مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز از انعقاد قرارداد فناورانه فی ما بین تبریز و اتریش خبر داد.
 به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، علی جهانگیری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایجاد هم‌افزایی بین امکانات و تاسیسات استان را یکی از مهم ترین اهداف منطقه ویژه علم و فناوری اعلام کرد و افزود: به دنبال سرمایه گذاری‌های فیزیکی آن چنانی نیستیم. به عنوان مثال به حد کافی دانشگاه، شهرک صنعتی و ... در استان داریم و نیازی نیست که در این زمینه باز هم به فکر افزایش تعداد این مجموعه ها باشیم.   جهانگیری با اشاره به افزایش توجه به فضای کسب و کار و اقتصاد دانش بنیان استان در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی گفت: متاسفانه استان آذربایجان شرقی در چند سال گذشته، رتبه خوبی در زمینه فضای کسب و کار نداشته است و علی رغم ارتقای جایگاه این فضا در دولت تدبیر و امید؛ هنوز هم رتبه ای که در شان استان باشد کسب نکرده است.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری پنجمین نمایشگاه و جشنواره علم و فناوری ربع رشیدی تبریز از 20 لغایت 24 آبان ماه سالجاری خبر داد و گفت:  برگزاری این نمایشگاه به صورت ملی، تثبیت شده است و در حوزه بین المللی نیز پیش بینی می‌کنیم شاهد افزایش حضور طرح‌های فناورانه از داخل و خارج کشور در این دوره از نمایشگاه باشیم.
 وی همچنین افزایش تعاملات با کشورهای دیگر را یکی از مهم ترین اهداف و اولویت‌های منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی عنوان کرد و گفت: در راستای تحقق این مهم، در آینده‌ای نزدیک، قرارداد فناورانه فی ما بین تبریز و اتریش با هدف ارتقای توان شبکه ماشین سازی و قطعه سازی استان و آمادگی برای رقابت با برندهای معتبر جهانی منعقد می شود.       وی عنوان کرد: قطعه‌سازان و ماشین‌سازان استان و حتی کشور در چند سال اخیر به خودروسازان وابسته شده‌اند و به دلیل مشکلات موجود برای خودروسازی، خودشان نیز مشکل دارند. به همین دلیل سعی می کنیم این صنعت را به صنایع دیگرهمچون صنایع نفت و گاز وصل کنیم. حسن رسولی، معاون علمی و فناوری منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی نیز در این نشست تشکیل کامل یک نوآوری را منوط به داشتن اکوسیستم فناورانه دانست و ادامه داد: نوآوری علاوه بر اینکه یک ارزش است بلکه خود نیز می‌تواند ارزش‌زا باشد.
 وی با بیان اینکه 45 میلیون قرن از عمر بشریت گذشته است، ادامه داد: در حوزه فناوری و علم، قرن بیستم بسیار متفاوت‌تر از سایر قرون بوده است.
وی از ایجاد 14 شبکه در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی خبر داد و گفت: شبکه‌های فناوری زیستی، نانو، نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر،  علوم شناختی، الکترونیک، ارتباطات و فناوری، آب و خاک؛ نساجی و پوشاک، گیاهان دارویی و طب سنتی، شبکه غذایی، بهداشتی و دارویی مهم ترین شبکه های ایجاد شده هستند.
وی همچنین با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی ظرفیت دارا بودن میادین گازی را دارد، گفت: در این راستا به اقدامات مهمی همچون تشکیل خوشه نفت و گاز استان می‌توان اشاره کرد.
اکبر فرزین مقدم،  معاون توسعه و اقتصاد دانش بنیان نیز در این نشست با بیان اینکه تولید علم، نشر علم و کاربرد علم سه مولفه اصلی اقتصاد دانش بنیان است، عنوان کرد: تولید صرف دانش در رقابت‌های جهانی اقتصادی، اثری ندارد و کشورهای پیشرفته در حال حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان هستند. 
 وی اقتصاد دانش بنیان را راهبرد اساسی توسعه کشور دانست و گفت:  رکن اساسی اقتصاد مقاومتی نیز اقتصاد دانش بنیان می باشد.    وی با بیان اینکه تا کنون 89 شرکت دانش بنیان در استان موفق به اخذ مجوز شده‌اند، اظهار کرد: سال گذشته 55  میلیارد تومان از صندوق دانش بنیان به استان جذب کردیم که  حدود 52 ملیارد تومان از آن مربوط به چندین شرکت بزرگ است.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.