در میان جمعیت حاضر در داخل اتوبوس، اعمال و رفتار دو بانوی جوانی که وضعیت ظاهری نامناسبی دارند، همه را متوجه خود می‌کند، آن دو با صدای بلند قهقهه سر داده و به حرف پیرزنی که نصیحتشان کرده، می‌خندند و زیر لب او را مسخره می‌کنند.
 
پیرزن خود را کمی عقب می‌کشد و با نگاهی تاسف‌آلود، می‌گوید: «جوانان این دوره و زمانه چه حرمت شکن شده‌اند!» و با نگاهی حزن‌آلود، اتوبوس را ترک می‌کند، در این حال بانویی خود را آرام آرام به سمت دختران متمایل کرده و باب گفت‌وگو را با آنها می‌گشاید...
 
گفت‌وگو بین‌شان صمیمی‌تر می‌شود و اینبار به روی هم لبخند می‌زنند، دو دانشجوی جوان قدری خود را جمع و جور کرده و بیشتر به صحبت بانوی محجبه توجه می‌کنند، گویی که "فاز مثبت" کلامش را دریافته‌اند، بعد از دقایقی این بانو به مقصد خود رسیده و از آنان خداحافظی می‌کند، اما دو دانشجوی جوان اینبار در خویش فرورفته‌اند... گویی صحبت‌های این بانو در وجودشان اثر کرده و آنان را به تامل واداشته بود!.
 
طبق حدیثی از امام صادق(ع) کسى مى‌توانـد امر به معروف و نهى از منکر کند که خود به آنچه امر مى کند عمل کند و از آنچه نهى مى‌کند اجتناب نماید، در امر کردن و نهى نمودن میانه روى را پیشه خود کند، از روى دلسوزى و مهربـانى و با مـدارا امـر و نهى کند.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، امر به معروف و نهی از منکر صرفا وظیفه و تکلیف قشر خاصی از جمعیت نیست، بلکه هر انسان مکلفی، طبق امر خداوند متعال این تکلیف مهم را بر عهده داشته و باید همانند دیگر امور واجب به آن اهتمام بورزد.
 
باید توجه کرد که منکرات نیز صرفا در حجاب و ظاهر افراد خلاصه نمی‌شود، امر به معروف و نهی از منکر شامل نهی انسان‌ها از تمامی اعمال منکر و دعوتشان به اعمال خیر است، این موضوع چیزی نیست که تنها در خیابان یا در گوشه‌های شهر کمین کرده باشد بلکه وسعتی به اندازه‌ی حیات بشریت دارد.
 
اینکه شاهد پایمال شدن حق‌الناس در محل کار، محل زندگی و یا هر محیط دیگری باشی و دم نزنی، یعنی واجب دینی را به جای نیاورده‌ای؛ اینکه در مجلس گناه حاضر شوی و در مقابل گناه دیگران سکوت کنی مصداق بارز سرپیچی از فرمان خدا بوده و در حقیقت حکم خداوند را نادیده گرفته‌ای.
 
گاهی که در مورد رفتار و یا اعمال دیگران اظهار نظر کرده و آن را نقد می‌کنیم، نام آن را به اصطلاح "فضولی" یا دخالت در امور دیگران ذکر می‌کنند، اما طبق دستور الهی، امر به معروف و نهی از منکر واجبی دینی است همانند نماز که باید آن را به جا آورد! این موضوع به قدری حیاتی و مهم است که خداوند متعال مکررا در آیات قرآن کریم بدان اشاره کرده است.


خداوند متعال در آیه‌ی 104 سوره‌ی آل‌عمران می‌فرماید: «باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند

 
ترک امر به معروف و نهی از منکر مانع استجابت دعاست
رسول اکرم(ع) در حدیثی در باب منزلت امر به معروف و نهی از منکر، فرموده است: «هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود».
 
نباید هرگز تاثیر کلام را بر روان انسان‌ها فراموش کنیم! شاید همان یک تذکر لسانی و یا بازگویی منکرات برای اشخاص موجبات هدایت همان افراد را فراهم آورد؛ فراموش نکنیم که امر به معروف و نهی از منکر توهین و خودبزرگ‌بینی نیست! بلکه تلنگری است بر فرد خاطی تا او را به مسیر درست سوق دهد نه اینکه آتش کینه را در او برافروخته و از مسیر درست فراری‌اش دهد!
 
آمران به معروف، پس از دعوت به معروف و نهی از منکر مردم، رد شوند
حجت الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر استان با اشاره به لزوم احیای واقعی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و با بیان اینکه در امر به معروف و نهی از منکر باید به شرایط این فریضه دینی توجه کنیم، گفت: آمران به معروف، پس از دعوت به معروف و نهی از منکر مردم، رد شوند و منتظر نتیجه نباشند. مباحث نظارتی در ادامه این پروسه بر اساس قانون و توسط دستگاه های مربوطه صورت می گیرد.

 
گفتنی است، امر به معروف و نهی از منکر از جمله فروع دین و از فرایضی است که بارها و بارها چه در قرآن کریم و چه در کلام معصوم(ع) مورد تاکید و توجه قرار گرفته است؛ امروزه با گسترش زندگی ماشینی و کمر‌نگ شدن معنویات در وجود انسان‌ها، غبار فراموشی بر پیکره‌ی این واجب دینی نشسته و حتی برخی از انسان‌های مومن و با تقوا نیز در اجرای آن دچار تعلل شده و اندکی عقب نشینی می‌کنند.
 
«عیسی به دین خدا، موسی به دین خود!، قبرمان از هم جداست، حسابمان جداست!» و امثال این جملات امروزه در کلام بسیاری از مردمان جامعه اسلامی رایج شده و در حقیقت خود و رفتار خود را از جامعه جدا می‌کنند، اما آیا واقعا چنین جملاتی به حق گفته می‌شود؟!
 
جمله "عیسی به دین خود، موسی به دین خود" ساخته فکر استکبار جهانی است
دبیر اجرایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در این خصوص گفت: جمله "عیسی به دین خود، موسی به دین خود" ساخته فکر استکبار جهانی است تا مسلمانان را از امر به معروف و نهی از منکر دور کند؛ باید بدانیم که اثرات منکرات در جامعه، همه افراد جامعه را تهدید کرده و جامعه همانند کشتی است که اگر یک نفر دست به تخریب بزند، خطرات آن برای همه خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه سیدالشهداء(ع) هدف از قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده است، گفت: اهمیت این فریضه به قدری است که امام حسین(ع) جان خود را در این مسیر فدا می‌کند.
 
عواقب ترک امر به معروف و نهی از منکر، گریبان کل جامعه را می‌گیرد!
یک کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر موضوع پیچیده‌ای نیست بلکه ما هستیم که آن را پیچیده می‌کنیم، هیچ انسانی مخالف آن نیست که وی را به معروفات و اعمال خیر دعوت کنند، منتهی عیب در نوع گویش و برخوردهاست.
 
حجت‌الاسلام علی مصائبی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر مختص گروه خاصی نیست، ادامه داد: امر به معروف موضوعی عادی بوده و طبق دستور الهی وظیفه‌ی تمامی مسلمانان است، اینکه فردی بگوید من آزادم و هیچکس حق دخالت در امور من را ندارد سخن درستی نیست!
 
وی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر مراتب خاص خود را دارد، اضافه کرد: اولین گام در امر به معروف و نهی از منکر، تذکر لسانی بوده و باید امر به معروف و نهی از منکر با درنظر گرفتن مراتب و شکل خاص خود اجرا شود.
 
وی با اشاره به اینکه چهره‌ی امر به معروف و نهی از منکر باید به شکل حقیقی آن در جامعه معرفی شود، یادآور شد: ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آثار سوء فراوانی داشته و عواقب آن نیز گریبان کل جامعه را می‌گیرد.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید بر اینکه ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دارای آثار دنیوی و معنوی است، بیان کرد: آثار معنوی ترک امر به معروف و نهی از منکر بسیار جدی بوده و اگر در جامعه اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر را که یکی از امور واجب و از دستورات الهی است، ترک شود در نتیجه آثار بسیار بدی در پی خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه خطرات و آسیب‌های آثار معنوی ترک امر به معروف به مراتب خطرناک‌تر از آثار دنیوی آن است، ادامه داد: اگر افرادی نابسامان، دزد و ... در همسایگی افراد زندگی‌کنند در نتیجه آثار سوء آن همسایه به خانه‌های اطراف نیز رسیده و آنان در امان نخواهند بود! از این رو برای اینکه در امنیت و آرامش و به دور از جامعه‌ای که منکرات در آن جولان کرده‌اند، زندگی کنیم باید نسبت به احیاء و اجرای امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنیم.
 
اگر در این آشفته بازار امر به معروف و نهی از منکر نکنیم، کلاهمان پس معرکه خواهد بود
سردار غلام عسگر کریمیان، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در نشستی با اصحاب رسانه، با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) شهید راه امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین ما بوده و در ردیف اعمالی چون نماز به عنوان یک فریضه مطرح شده است؛ اگر ما در این آشفته بازار امر به معروف و نهی از منکر نکنیم، کلاهمان پس معرکه خواهد بود.
 
فرمانده سپاه عاشورا اضافه کرد: عده‌ای امر به معروف و نهی از منکر را صرفا در تذکر به پوشش خلاصه کرده‌اند، در حالی که اعمالی چون خدمت به مردم نیز از جمله اعمال معروف بوده و باید همدیگر را به داشتن روحیه خدمت‌گذاری به مردم و مواردی از این دست دعوت کنیم.
 

خداوند متعال در آیه 21 سوره‌ی مبارکه‌ی آل‌عمران میفرماید: «کسانی که نسبت به آیات خدا کفر می‌ورزند و پیامبران را به ناحق می‌کشند و (نیز) مردمی را که امر به عدالت می‌کنند، به قتل می‌رسانند، به کیفر دردناک (الهی) بشارت ده».
 
 
 
امام محمد باقر(ع) فرموده است:‏ «امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى است که سایر واجبات با آن‌ها بر پا مى‌ماند و بوسیله این دو راه‌ها امن و کسب و کار مردم حـلال مى‌شود؛ با این دو واجب است که داد ستمدیدگان ستانده مى‌شود و زمین آباد مى‌شود».

گزارش از مهری هاشم‌زاده خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌شرقی Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.