معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر مصرف الکل به ویژه مشروبات الکلی دست ساز و تقلبی در استان ما نیز گسترش یافته است، گفت: نیاز است با مشارکت و سیاست گذاری، اقدامات لازم را برای مقابله با این مشکل انجام دهیم.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، عباسعلی درستی در اولین جلسه کمیته استانی پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و مقابله با مصرف مشروبات الکلی، اظهار کرد: مصرف الکل یکی از مشکلات جدی حوزه‌ی سلامت در جهان محسوب می‌شود و کشور ما نیز مستثنی از این موضوع نیست، معتقدم لازمه‌ی مبارزه با آن، توجه مسئولان به نحوه‌ی سیاست گذاری در این حوزه است.
وهاب اصل رحیمی، مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت استان نیز در این جلسه با بیان این‌که مصرف الکل یکی از پنج عامل اصلی ناتوانی، مرگ و میر در سطح بین المللی است، گفت: شیوع وابستگی به مصرف الکل در جمعیت عمومی جهان بالای ۱۵ سال، حدود ۲.۳ درصد است، همچنین الکل عامل مرگ و میر سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان بوده و در پنج کشور جهان، بیش از ۳۰ درصد مرگ و میر ناشی از اختلالات مصرف الکل بوده است‌.
وی بیان کرد: زیان ناشی از مصرف الکل شامل یک بیماری خاص نیست بلکه مجموعه‌ای از مشکلات اجتماعی، پزشکی و سلامت، اقتصادی و سوانح و انواع خشونت‌ها را نیز در برمی‌گیرد.
رحیمی خاطرنشان کرد: براساس شیوع شناسی در سال ۹۲، شایع‌ترین سن مصرف الکل در کشور در بازه‌ی سنی ۱۸ تا ۳۰ سال بوده است، شیوع مصرف مستمر الکل در سال گذشته ۸۳۰  نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است.
وی با بیان این‌که با موضوع بسیار جدی مصرف مشروبات الکلی در کشور مواجه هستیم، گفت: هر سال افراد زیادی جان خود را در اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز از دست می‌دهند در کشور ما نیز این موضوع به دلیل عدم دسترسی قانونی به منابع تامین مشروبات الکلی بسیار جدی است و از راه‌های غیر استاندارد تامین می‌شود، در تمامی مشروبات الکلی دست ساز مقدار قابل توجهی متانول وجود دارد که این مواد برای انسان بسیار خطرناک است‌.
مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت استان  با بیان این‌که در پایان سال ۹۷، طی یک ماه ۱۴۱ نفر در شهرستان اهر با متانول مسموم شدند، بیان کرد: از این تعداد ۶۵ نفر دیالیز، چهار نفر در کما به سر برده، دو نفر فوتی و دو نفر نیز بر اثر مصرف الکل نابینا شدند، براساس آمار نوروز ۹۸،  ۳۳۰ نفر  به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی به مراکز سلامت استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۵۱ نفر دیالیز شده و هشت نفر دچار عوارض بینایی و ۱۳ نفر فوتی گزارش شده است‌.
وی با بیان این‌که زنگ خطر مصرف مشروبات الکلی در آذربایجان شرقی به صدا درآمده است، گفت: سند پیشگیری مسیر صحیح برای مقابله با این مشکل را ترسیم کرده است که با عمل به آن می‌توان نتایج مطلوبی به دست آورد‌.
غربالگری ۵۶ درصد جمعیت استان در سه حوزه‌ی درگیری با الکل، مواد مخدر و سیگار   رحیمی ادامه داد: کمیته پیشگیری و مبارزه با مصرف مشروبات الکلی باید بستر سازی لازم را ایجاد کند، این کمیته متولی اصلی حوزه‌ی پیشگیری و کاهش آسیب  ‌ها و بازتوانی مصرف الکل است.
وی با بیان این‌که اکنون حدود ۵۶ درصد جمعیت استان در سه حوزه‌ی درگیری با الکل، مواد مخدر و سیگار غربالگری شده‌اند، گفت: از این تعداد ۳.۷ درصد افراد مشکوک و درگیر با مواد شناسایی شده و به روانشناس و پزشک ارجاع داده شده‌اند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.