22 دی ماه ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار نامگذاری شده است؛ روزی که یادآور مهربانی، صبر، گذشت، فداکاری و همدردی، عاشقانی است که مرهم درد بیماران هستند و چراغ زندگی را برای آنها روشن نگه می دارند، آنها با وجود سختی کار ، هیچ گاه وظیفه انسانی خود را فراموش نمی کنند و تنها برای اینکه امید را در دل بیمار زنده نگه دارند با عشق وشور به کارخود ادامه می دهند تا لبخندی را برای برلبان بیمار بنشانند.
به مناسبت روز پرستار پای صحبت تعدادی از افراد شاغل دراین حرفه نشستیم تا دیدگاهها ، مشکلات و چالشهای آن را از زبان خود پرستاران بشنویم.
یکی از پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا انگیزه از انتخاب شغل پرستاری را علاقه به کار بالینی و مراقبت از بیماران عنوان کرد و گفت: بعد معنوی این شغل باعث شده شرایط سخت کار قابل تحمل باشد.

**با علم و آگاهی وارد حرفه پرستاری شوید
پروین صفی خانی به افراد تازه وارد به این حرفه توصیه کرد: با علم و آگاهی از شرایط کار پرستاری به این حرفه ورود پیدا کنند، پایین بودن دستمزد ومزایا، به روز نبودن پرداخت مطالبات، کمبود نیرو و شیفت های کاری سنگین و اجرا نشدن قانون تعرفه های خدمات پرستاری از جمله مشکلات موجود در کار ماست.
صفی خانی بیان کرد: پرستار با بیماران مختلف مبتلا به بیماریهای جسمی و روحی در ارتباط است لذا خود نیز در معرض بیماریهای مختلف قرار می گیرد، مشکل کمبود نیرو و شیفت های فشرده کاری باعث فشار کار بیشتر و فرسایش جسمی و روحی به ما می شود.
این پرستار بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز اضافه کرد: شیفت های شب به علت طولانی بودن ساعات کار و بی خوابی، اثرات منفی فیزیکی، روانی و اجتماعی بیشتری در زندگی پرستاران دارد.
وی اظهار داشت: آموزش سلامت بهترین راه ارائه خدمت است؛ ایجاد ارتباط موثر پایه اصلی هر فعالیت آموزشی محسوب می شود که از جمله فواید آن افزایش رضایتمندی بیمار و ارتقای وضعیت سلامت بیمار است.
صفی خانی ادامه داد: رعایت اصول اخلاق و وجدان کاری، ارتباط موثر با بیمار، داشتن درک، صبر و حوصله، به روز بودن و توانایی تصمیم گیری درست و صحیح در شرایط بحرانی از جمله ویژگی های یک پرستار نمونه است.
یکی از پرستاران بیمارستان گلستان اهواز نیز گفت: حس انسان دوستی اولین عامل گرایش من برای انتخاب این شغل بود، لازمه انتخاب این شغل این است که اطرافیان خود را به خوبی درک کنید و بتوانید از آسایش خود مایه گذاشته و برای بازیابی سلامت آنها کمک تخصصی بدهید.
مستانه کرد افزود: شیفت ها و برنامه کاری سنگین ، نداشتن استراحت کافی و سر کار بودن در تعطیلات رسمی گاه در محیط خانوادگی پرستار منعکس و مشکل آفرین می شود ، اما جوانان باید بدانند که گاهی چالش ها و مشکلات ، خمیر مایه انسان را قوی تر می کنند.
وی بیان کرد: این به این معنا نیست که زنان پرستار به علت مشکلات شیفتی، در حوزه خانواده توانمندی یاکارایی کمتری دارند بلکه برعکس سختی کار ما به ما می آموزد که قوی تر باشیم وبهتر با مشکلات کنار بیاییم.
وی گفت: 27 سال خدمت بیمارستانی من ، صدمه ای به اطرافیانم وارد نکرده زیرا تلاش کرده ام در مواقعی که کنار خانواده هستم با نوع حضور و واکنش خود، خلاء نبودنم را جبران کنم.
کرد ادامه داد: توصیه من برای تازه واردان به این شغل این است که نوع دوستی، صبر، دلسوزی و همدردی را را سرلوحه کار خود قرار دهند زیرا پرستاری اساسا نه یک شغل ، بلکه یک علاقه و عشق است.
این پرستار بیمارستان گلستان اهواز بیان کرد: پرستاری یک حرفه و وظیفه کلیشه ای نیست ، انجام وظایف یک پرستار مستلزم شکیبایی وانسانیت تام است، اگر چنینی روحیه ای نداریم نباید وارد این شغل شویم.
وی افزود: پرستارخوب باید وظیفه شناس، صبور و شکیبا باشد و درد مردم را بفهمد ، مهمترین گنجینه زندگی فرد بیمار یعنی سلامتی خوب مراقبت کند.
کرد با بیان خاطره ای از دوران خدمت خود گفت: یک جوان دانشجو با برق گرفتگی شدید با وضعیت اغما و سوختگی ها شدید در آی سی یو بستری شد و چهار ماه در وضعیت اغما بود بعد از آن کم کم هوشیار شد و به زندگی برگشت .
این پرستار بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: چهارتا پنج ماه بعد از ترخیص به بیمارستان ما مراجعه کرد و به خانواده ها گفته بود چهره های کارکنان را نمی شناسم اما صداها را خوب به یاد دارم، وقتی وارد بخش شد من را از روی صدا شناخت، که این برای من بسیار رضایت بخش بود.
مدیر گروه پرستاری ویژه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: محور اصلی سلامت هر جامعه ای پرستار است یعنی اگر پزشکان کار خود را به بهترین نحو انجام دهند اما پرستار وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد کار پزشک بی نتیجه می ماند.
شهرام مولوی نژاد افزود: پرستاری از سخت ترین کارها از نظر حجم فشار روحی و جسمی است؛ پرستار با رفتار سرشار از محبت و مهربانی، لبخند زدن و همدردی کردن با بیمار، سعی می کند از دردهای وی بکاهد.
وی ادامه داد: لازمه کار کردن در حرفه پرستاری این است که بردباری، گذشت و اخلاق خوش را در مراقبت از بیماران پیشه کنند بنابراین اگر تصمیم گیران به حرفه پرستار بی توجه باشند ، در واقع به سلامت جامعه بی توجهی کرده اند .
مولوی نژاد بیان کرد: در اکثر کشورهای پیشرفته پرستاران بازیگران اصلی تیم درمان هستند اما در کشور ما عملا اینگونه نیست و پرستاران با وجود عملکرد مناسب ، به عنوان بازیگر اصلی توسط مسئولین و اعضای تیم درمان شناخته نمی شوند و به عنوان عضو فرعی به آنها نگاه می شود.

**کمبود شدید نیروی پرستاری از مهمترین چالش ها
استادیار پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص چالش های موجود در حوزه این شغل گفت: کمبود شدید نیروی پرستاری ازمهمترین چالش هاست ، ما در این حوزه از استاندارد های جهان خیلی عقب هستیم.
وی اضافه کرد: در کشورهای پشرفته در بخش آی سی یو به ازای هر بیمار یک پرستار فعال است اما در آی سی یو کشور ما به ازای هر سه تا پنج بیمار یک پرستار داریم یعنی پرستاران در این بخش سه تا پنج برابر یک پرستار در کشورهای دیگر خدمات مراقبتی انجام می دهند وهمین موجب فشار مضاعف کاری برای آنان است .
مولوی نژاد اظهار داشت: کمبود شدید نیرو، موجب می شود سیستم مراقبت درمانی برای پرستاران اضافه کار اجباری وضع کند و این مساله فشار کاری پرستاران را افزایش داده و پرستاران مشکلات عضلانی، روحی و جسمی بیشتری را تجربه کنند حتی گاه تمایل به ترک حرفه پیدا کنند.
مدیر گروه پرستاری ویژه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: حقوق پرستاران با سخت های کار آنها همخوانی ندارد ، حقوق پایین در مقابل کار زیاد، کیفیت کاری، انگیزه و ماندگاری را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی گفت: این موضوع به ویژه برای پرستاران مرد که وظیفه تامین خانواده را بر عهده دارند و ناچار به کار در چند بیمارستان و شیفت هستند نمود بیشتری دارد و کیفیت کار آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.
مولوی نژاد اضافه کرد: قانون های ارتقای بهره وری و پرداخت مبتنی بر عملکرد یا تعرفه گذاری مبتنی برخدمات در راستای بهبود وضعیت حقوق و مزایای پرستاران بعد از گذشت چند سال از تصویب، عملا اجرا نشده است.
استادیار پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز تبعیض را از دیگر مشکلات در سیستم های بهداشتی و درمانی عنوان کرد و افزود: از جمله مهمترین تبعیض ها، بی عدالتی در پرداختها و امکانات رفاهی است پرستاران در قبال حجم زیاد کار سهم ناچیزی از کارانه ها و در آمدهای بیمارستانی را دریافت می کنند.

**پرستاری در جامعه ما خوب شناخته نشده است
مولوی نژاد در خصوص تصویر حرفه پرستاری در جامعه گفت: پرستاری یک کار تخصصی و علمی است، در جامعه ما خوب شناحته نشده و براساس مطالعاتی که انجام داده ایم هویت حرفه ای آن در جامعه نیاز به اصلاح دارد، رسانه ها می توانند جایگاه و چهره واقعی این حرفه را بهتر به مردم معرفی کنند.
مدیر گروه پرستاری ویژه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: ازچند سال گذشته تا کنون نظام سلامت، پزشک محور بوده درحالی که تجربه دنیا نشان داده درمان و مراقبت، یک کار تیمی است و پرستاری و دیگر بخش ها همه در درمان بیمار سهم دارند ولی در سیستم موجود در کشور ما این مشارکت عملا به رسمیت شناخته نشده است.
مولوی نژاد افزود: پرستاران سهمی در تصمیم گیری ها و امور مدیریت نظام سلامت ندارند، پرستار بی صدا مانده است، لذا خواسته ها و نیازهای آنان ه اندازه لازم فضای طرح، پیدا نمی کنند.
استادیار پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: پرستاران به دلیل این مشکلات و نداشتن انگیزه ، راه مهاجرت را در پیش می گیرند چون شرایط برای نگهداری و جذب آنان درکشور ضعیف است ، لازم است شرایط ماندگاری و انگیزه فعالیت حرفه ای و خدمت برای آنها فراهم شود.
وی در خصوص راهکارهای رفع این چالش ها گفت: افزایش انگیزه برای ماندگاری، پرداخت کامل حقوق ، اجرای کامل قوانین و تلاش برای جذب بیشتر نیرو برای کاهش فشار کاری پرستاران از جمله این راهکارها است.
مولوی نژاد ادامه داد: برای ارتقای وضعیت آموزش فعلی باید رتبه های بالا در کنکور سراسری به رشته پرستاری اختصاص یابد تا افراد با سطح سواد بالا وارد این حرفه شوند و در آینده خدمات بهتر و تخصصی تری، به بیماران ارائه دهند.

**لزوم راه اندازی دپارتمان آموزش پرستاری
مدیر گروه پرستاری ویژه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: افزایش امکانات رفاهی و حقوق برای افزایش انگیزه آنها مهم است ، پرستاران باید سهم مناسبی از کارانه های بیمارستانی داشته باشند.
وی اضافه کرد: شیوه های آموزشی به ویژه برای رشته پرستاری نیز باید تغییر کند، بهتر است در بیمارستان های آموزشی دپارتمان آموزش پرستاری داشته باشیم تا آموزش به بهترین شکل انجام شود چون امکانات آموزشی برای پرستاران در بیمارستان ها تقریبا صفر است و کلاس آموزشی نداریم.
استادیار پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: همکاری دانشگاه آزاد و دولتی نیز باید تسهیل شود چون بسیاری از دانشگاههای آزاد به ویژه در خوزستان نیروی هیات علمی ندارند لذا باید امکان خدمت اعضای هیات علمی دولتی در دانشگاه آزاد فراهم شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بین 700 تا 800 دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی و ارشد در رشته پرستاری این دانشگاه تحصیل می کنند.
رییس هیات مدیره نظام پرستاری اهواز نیز در این باره اظهار داشت: در خوزستان چارت های سازمانی بیمارستان های ما اصلاح نشده و مربوط به چند سال گذشته است ، کمبود نیروی پرستاری نسبت به استان های دیگر بیشتر است.
علیرضا گچ کوبان بیان کرد: انگیزه پرستاران به دلیل حجم کاری زیاد، تسهیلات کم، شرایط سخت کار پرستاری و وضعیت شرایط اجتماعی وفرهنگی خاص استان کاهش یافته و آنان تمایل به کار دراستان های دیگر دارند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط بحرانی در خوزستان، هیچ امتیازی برای پرستاران در نظر گرفته نمی شود و به عنوان مثال حجم کاری ما در روزهایی که سایر ادارات به دلیل گردو خاک تعطیل می شوند، بیشتر است ولی هیچ امتیازی حتی اضافه کاری متناسب نیز لحاظ نمی شود.

**کمبود سه هزار نیروی پرستاری در اهواز
گچ کوبان ادامه داد: در حال حاضر در اهواز 10 هزار نیروی کاری پرستار فعال هستند و 2 هزار و 500 تا سه هزار پرستار در مراکز درمانی اهواز کمبود داریم.
رییس هیات مدیره نظام پرستاری اهواز اضافه کرد: ضریب اشتغال پرستار به تخت در اهواز شش دهم است یعنی به ازای هر تخت شش دهم پرستار وجود دارد در حالی که استاندارد جهانی 2.5 و در کشور 1.7 است که در نتیجه بیشترین آسیب را مردم متحمل می شوند و بیماران خدمات لازم را دریافت نمی کنند.

**لزوم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری
وی گفت: اجرا نشدن برخی از قوانین ، شیفت های مازاد ، اضافه کاری های اجباری و معوقات کارانه از جمله مشکلات حوزه پرستاری است و آخرین دریافت کارانه مربوط به بهمن ماه پارسال است.
گچ کوبان اظهار داشت: معوقات و پاداش سنوات آخر خدمت تعدادی از بازنشستگان سال 95 تا کنون پرداخت نشده یعنی آینده بازنشستگی ما نیز در هاله ای از ابهام است.
رییس هیات مدیره نظام پرستاری اهواز ادامه داد: در سال 86 قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب شد که به نفع مردم، سیستم بیمه و پرستار است اما تاکنون اجرا نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد: سال آینده چارت های سازمانی درخوزستان اصلاح و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در کشور اجرا شود و شرایط جذب نیروی پرستار بهبود یابد.
3004/6002
تهیه کننده: خاطره غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.