همزمان با گرامیداشت و آغاز هفته‌ی بهزیستی، مرکز آموزشی و توانبخشی روزانه سالمندان همدلان با ظرفیت نگهداری۵۰ نفر در تبریز افتتاح شد.
 به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در آیین افتتاح مرکز آموزشی و توانبخشی روزانه سالمندان همدلان، با بیان این‌که امسال شاهد راه اندازی مراکز تخصصی, اجتماعی و پیشگیری بهزیستی هستیم، گفت: امروز همزمان با آغاز هفته‌ی بهزیستی، با حضور ریاست سازمان کشور، ۶۴‌ پروژه و مرکز توانبخشی در 24 استان افتتاح شد که از این تعداد، چهار مرکز توانبخشی در استان ما به بهره برداری رسید.
محسن ارشدزاده افزود: این مرکز برای پویایی و نشاط سالمندان ایجاد شده تا بتوانند بیشتر از خدمات آموزشی و مهارت آموزی بهره مند شوند.
وی بیان کرد: متاسفانه برخی از سالمندان بعد از ورود به دوران پیری، با قطع ارتباط  با اجتماع دچار افسردگی  می‌شوند ولی راه اندازی چنین مراکزی، بستری مناسب برای فعالیت سالم سالمندان فراهم می‌کند.
وی افزود: این مرکز با ظرفیت 50 نفری برای ارائه‌ی خدمات آموزشی و هنری، روانشناسی، فیزیوتراپی، و پرستاری راه اندازی شده است.
وی با بیان این‌که این مرکز پنجمین مرکز توانبخشی روزانه‌ی سالمندان در استان است، گفت: دو مرکز توانبخشی روزانه‌ی سالمندان نیز در دست احداث است و تا آخر سال جاری و همزمان با هفته‌ی دولت افتتاح می‌شوند.
افتتاح خانه کوچک معلولین ذهنی خفیف زن دورنالار در تبریز
خانه کوچک معلولین ذهنی خفیف زن دورنالار با هدف آموزش، توانمندسازی و بازگشت معلولان به جامعه در تبریز راه اندازی شد.   مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در آیین افتتاح خانه کوچک معلولین ذهنی خفیف زن دورنالار، اظهار کرد: این طرح برای افرادی که دارای سطح معلولیت خفیفی هستند ولی نمی‌توانند در محیط‌های کاری حضور یابند، ایجاد شده است.
محسن ارشدزاده ادامه داد: در این مرکز افراد معلول ذهنی خفیف می‌توانند در محیطی قرار بگیرند که امکانات لازم برای توانمندسازی  آن‌ها فراهم شده است، این مرکز برای برقراری ارتباط افراد معلول با اجتماع و جهت آموزش و مهارت آموزی و برگشت معلولان به جامعه راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: افراد معلول می‌توانند روزانه در جامعه اشتغال زایی کرده و شبانه نیز در این مرکز مستقر شوند.
ارشدزاده با بیان این‌که ماهیت این مرکز شبیه خانه و خانواده است، گفت:  ظرفیت برای حضور معلولان در این مرکز 10 نفره است، ظرفیت آن در آینده‌ای نه چندان دور به ۲۰نفر افزایش می‌یابد البته با توجه به خانواده محور بودن آن، ظرفیت مرکز نباید از این تعداد بیشتر شود.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز نوعی پل ارتباطی بین نیازهای معلولان و جامعه است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی یادآور شد: ارائه خدمات خارج از خانه شامل مدارس، مراکز روزانه توانبخشی و خدمات درمانی و توانبخشی، مشارکت در انجام امور شخصی به منظور تقویت حس مسئولیت پذیری متناسب با سن، ارائه خدمات هنری و ورزشی متناسب با وضعیت فرد، برگزاری فعالیت‌های فوق برنامه با هماهنگی اداره کل بهزیستی استان از جمله برنامه‌های خانه کوچک نگهداری از معلولین ذهنی خفیف زن دورنالار است.
خانه یک چهارم راهی در مرکز توانبخشی روان آسا افتتاح شد
خانه یک چهارم راهی در مرکز توانبخشی روان آسا با هدف توانمندسازی بیماران روانی در تبریز افتتاح شد.
مدیرکل بهزیستی استان در آیین افتتاح این مرکز، بیان کرد: مددجویان با حضور در این مرکز علاوه بر یادگیری مهارت‌های شغلی و حرفه آموزی، بازتوانی و مشارکت پذیری و بازتوانی می‌توانند به طور مستقل در جامعه کسب درآمد کنند.
 ارشدزاده با بیان این‌که طرح خانه‌های کوچک طرح جدیدی بوده که در استان ما نیز راه اندازی شده است، گفت: بیمارانی که امکان بازگشت به سوی خانواده را ندارند، می‌توانند در این مراکز فعالیت کرده و از توانمندهای خود بهره مند شوند.
وی ادامه داد: این مرکز اولین خانه‌ی کوچک یک چهارم راهی در مرکز توانبخشی روان آسا برای بیماران مزمن روانی است که با هدف توانمندسازی بیماران ایجاد شده است، افراد بعد از توانمندسازی در این مراکز می‌توانند به آغوش خانواده و اجتماع بازگردند.
 وی افزود: بیماران با برقراری ارتباط با محیط‌های واقعی کار و کارآموزی به افرادی فعال تبدیل شده و با جامعه ارتباط برقرار می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که این طرح مشابه خانواده است و ظرفیت آن به 10 نفر می‌رسد، گفت: تاکنون شش مرکز نگهداری شبانه روزی بیماران مزمن روانی در استان تاسیس شده است که  ۵۰۰ نفر بیمار مزمن روانی در این مراکز نگهداری می‌شوند. با توجه به افزایش تعداد متقاضیان، ظرفیت کافی برای ایجاد مراکز نداریم،  برای راه اندازی مراکز جدید به کمک دولت و یارانه نیاز داریم.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.