آیت الله علیرضا اعرافی، سه شنبه در همایش 'تمدن اسلامی، نقش و رسالت علمای افغانستان' در مشهد افزود: مراکز و حوزه های علوم اسلامی به تطور و تحول نیاز دارند و جامعه المصطفی سعی کرده است پیشگام این امر باشد.
وی افزود: این مرکز آموزش اسلامی شیعی، در عین پایبندی محکم به اصول اعتقادی خود، زمینه لازم را برای آموزش و تحصیل پیروان دیگر مذاهب اسلامی فراهم آورده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 50 هزار طلبه از 140 ملیت در حال تحصیل در مراکز جامعه المصطفی هستند، افزود: 10 هزار نفر از اهل سنت هم بر وفق مذهب خود در شعب جامعه المصطفی تحصیل می کنند.
وی گفت: در صورتی می توان از تمدن اسلامی سخن گفت که در فقه مذاهب، ظرفیت فراگیر مذهبی، نژادی و قومی امکان جذب داشته باشد. معتقدیم اسلام دین تمدنی است و در روابط میان انسان‌ها مسلمانان و پیروان یک مذهب قواعدی دارد.
وی ادامه داد: ما معتقدیم در اندیشه اسلامی فراگیری همه ساحتها وجود دارد. کلام، فقه، اخلاق و امت را به منزله پیکر واحد در نظر می‌گیرد و برای آن نسخه دارد. در همه مذاهب اسلامی هم برای این امور ظرفیت وجود دارد.
وی اظهار کرد: نظامات مختلف تمدن اسلامی باید توسط علمای اسلام ایجاد و نرم افزار حرکت به سوی تمدن الهی، انسانی و رهایی بخش در مراکز دینی، مدارس و حوزه های علمیه تولید شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: نظام امت را باید بر اساس فقه امت استوار و منشور ارتباطی امت اسلامی را تدوین و در کنار آن همه با هم تعامل و گفتگو کنیم.
وی اظهار کرد: دشمنان در طرح های پیچیده خود به دنبال گرفتن اندیشه و امید تمدنی از نسل جوان، جامعه و بزرگان هستند و با برانگیختن اختلافات، جنگ و تحمیل یک جانبه معیارها در کنار اشغال سرزمین های اسلامی از جمله بیت المقدس نقشه های خود را به پیش می‌برند.
آیت الله اعرافی گفت: فلسطین در قلب همه ما است، یک روز هم از کنار آن جدا نشده ایم. فشار علما باید دست های مزدورانی را که آشکار و پنهان دست در دست اسرائیل دارند رو کند. هجمه هایی که در سوریه ایجاد شده همه در جهت این است که اسرائیل را امن و جبهه مقاومت را نابود کند.
وی گفت: افغانستان به عنوان پاره ای بزرگ از امت اسلامی این ظرفیت را دارد که نقش خود را در امت اسلامی ایفا کند نقش علمای این کشور، بزرگ و اثرگذار است.
رئیس شورای علمای شیعه افغانستان هم گفت: باید دانشمندان غیر ایرانی از کشورهای پاکستان هند و کشورهای عربی را نیز در چنین همایشهایی دعوت کنیم تا همفکری و هم افزایی بیشتری ایجاد شود تا بتوانیم به جایی برسیم.
آیت‌الله محمدآصف محسنی قندهاری افزود: در چنین همایش‌هایی مسلمانان شیعه و سنی باید در مورد آینده اسلام صحبت کنند چراکه اسلام بدون تمدن آینده ندارد.
همایش 2 روزه تمدن اسلامی، نقش و رسالت علمای افغانستان با حضور 300 نفر از
علمای افغانستانی ساکن در ایران و افغانستان، روز سه شنبه در مشهد آغاز شد.
7507/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.