رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: بخش مراقبت‌های ویژه‌ی سکته‌ی مغزی (sSCU) به زودی راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمدحسین صومی در مراسم تحلیل از فعالان برنامه ۷۲۴_سکته مغزی با بیان این مطلب اظهار کرد: تمامی مراکز فوریت‌های پزشکی استان به منظور خدمت‌رسانی بهتر و دقیق‌تر باید به آمبولانس‌های جدید مجهز ‌شوند تا بیمار استروک به آسانی و در سریع‌ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل شود.
وی در ادامه بیان کرد: سن سکته‌ی مغزی در ایران ۱۰‌ سال پایین‌تر از کل جهان است؛ از این رو کنترل تغذیه، استعمال سیگار، چاقی، ورزش و تمامی ریسک‌فاکتورهای موثر در بروز سکته‌ی مغزی باید به دقت بررسی شوند. مجبوریم در شرایط موجود جوابگوی مردم باشیم. در مواجهه با سکته‌ی مغزی، با طیف وسیعی از انسان‌های ناتوانی روبه‌رو هستیم که باید توانمند شده و به زندگی خود ادامه دهند. 
وی ادامه داد: پیشگیری اولیه و ثانویه با فرم مدرن باید مورد توجه قرار گیرد؛ چنانچه در حوزه‌ی بهداشت نیز سامانه‌ی سیب طراحی شده است. تمامی ریسک فاکتوها در افراد بالای ۳۵ سال باید شناسایی شوند تا بتوان از تبعات منفی سکته‌ی مغزی پیشگیری کرد.
صومی تاکید کرد: ناتوانی جسمی و مشکلات حرکتی و تکلم از جمله مشکلاتی است که بیمار سکته‌ی مغزی از آن رنج می‌برد؛ از این رو بخش‌های مختلف درگیر در درمان این بیماری باید هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند. توان بخشی بعد از سکته‌ی مغزی و بازیافتن توان مکالمه از جمله اهدافی است که باید در روند درمان دنبال شود.
وی در پایان با تاکید بر این که باید سکته‌ی مغزی و ریسک فاکتورهای آن را را خوب بشناسیم، خاطرنشان کرد: سن و جنس فاکتورهای غیر قابل حذف و خارج از کنترل بوده و تمامی افراد این مرحله را طی خواهند کرد؛ بنابراین باید سایر عوامل قابل کنترل را مورد توجه قرار دهیم. طرح رجیستری استروک از سکته تا توان بخشی نیز به این منظور اجرا شده و متخصصان و رزیدنت‌های علوم اعصاب باید با علوم و توانمندی روز آشنا باشند.
 در پایان این مراسم از فعالان برنامه‌ی ۷۲۴_سکته‌ی مغزی تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.