به گزارش ایرنا، قیام تاریخی 29 بهمن تبریز، نخستین قیام و خیزش مردمی پس از کودتای 28 مرداد ماه سال 1332 در ایران بود که علیه حکومت سلطنتی به پا خاست و با شکستن جو اختناق و خفقان حاکم، طی حملاتی به دفاتر حزب رستاخیز و دیگر اماکن دولتی از جمله بانک ها و مراکز فساد، شیرازه رژیم شاه را از هم پاشید.
ریشه های این خیزش وسیع مردمی، با توجه به گستره معترضان به لحاظ طبقاتی و فکری، نقش و حضور دانشجویان و روشنفکران انقلابی و روحانیون و کارگران، بیانگر خشم و اعتراض مردم این خطه به سال ها سرکوب و بی توجهی و استبداد اعمال شده در 57 سال حکومت دیکتاتوری پهلوی در قالب ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بود.
تبریز و آذربایجان در کمتر از یک قرن دو نقش عمده در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا کرد که قیام 29بهمن ماه سال 1356 مردم تبریز در دوره استبداد رژیم پهلوی و در کنار آن قیام و نهضت مشروطیت که خاستگاه اصلی آن تبریز بود، توانست سلسله جنبان نظام های استبدادی را به خطر انداخته و بساط ظلم و زور را از جامعه ایرانی برچیند؛ هر چند بررسی نتایج تاریخی این دو قیام متفاوت از یکدیگر بود، اما وجه اشتراک آنها قیام علیه ظلم، فساد و آزادی خواهی مردم این خطه بوده است.
نهضت مشروطیت و قیام 29 بهمن ماه مردم تبریز تاثیر عمیق و سرنوشت سازی بر تاریخ تحولات سیاسی ایران داشت.
قیام 29 بهمن ماه تبریز هرچند توسط رژیم خونخوار حاکم با خشونت و گلوله پاسخ داده شد، اما مردم خشمگین تمام نمادهای سلطه و رژیم شاهنشاهی را آتش زدند که این برای سلطنت پهلوی بسیار دردآور و در عین حال دارای پیام های واضح از مبارزات انقلابی به دربار شاه بود، زیرا این قیام تعارض بین ملت و حکومت را به وضوح نشان داد و آغازگر قیام عمومی در سراسر ایران شد که در 22 بهمن 157 منجر به فروپاشی و سقوط کامل رژیم شد.
یکی از فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس در خصوص این قیام می گوید: امروز 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و این انقلاب همچون کودکی است که تازه راه افتاده است و امیدواریم ده‌ها و چهل‌ها برای این انقلاب را جشن بگیریم.
سردار مصطفی مولوی فرد با اشاره به ‌ضرورت شناساندن اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی به نسل‌های جدید می افزاید: امیدواریم با رشد و توسعه این انقلاب نسل‌های بعدی از ثمرات آن بهره‌مند شود.
وی اضافه می کند: این انقلاب به‌سادگی به وجود نیامده است هرچند سیر تحول انقلاب از سال 1356 تا 1357 با سرعت پیش رفت، اما در طی سالیان گذشته نیز پایه‌های آن از سال 56 به بعد محکم‌تر شد.
سردار مولوی فرد با تأکید بر ضرورت شناخت ریشه مشکلات در آن سال‌ها می گوید: در طول سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سنگ ‌اندازی‌های متعددی نسبت به انقلاب صورت گرفت و امروز نیز به شکل دیگری این سنگ‌اندازی‌ها ادامه دارد.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نفوذ، می افزاید: اگر ریشه این جریانات را بدانیم جلوی نفوذ را می‌توانیم بگیریم زمانی امام خمینی (ره) می ‌فرمودند انقلاب به دست نااهلان نیفتد و امروز مقام معظم رهبری صحبت از نفوذ می‌فرمایند و ما باید نسبت به این مسائل آگاه باشیم.
این فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس ادامه می دهد: امروز ما برای شناخت دقیق نیازمند دانش و شناخت مبارزان قبل انقلاب برای رسیدن به شناخت هستیم.

**غفلت از علوم معرفتی در چهل سال گذشته
یکی از مبارزان و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب نیز با اشاره به خاطرات سال‌های 56 می گوید: امروز ما باید ریشه‌های قیام 29 بهمن را به‌صورت شفاف‌تر به نسل‌های جدید منتقل کنیم و انتقال این تجربیات تنها بابیان موفقیت‌ها میسر نیست باید با اقرار به اشتباهاتمان کاری کنیم که دیگر نسل‌های بعدی این اشتباهات را تکرار نکند.
‌سید محمد الهی با بیان اینکه در سال 56 این توده‌های مردم بودند که به میدان آمدند ادامه می دهد: در اسناد لانه جاسوسی زوایای مختلفی از این انقلاب به‌صورت شفاف موردبررسی قرارگرفته بود کنسولگری امریکا اطلاعات دقیقی را از این رویداد ارائه کرده، در این اطلاعات آمده است که حرکت سال 56 در شهر تبریز یک حرکت آشوب خیابانی و یا شورش نیست و توسعه حمله به‌قدری بوده است که حتی ارتش در آماده‌ترین شکل نیز نمی‌توانست روبروی این اقدام بایستد.
وی اضافه می کند: در قیام 29 بهمن تبریز حتی یک شیشه از مغازه‌ها و منازل ارامنه شکسته نشد و حتی یک اسکناس از بانک‌ها کم نشد این‌ها نشان می‌داد که افراد حاضر در این قیام غارتگر و شورشی نبودند.
الهی با تأکید بر اینکه امروز باید از تجربیات گذشته درس بگیریم می افزاید: متأسفانه علوم معرفتی هم ‌تراز با فناوری در کشور ما پیشرفت نکرده و بعد از 40 سال ما نتوانستیم یک مطهری رشد بدهیم.
این مبارز و زندانی سیاسی قبل از انقلاب، خاطرنشان می کند: این نگرانی به‌حق مقام معظم رهبری است که از بصیرت صحبت می‌کنند؛ ما نتوانستیم در علوم معرفتی حرکت کنیم و امروز باید پیوندمان با اسلام را محکم‌تر کنیم و اگر این‌گونه نباشد دچار خسران بزرگی می‌شویم.

**قدر خون‌های ریخته شده بر این انقلاب را بدانیم
یکی دیگر از مبارزان و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب نیز می‌گوید: این انقلاب با خون‌ها و زحمت‌های بسیاری به‌دست‌آمده است و باید قدر این خون‌ها را بدانیم.
محمدحسن عبد یزدانی با اشاره به خاطرات دیدارش با امام خمینی (ره) در طی سال‌های 42 تا 57، می افزاید: در دیدار با امام خمینی (ره) باور نمی‌کردم که با خود ایشان دیدار کرده باشم ایشان در این دیدار تأکید کردند که از شیاطین مراقب باشید.
وی ادامه می دهد: وارثان انقلاب باید بصیرت را سرلوحه خود قرار دهند و انقلاب به دست صاحب اصلی خود برسد.
به گزارش ایرنا، تعداد دستگیر شدگان قیام 29 بهمن تبریز نیز بین 504 تا 608 نفر متغییر بوده است.
آمار دقیق شهدای این قیام خونین که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمد، 14 نفر بود که عبارتند از: محرم جبراییلی، سیدحسن جدیری، محمدباقر رنجبرآذرفام، پرویز حسن زاده، بهمن اره چی، حبیب تقی نژاد شتربانی، ضربعلی فتحی، محمد تجلایی، جعفر درگاهی، اصغر علیزاده شیخ احمدلو، قربانعلی شاکری، بالاآقا کشاورزی، سیدفیض صالح الوندی و غلامعلی نجفیان پور.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.