به گزارش ایرنا، مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی، به دنبال سال ها فعالیت افراد خیر در منطقه، با هدف جلب مشارکت و کمک های مردمی در امر ساخت و نوسازی مدارس به همت جمعی از خیران فعال استان در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد.
این مجمع تاکنون علاوه بر احداث دهها باب مدرسه در آذربایجان شرقی، چندین مدرسه نیز در استان های محروم سراسر کشور احداث کرده است.
ایرنا مرکز تبریز با رویکرد تشریح دستاوردهای مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی، میزبان میزگردی با حضور جمعی از مسوولان نهادهای فعال در این حوزه بود تا مزیت ها و مشکلات و موانع موجود در این مسیر را بررسی کنند.

**امسال کلاس های کانکسی برچیده می شود
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با اشاره به 4000 فضای آموزشی دایر و 400 ساختمان اعم از کتابخانه و فرهنگسرا در استان، گفت: تعداد کلاس های دایر 24 هزار است که 10 هزار و 165 کلاس (42درصد) مستحکم، 6 هزار و 200 کلاس(26درصد) نیمه مستحکم و 7 هزار و 600کلاس (32درصد) غیرمستحکم هستند.
پیام صدقی با بیان اینکه 85 درصد ساختمان های آموزشی ساخت درجا هستند، افزود: 6 درصد ساختمان ها پیش ساخته و حدود 9 درصد نیز به شکل کانکس هستند.
وی با بیان اینکه از نظر کلاسی 2 درصد کلاس ها به شکل کانکسی هستند،گفت: 486کلاس کانکسی هم اکنون دایر است که رویکرد دولت در سال 1398 جمع آوری کلاس های کانکسی و جشن برچیدن کانکس هاست.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح 230 کلاس درس در قالب 60 طرح در اول مهر 1397 و نیز افتتاح 90 کلاس در دهه فجر سال گذشته، گفت: نیمی از این طرح ها خیرساز و نیمی دولتی هستند ضمن اینکه سهم خیران مدرسه ساز استان از میانگین کشوری بالاتر است.
صدقی ادامه داد: در دهه فجر گذشته حدود 11 هزار متر مربع به فضای آموزشی اضافه شد که با احتساب تجهیزات آنها حدود 120 میلیارد ریال هزینه شد.
وی بیشترین کمبود مدرسه را در شهرک های تازه تاسیس و به ویژه حوزه مسکن مهر اعلام و اظهار داشت: وقتی مجتمع های مسکونی ساخته می شوند با هرم جمعیتی بیشتری مواجه می شویم و در برخی مساکن مهر حتی افراد غیربومی ساکن می شوند که فشار آن روی دوش آموزش و پرورش است.
صدقی با بیان اینکه رویکرد دولت تسریع در تکمیل پروژه های نیمه تمام است، گفت: به همین منظور 300 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان در نظر گرفته شده است.
وی در مورد استانداردسازی گرمایش مدارس نیز گفت: بعد از حادثه مدرسه شین آباد در سال 1391 مصوب شد که درصدی از آبونمان قبوض گاز به این امر اختصاص یابد که عوارض گاز 1396هنوز به طور کامل واریز نشده است.
صدقی با بیان اینکه 50 درصد مدارس آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 90 - 91 از نظر گرمایشی غیر استاندارد بودند، افزود: هم اکنون 85 درصد مدارس از سیستم گرمایش استاندارد برخوردارند و 15 درصد مدارس فاقد گرمایش استاندارد در مناطق محروم شامل سه هزار و 500 کلاس است.

**آذربایجان شرقی، پیشتاز مدرسه سازی در ایران
رئیس هیات مدیره انجمن خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با بیان اینکه خوشبختانه استان در زمینه فرهنگی و مدرسه سازی نیز جزو اولین هاست،گفت: از سال 1378 به دنبال تاسیس جامعه خیران مدرسه ساز کشور در تهران، متعاقب آن اقداماتی در قالب جهاد مدرسه سازی در آذربایجان شرقی انجام شد.
عبدالله فرمانی اظهار داشت: یونسکو از طریق خیران مدرسه ساز کلیه اقدامات و روند فعالیت های ما را پیگیری می کند که در نوع خود به برند تبدیل شده است به طوری که از کره جنوبی هم برای بازدید و نمونه برداری به آذربایجان شرقی آمده اند.
وی گفت: در دنیا هم رسم بر این است که دولت متولی ساخت مدارس نباشد و بلکه بیشتر به سمت اداره مدارس برود و ساختمان سازی توسط مردم و موسسات خیریه باشد.
فرمانی در مورد تاریخچه تاسیس انجمن خیران مدرسه ساز گفت: بعد از فوت پسر و عروس آقای حافظی (مدیرکل انجمن خیران مدرسه ساز کشور) ایشان خواست کار ماندگاری بکند به همین جهت تعداد انگشت شماری از خیران را جمع کرده و این انجمن را تاسیس کرد که هم اکنون در کلیه استان ها و بسیاری از شهرستان ها چند مجمع خیران تاسیس شده که تمام افراد متمول و نیک اندیش را شناسایی و حتی در خارج از کشور نیز مدرسه احداث کرده اند.
وی با بیان اینکه در طول 20 سال فعالیت انجمن خیران مدرسه ساز حدود 40درصد مدارس کشور از طریق مشارکت خیران احداث شده است، اظهار داشت: رقم مشارکت خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی در کشور رتبه اول است.
فرمانی با بیان اینکه سالانه رتبه اول یا دوم مدرسه سازی برای آذربایجان شرقی است و دوشادوش استان های اصفهان،تهران و خراسان پیش می رویم،افزود: تعداد خیران مدرسه ساز استان بیش از 2 هزار نفر است،البته تعداد مدرسه یار بیشتر بوده و قابل شمارش نیست.
وی خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی را پیشتاز خیران در کشور دانست و گفت: به عنوان مثال آقای مردانی آذر؛ خیر بزرگ مدرسه ساز استان علاوه بر مدرسه سازی، 400 میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان در تبریز هزینه کرده است.
فرمانی افزود: ایشان همچنین 46 باب مدرسه و هنرستان و خوابگاه دانش آموزی احداث کرده است.
وی مردانی آذر را نه تنها الگویی در امر مدرسه سازی بلکه نمونه ای برای انسانیت دانست و گفت: ایشان تبدیل به الگویی در جامعه شده اند که در کتاب دهم هم اسم شان ذکر شده است.
فرمانی مشارکت خیران آذربایجان شرقی در ظرف 20 سال را بیش از 860 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: خیری در استان بدون اینکه شناسایی شود، 400 مدرسه احداث کرده و متعاقب فعالیت خیران استانی تعدادی خیر غیربومی نیز داریم.
وی با بیان اینکه فعالیت مجمع خیران آذربایجان شرقی فقط مختص استان نیست، بلکه در زلزله کرمانشاه نیز متعهد به ساخت و تجهیز مدرسه شدیم، افزود: یکی از برنامه های مجمع نوسازی مدارس نوار مرزی است تا روستاهایی که در تیررس دید کشور همسایه قرار دارند، آبادتر و چشم نوازتر باشند.
فرمانی با بیان اینکه افق دید ما ثبت برند مدرسه سازی به عنوان الگوی نظام مردمسالاری است، اظهار داشت: می خواهیم رئیس جمهوری در سازمان ملل به این نکته اشاره کند که مدارس در ایران توسط مردم ساخته می شوند.

**خیران مدرسه ساز فقط با خدا معامله می کنند
مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی اظهار داشت: در طول چند سالی که در خدمت انسان های خیر هستم با انسان هایی مواجه ام که علاقه شان به مادیات را کاسته اند و در جهت رضایت همنوعان شان تلاش می کنند.
مناف کسایی افزود: از سال 1387 که مجمع خیران مدرساز کشور تاسیس شد، سال ها در خدمت آقای حافظی بودم و می دیدم که چگونه با خلوص نیت در امر خیر پیشقدم می شوند.
کسایی، با بیان اینکه خیران معمولا بر سر دو راهی بیمارستان سازی و یا مدرسه سازی قرار می گیرند،اظهار داشت: استفتایی که از آیت الله مشکینی شد، ایشان با صراحت گفتند در حال حاضر نیاز به مدرسه سازی است و اگر زمانی نمازگزاران در جلو مسجد صف بستند، آن گاه مسجد هم ساخته شود.
وی با بیان اینکه خیران مدرسه ساز به هیچ جناح و گروهی وابسته نیستند، افزود: خیران در این کار فقط خدا را در نظر می گیرند.
کسایی با بیان اینکه ذهن خیران مدرسه ساز بسیار روشن است و آنها زیربنایی می اندیشند، اظهار داشت: خیران مدرسه ساز آینده کشور را در گرو تربیت نسلی آگاه و با داشن می دانند به همین جهت ساخت مدرسه اولویت آنهاست.
وی با اشاره به خلوص خیران مدرسه ساز گفت: در موقعیت کنونی که مادی گرایی و اندوختن ثروت افزایش یافته و نیز مشکلات اقتصادی به مردم فشار می آورد، مردم شاید باور نکنند که فردی چون مردانی آذر چگونه با جان و دل و با طیب خاطر در راه مدرسه سازی هزینه می کند.
کسایی با بیان اینکه آقای مردانی آذر نه تنها در سراسر ایران چند صد مدرسه احداث کرده، بلکه در آفریقای جنوبی هم مدرسه ساخته است، اظهار داشت: ایشان همیشه می گفت من21 هزار بچه دارم.
هماهنگی و تنظیم از: نعمت مرادپور
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.