دکتر معصومه بلیلا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دریافت ویتامین ها به خصوص ویتامین «د» برای تمامی افراد در سنین مختلف ضروری است.
وی با اشاره به اینکه نوزادان از بدو تولد تا سن 2 سالگی نیاز به مقدار خاصی از ویتامین «د» دارند، ادامه داد: میزان نیاز روزانه نوزادان 400 واحد است که این میزان با شیر مادر تامین نمی شود.
دکتر بلیلا اظهار داشت: این میزان نیاز روزانه نوزاد از طریق مکمل و به صورت قطره ویتامین «آ+د» تا 6 ماهگی و بعد از آن نیز به صورت ویتامین «د» تجویز می شود.
وی اضافه کرد: کمبود ویتامین «د» عوارض مختلفی از جمله اختلال در رشد استخوان ها و رشد دندان، کوتاهی قد به دنبال داشته و حتی این ویتامین در سیستم ایمنی نیز تاثیر دارد.
پزشک فوق تخصص نوزادان گفت: کمبود ویتامین «د» اگر زیاد باشد موجب بیماری راشیتیسم در کودکان می شود؛ همچنین این نوزادان بیشتر به عفونت های تنفسی مبتلا می شوند.
وی تاکیدکرد: در مادرانی که خود کمبود ویتامین «دی» دارند علایم راشیتیسم مادرزادی در نوزاد بیشتر دیده می شود، از این رو دریافت این ویتامین توسط مادر در دوران حاملگی و شیردهی با مشورت پزشک ضروری است.
دکتر بلیلا با تاکید بر اینکه همه نوزادان باید ویتامین «د» را دریافت کنند، افزود: دریافت ویتامین د در نوزادان نارس بسیار مهم است؛ میزان نیاز روزانه به دریافت ویتامین دی در این نوزادان تا 800 واحد در روز نیز می رسد.
وی تاکید کرد: نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند، باید روزانه 400 واحد مکمل قطره ای ویتامین «آ+د» دریافت کنند و نوزادانی که شیر کمکی دریافت می کنند، حداقل 200 واحد در روز نیاز به دریافت مکمل دارند.
پزشک فوق تخصص نوزادان ادامه داد: تجویز بیش از اندازه ویتامین د نیز می تواند عوارضی همچون مسمومیت داشته باشد و نباید خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده شود.
وی اضافه کرد: سرگیجه، استفراغ، یبوست، کم آبی، عوارض کلیوی و مشکلات مغزی از جمله عوارض دریافت بیشتر ویتامین «د» است.
دکتر بلیلا گفت: مادران علاوه بر دریافت ویتامین د در فصول گرم و زمانی که خطر سرماخوردگی برای نوزاد وجود ندارد، بعد از ساعت 10 صبح، روزانه 10 تا 20 دقیقه شیرخواران خود را در معرض نور آفتاب قرار دهند.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.