به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، علی علیمردانی اظهار داشت: اولویت نصب ایستگاه های شتابنگار مرکز استان، شهرهای پرجمعیت و شهرهای با خطر بالای لرزه ای است و در صورت مهیا شدن امکانات بیشتر، اجرای آرایه شتاب نگار بر روی گسل های فعال استان در دستور کار خواهد بود.
علیمردانی افزود: دستگاه های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه های نسل قبل بوده و قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته ای دارند که می تواند در تشخیص میزان خسارت و همچنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کند.
وی گفت: داده های مخابره شده توسط دستگاه های مزبور می تواند اطلاعات مناسبی در خصوص میزان و محل خسارات وارد شده پس از زمین لرزه در اختیار مدیریت بحران قرار دهد.
معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی خراسان شمالی اظهار داشت: مبنای محاسبه ضرایب و طیف شتاب آئین نامه زلزله 2800، داده هایی است که توسط این دستگاه ثبت می شود و در مهندسی زلزله، تحلیل و طراحی سازه ها و شناخت زمین شناسی مناطق جهت ساخت و ساز مهندسی کاربرد دارد.
بر اساس این گزارش خراسان شمالی از استان های لرزه خیز کشور است.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود در سده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 5.7 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر 23 اردیبهشت سال 96 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.