ایرج شهین باهر روز سه شنبه با حضور در محل حادثه ریزش کوه در شهرک باغمیشه تبریز افزود: این حادثه صبح امروز رخ داد و همکاران ما از اولین دقایق وقوع حادثه در محل حاضر شده‌اند.

وی در خصوص علت وقوع این حوادث نیز گفت: هرچند این حادثه یک اتفاق طبیعی و از حوادث غیرمترقبه است، اما متاسفانه در گذشته توجه ویژه ای به موضوع پایدار سازی جداره های موجود در شهرک باغمیشه نشده است.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه از حد غربی تا حد شرقی این شهرک، جداره‌ها پایدار سازی نشده است، تشریح کرد: این حادثه فرصت مناسبی را برای پیگیری اداری و قضایی قصور شرکت‌هایی که این شهرک را تفکیک کرده‌اند،  به وجود آورده است و ما قطعاً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

تخلیه‌ ساختمان ۱۰۰ خانوار در شهرک باغمیشه
 

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که حدود ۱۰۰ خانوار ساختمان‌های خود را که در مجاورت کوه واقع شده، تخلیه کرده‌اند، گفت: با توجه به ریزش تخته سنگ‌های بزرگ از کوه، اهالی محل در معرض خطر بودند، بلافاصله ساختمان‌ها تخلیه شدند؛ البته خوشبختانه تاکنون هیچ گونه تلفات جانی و مالی گزارش نشده است. 

 محمدباقر هنربر در تشریح آخرین وضعیت ریزش کوه در شهرک باغمیشه تبریز، اظهار کرد: حوالی ساعت شش صبح امروز (سه شنبه)، همکاران شهرداری متوجه ریزش کوه در شهرک باغمیشه شدند و بلافاصله در محل مستقر شده و به ما نیز اعلام کردند. 

  وی با بیان این‌که کارگروهی برای بررسی و جهت رسیدگی به این موضوع و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از حادثه تشکیل شده است، گفت: اکنون ریزش کوه همچنان در محل ادامه دارد. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به علل ریزش کوه در شهرک باغمیشه، اظهار کرد: طبق نتایج اعلام شده از سوی کارشناسان زمین شناسی، سستی و ناپایداری خاک و خاکبرداری غیرمجاز از محل، علل ریزش کوه در شهرک باغمیشه بوده است؛ البته دستگاه‌های مختلف نیز در این مورد باید اظهار نظر کنند و بعد از جمع بندی، نظرات کارشناسی کارگروه را متعاقبا اعلام خواهیم کرد. 

 وی افزود: نیروی انتظامی در حال حاضر در محل حادثه مستقر شده و با ایجاد حلقه‌ی امنیتی از تردد افراد و خودروها در محل ممانعت می‌کند، ضمن اینکه شرکت‌های برق، گاز و آب تمامی انشعابات را برای جلوگیری از هر گونه حادثه قطع کرده‌اند. 

 هنربر با بیان این‌که اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه‌های متولی اتخاذ می‌شود، گفت: به راه و شهرسازی دستور داده شد تا تمامی مجوزهایی که برای شرکت‌های ساخت و ساز در شهرک باغمیشه صادر شده، استخراج شود و شرکت‌ها برای ایمن سازی اقدام کنند. 

وی یادآور شد: این حادثه در شهرک باغمیشه، میدان فدک،کوی نیرو هوایی رخ داده است.

شهرک باغمیشه تبریز در منطقه زلزله خیز شمال تبریز و در دامنه ارتفاعات موسوم به «عینالی» در امتداد غربی- شرقی احداث شده است. 

در زمان آغاز احداث این شهرک و شهرهای مجاور آن از قبیل «رشدیه» و «ولی امر» در حدود سه دهه قبل، رسانه ها به کرات با استناد به اظهارات اساتید دانشگاه و مهندسان درباره خطرات احتمالی شهرک سازی در این منطقه واقع شده بر روی گسل میشو - میانه هشدار دادند، اما دلالان زمین و مدیران وقت نهادهای مربوط، بی توجه به امنیت جانی شهروندان و خطرات آتی احتمالی، و برای سودآوری بیشتر، آنچه را در سر داشتند، عملی کردند و اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این منطقه زلزله خیز ساکن هستند. 

شهرک سازی در این منطقه در سه اخیر در حالی اجرا شده و توسعه یافته که در غرب و جنوب شرق تبریز، اراضی صاف و هموار گسترده ای وجود دارد که ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی در آنها مستلزم کمترین هزینه است. 

۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.