یک فعال اقتصادی گفت: باید بنگاه‌داری دولت و دخالت دولت در اقتصاد از طریق منطق اقتصادی، ظرفیت جوانان و تجربه بزرگان پایان یابد که این موضوع یقینا با منطق اقتصادی ممکن بوده و تنها راه رسیدن به رفاه اقتصادی است‌.
میرمحمد پوراقدم شربیانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر این‌که اولین وظیفه اتاق‌های بازرگانی ارائه نظر مشورتی به قوای سه گانه است، اظهار کرد: در این خصوص نظر مشورتی اتاق‌های بازرگانی، کاربردی و عملیاتی است نه صرفا برگزاری جلسات بدون کاربرد.
وی با بیان این‌که نبض بخش خصوصی در دستان اتاق‌های بازرگانی می‌زند، گفت: کمک به بهبود فضای کسب و کار دومین وظیفه اتاق‌های بازرگانی است، اما در این رابطه دو سئوال مطرح است که اتاق بازرگانی برای انجام این دو وظیفه چقدر قدرت دارد و چه میزان از آن استفاده می‌کند؟
وی ادامه داد: با توجه به این‌که اقتصاد بطور کامل در دست دولت است به همین جهت نقش اتاق بازرگانی در این رابطه به عنوان "مشاور" و ارائه مشاوره برای قوای سه گانه موثر واقع نمی‌شود و اتاق‌ها نمی‌توانند اولین وظیفه خود را انجام دهند.
عضو کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با اشاره به این‌که دولت بنگاه‌دار خوبی نبوده و نمی‌تواند هم بنگاه‌دار خوبی باشد، اظهار کرد: دولت در این رابطه با راندمان پایین فعالیت کرده و هزینه و فایده برایش اهمیتی ندارد، در حالی که در این میان یک بخش خصوصی وجود دارد که اساس دیدگاهش "هزینه‌ای و فایده‌ای" است و تصمیماتش نیز بر این اساس گرفته می‌شود، در چنین اقتصاد دولتی، جایگاه مشورتی برای اتاق‌های بازرگانی وجود ندارد.
وی با تاکید بر این‌که مسئله امروز ما دخالت دولت در اقتصاد و بنگاه‌داری دولت است، گفت: این موضوع باعث ناکام ماندن اتاق‌های بازرگانی در ارائه نظر مشورتی به قوای سه گانه می‌شود، از این‌رو بخش خصوصی در اتاق‌های بازرگانی باید با منطق اقتصادی این مشکل را به گوش دولت رسانده و دولت را مجاب به تمکین کنند؛ البته این اتفاق بطور حتم خواهد افتاد چرا که چاره‌ای جز آن نداریم.
پوراقدم شربیانی تاکید کرد: در این رابطه باید یک تشکل قوی با منطق اقتصادی دولت را مجاب به تمکین کرده و سپس اتاق بازرگانی تلفیق تجربه و علم و ورود دانشگاه به صنعت و بالعکس را که از مهم‌ترین اهداف است، عملیاتی کند.
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز با اشاره به دومین وظیفه اتاق‌های بازرگانی که بهبود فضای کسب و کار است، افزود: اتاق بازرگانی باید در این رابطه اولویت‌های خود را شناخته و مسئله اصلی خود را درک کند، چنانچه مسئله اصلی امروز ما در حوزه صنعت، معدن و تجارت وجود مشکل در حوزه بازرگانی است، باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به سابقه طولانی شهر تبریز در اقتصاد و تجارت و با بیان این‌که باید در مکتب تجارت تبریز درس پس داد، افزود: در بخش تجارت و بازرگانی باید تجدیدنظر کنیم؛ ما تجارت سنتی را در سطح عالی فراگرفته و بلد هستیم، اما امروز باید به سمت تجارت حرفه‌ای برویم.
وی با بیان این‌که فاصله گرفتن از تجارت حرفه‌ای باعث بروز مشکلات در بخش‌های صنعت، کشاورزی و معدن می‌شود، خاطرنشان کرد: این‌که در بخش کشاورزی محصولاتمان به هدر رفته یا یک سری از محصولاتمان را دیگر کشورها با نام خود به فروش می‌رسانند، به دلیل فاصله گرفتن از تجارت حرفه‌ای است.
پوراقدم شربیانی تشریح کرد: باید برای فعالیت در حوزه تجارت حرفه‌ای و از بین بردن فاصله‌ها تکانی به خود دهیم؛ چراکه به حدی در بستر سنتی گیر کرده‌ایم که هنوز در جیب‌هایمان دنبال اسکناس بوده و متقابلا در نقل و انتقلات آن نیز مشکل داریم، در حالی که دنیا بسیار تغییر کرده و فناوری‌ها دنیا را تغییر داده است.
وی تاکید کرد: اگر امروز دیدگاهمان به سمت تجارت حرفه‌ای نباشد و تکانی به خود ندهیم، دچار عواقب بسیار شدیدتری خواهیم شد. 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.