعه‌ی اسلامی است.
حجت‌الاسلام قربانی برخی از اعمال و احکام عید قربان را مختص حجاج دانست و گفت: حجاج بعد از انجام عمل قربانی کردن که در حج تمتع واجب است، از احرام خارج می‌شوند. برخی تلقی می‌کنند فردی که به حج مشرف شده قربانی کردن هر ساله برایش واجب می‌شود، در حالی که اینگونه نبوده و ذبح قربانی فقط برای حاجیان حاضر در منا واجب است و این عمل در روز عید قربان بر دیگران مستحب است.
وی با اشاره به برخی از اعمال مستحبی عید قربان، گفت: روایاتی از پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه‌ی اطهار علیهم السلام در کتب ادعیه آمده است که انجام غسل مستحب در عید قربان از جمله‌ی آن است.
وی با بیان این‌که نماز عید قربان نیز واجب بوده اما جزو احکام اختلافی است، متذکر شد: برخی از علما و فقها در دوران غیبت نماز عید قربان را واجب نمی‌دانند اما نظر مشهور فقها مبنی بر واجب بودن نماز عید قربان است و این نماز باید هنگام طلوع یا بعد از طلوع آفتاب به جماعت اقامه شود.
وی با بیان این‌که تکبیر "اَللّهُ اَکبَرُ، اَللّهُ اَکبَرُ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَ اَللّهُ اَکبَرُ، اللّهُ اَکبَرُ، اَللّهُ اَکبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْدُ، اَللّهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا" جزو مستحبات عید قربان است، افزود: قرائت دعای چهل و ششم و چهل و هشتم صحیفه سجادیه نیز از جمله مستحبات این عید است.
معاون پژوهشی جامعة المصطفی واحد تبریز در پایان تاکید کرد: امید است مسلمانان همه به اهمیت وحدت آفرین این روز بیشتر پی برده و روزی برسد که در سایه وحدت مسلمین، پرچم اسلام در دنیا سرافراز گشته و مقدمه ای برای ظهور منجی عالم بشریت شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.