حمیدرضا صیادچمنی که از کارآفرینان نمونه آذربایجان شرقی در حوزه اقتصاد فرهنگ است، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهر کتاب تبریز در 6 سال گذشته به محلی سالم برای پژوهشگران، نویسندگان و جوانان و نوجوانان فرهنگ دوست این شهر تبدیل شده است تا با حضور در آن، ضمن اطلاع از تازه های نشر از امکانات پژوهشی و کتابخوانی و نقد و معرفی کتاب نیز برخوردار شوند.
وی اظهار داشت: بخش کتاب مرکز 'شهر کتاب' تبریز 35 هزار عنوان در قالب 100 هزار جلد کتاب دارد و پذیرای نسل جوان برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و کمک به تقویت روحیه مطالعه در آنان به عنوان آینده سازان کشور می باشد.
وی در خصوص وضعیت بازار نشر و کتاب گفت: به یاری خدا فعالیت های فرهنگی ما در 6 سال گذشته سیر صعودی داشته و در این مدت توانسته ایم برنامه های متنوعی مانند 'معرفی' و 'نقد' کتاب را به مجموعه فعالیت های خود اضافه کنیم.
چمنی با بیان اینکه به دلیل استقبال شهروندان تبریزی هر ماه سه روز تخفیف 20 درصدی می دهیم، ادامه داد: هر سال برای این منظور حدود 250 میلیون تومان از منابع خود را برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان بستر اصلی توسعه جامعه هزینه می کنیم و این بهترین دلخوشی اعضای هیات مدیره موسسه 'شهر کتاب' در کمک به بالندگی ایران اسلامی است.
وی تشریح کرد: در شرایطی که بعضی ها از مشکلات اقتصادی گله دارند، ما در 6 سال اخیر فعالیت های خود را 11 برابر کرده ایم و این نشان می دهد که اگر فعالیت ها و کسب و کارها در حوزه فرهنگ با برنامه، مبتنی بر اصول مدیریت و شناخت اقتصاد فرهنگ همراه باشد، می تواند همانند دیگر حوزه های اقتصادی سودآور باشد.
وی یادآوری کرد: یکی از اعضای هیات مدیره 'شهر کتاب' تبریز، بنیانگذار 18 'شهر کتاب' در مناطق دیگر ایران است و تنها در تهران 40 شعبه دارد.
مدیرعامل موسسه 'شهر کتاب' تبریز از 'کافه کتاب' به عنوان یکی از بخش های جذاب این موسسه برای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی یاد کرد و گفت: صحبت کردن به صدای بلند و رفتارهای نابهنجار رایج در برخی از کافه های کتاب همچون سیگار کشیدن، خط قرمز ماست و در صورت عدم رعایت، عذر مراجعه کننده خواسته می شود.
وی با بیان اینکه در این سال ها اعتمادآفرینی خوبی در میان شهروندان کرده ایم، افزود: برای رعایت حال علاقه مندان کتابخوانی، 'مطالعه بین قفسه ای' را در موسسه دایر کرده ایم و بچه های مردم در محیطی سالم می توانند ار صبح تا شب کتاب یا کتاب های مورد علاقه خود را از بخش کتاب موسسه در اختیار بگیرند و مطالعه کنند.
وی از برگزاری جشن امضا، معرفی و نقد کتاب به عنوان یکی از فعالیت های پرمخاطب 'شهر کتاب' تبریز نام برد و گفت: تاکنون در این راستا نویسندگان بزرگ و سرشناس کشورمان از قبیل مرادی کرمانی و فریبا وفی را میزبانی کرده ایم.
چمنی یادآوری کرد: هشتاد و یکمین جلسه نقد کتاب موسسه 'شهر کتاب' تبریز نیز 29 بهمن به راهنمایی و دبیری استاد دکتر حمیدی باقری درباره کتاب 'باباگوریو'، اثر بالزاک، برگزار شد.
وی یکی از ابتکارات 'شهر کتاب' تبریز را تعمیم و تسری تخفیف در فروش کتاب به 17 'شهر کتاب' دیگر کشورمان عنوان کرد و اظهار داشت: در یکی از جلسات جشن امضای کتاب با حضور یکی از نویسندگان بنام کشورمان سه هزار نفر از جوانان و نوجوانان حضور داشتند و این برای ما ثابت کرد که بر خلاف تصورات رایج، برنامه های فرهنگی مخاطب پسند در جامعه با اقبال مواجه است.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر 43 هزار مشترک ثابت داریم که به طور منظم در خصوص برنامه های 'شهر کتاب' تبریز برای آنها اطلاع رسانی می کنیم؛ البته برای توسعه فعالیت های تجاری فرهنگی الکترونیکی به منظور رقابت با رقبای خارجی همچون 'آمازون' نیز برنامه هایی داریم که خوشبختانه با حمایت نهادهای مسوول مواجه است.
مدیرعامل موسسه 'شهر کتاب ' تبریز از بخش ویژه کودکان به عنوان یکی از بخش های مخاطب پسند این موسسه یاد کرد و گفت: در این بخش 4 هزار عنوان معادل 10 هزار جلد کتاب کودک برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان فراهم کرده ایم.
وی، آمار مراجعه کنندگان به 'شهر کتاب' تبریز را در هر سال 125 هزار نفر اعلام کرد و گفت: خوشبختانه همکاری و تعامل بسیار خوبی با مراکز دانشگاهی تبریز داریم.
چمنی افزود: شعار ما 'احترام به مخاطب' و 'آرامش در خرید' است و علاوه بر کتاب در زمینه تهیه و تامین صنایع دستی، بازی های فکری و اسباب بازی کودکان از تولیدکنندگان داخلی با رویکرد حمایت از تولید داخلی، محل اعتماد و مراجعه شهروندان و نهادهای دولتی و غیردولتی هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به موفقیت روزافزون 'شهر کتاب' تبریز در 6 سال اخیر، پیشنهاد ایجاد 'شهر کتاب' در هشت شهر دیگر کشور را نیز داشته ایم.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.