شهر مراغه با داشتن تاریخ و گذشته پرشکوه، همواره مهد پرورش دانشمندان و علمای بزرگ جهان اسلام بوده است و می توان به جرات گفت که این شهریکی از مهمترین، قدیمی ترین و شناخته شده ترین شهرهای آذربایجان و ایران در تمامی دوران تاریخ بوده و است. شهری با فرهنگ که در آن چهره های ادبی شناخته شده ای همچون 'رکن الدین اوحدی مراغه ای'،'بولود قاراچورلو(سهند)'،'ذاکر کریمی'،میرزا حسین کریمی'،'حیدر عباسی(باریشماز)'،'عباسقلی اکبری(فقیر)' ،'رضا پاشازاده'،'رضا نویدی آذر(پیمان)' و بسیاری دیگر در طول تاریخ زندگی کرده و در دوران حیات خود همچون ستاره ای درخشیده اند و همچنان مراغه را همگان با نام آن ها می شناسند.
شعر و ادبیات جایگاه ویژه‌ای در بین مردم مراغه دارد و مردم این سرزمین ادب پرور به خوبی هنر شعر و پیام ‌های آن را درک می‌ کنند.
آذربایجان و مراغه همواره در عرصه‌ شعر و ادب از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و پیشینه غنی ادبی و فرهنگی این خطه از ایران اسلامی و بزرگان و نام آوران ظهور کرده در عرصه شعر و ادب این مرز و بوم موید این مطلب است.
اساتید، شاعران، اندیشمندان و مفاخر فرهنگی از نعمات هر کشوری محسوب می شوند و باید برای معرفی آنها به نسل آینده در جامعه تلاش بیشتری شود که رسانه ها در این میان می توانند تاثیرگذار باشند.
رضا محمدی (رها)، متولد 1352 در شهر مراغه است، شاعری که اغلب اشعار او در زمینه‌های اجتماعی با زبانی روان ، گویا ، گیرا ، زنده و پر احساس که در عین حال فصیح و شیواست.
رضا محمدی شاعر عاشقانه های اجتماعی است، مشکلات اجتماعی و فرهنگی آمیخته با طنز در شعر او کیفیتی خاص و عمری پایدار دارد .از این روست که وقتی در اشعارش از مشکلات اجتماعی میگوید از ژرفای روح و جان خویش بانگ بر می آورد.
بیشتر اشعار رضا محمدی به زبان ترکی است و در اغلب اشعار این شاعر جوان مراغه ای ضرب المثل های ترکی با هنرمندی خاصی استفاده شده است که به گفته خودش، بیشتر به دلیل آشنایی وی با فرهنگ، ادبیات فولکلور و آداب و رسوم مردم آذربایجان است.
محمدی در محفل های ادبی فولکلور آذربایجان را یکی از فولکلورهای غنی ملل جهان معرفی می کند و آن را ریشه در جوامع ابتدایی دانسته که از نظر شکل و تنوع آیین‌ها، مراسم، شعرها، داستان‌ها، افسانه‌ها،گفتار نیاکان، بایاتی ها و... فوق‌العاده غنی و حیرت‌انگیز است.
ادبیات فولکلوریک برگرفته از طرز فکر و باور و اعتقادات مردم می باشد و ما با استفاده از این نوع ادبی می توانیم به چگونگی زندگی و طرز نگرش و دیدگاه گذشتگان نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی پی ببریم،به عبارتی آنجا که شاهبال تاریخ می سوزد و تاریخ دیگر حرفی برای گفتن ندارد، همای ادبیات فولکلوریک بال گشوده و از ریزترین مسائل زندگی آدمی همچون دوشیدن شیر گوسفندان تا مهمترین و عمیق ترین مسائل زندگی انسان همچون عشق،نگاه به هستی،مواجهه با مرگ و...سخن میگوید.
رضا محمدی شاعری است که توانسته به زیبایی در بیشتر اشعارش از ادبیات فولکلوریک بهره برده و از آن استفاده کند.
وی ازهمان دوران جوانی در نشست های ادبی مراغه حضور فعال داشته و با حضور در محافل ادبی با بزرگان و شاعران ادبی این شهر آشنا شده و اشعارش را با علاقه مندان شعر ترکی به اشتراک می گذارد.
مرحوم نادر فرید فتحی متخلص به ˈ آیدین ˈ شاعر معاصر مراغه ای که سال ها در زمینه شعر و ادب فارسی و ترکی فعالیت کرده و از بنیانگذاران انجمن ادبی اوحدی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از اعضای فعال حوزه شعر و ادب این منطقه بود را می توان یکی از شاعرانی دانست که رضا محمدی در این محافل ادبی با این شاعر به نام مراغه ای آشنا شده و همواره به عنوان یک استاد و راهنما در کنار این شاعر جوان مراغه ای حضور داشته و در مجموعه اشعار وی تاثیرگذار بوده است.
رضا محمدی را می توان شاعری سخت کوشش و فعال در عرصه های مختلف اجتماعی معرفی کرد که همواره در محافل ادبی منطقه و به خصوص مراغه به صورت شبانه روزی فعالیت می کند، از این رو وی در 25 آبان ماه سال 91 به همراه جمعی دیگر از شاعران جوان مراغه با شرکت در انتخابات دوره سوم شورای انجمن ادبی اوحدی مراغه ای به عنوان اعضای هیئت مذکور انتخاب و پس از مدتی این شاعر جوان بعنوان رئیس انجمن ادبی اوحدی مراغه در آن دوره معرفی شد.
در طول مدتی که رضا محمدی و دوستان وی سکان دار انجمن ادبی اوحدی مراغه ای بودند، همایش ها و شب شعرهای مختلفی در راستای معرفی ادبیات واشعار شاعران جوان مراغه ای از سوی این انجمن برگزار شد که مهمترین آن ها، رونمایی از هفت کتاب شعر شاعران این انجمن در آیین عصر شعر عاشورا در مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان در 20 آبان ماه سال 92 بود که می توان از آن به عنوان یکی از شب شعرهای ماندگار در تاریخ ادبیات مراغه نام برد.
قطعه هنرمندان مراغه به همت مجموعه انجمن ادبی اوحدی مراغه ای در دوران فعالیت این شاعران و در سال 92 در مراغه احداث و راه اندازی شد که مرحوم نادر فرید فتحی متخلص به ˈ آیدین ˈنخستین هنرمندی بود که در سوم تیرماه سال 92 در این قطعه به خاک سپرده شد.
مجموعه شعر «کروان کئچر» تنها اثر رضا محمدی(رها) است که در سال 92 چاپ شده است و آثار دیگری از وی نیز آماده چاپ است.
بیت بیت اشعار «کروان کئچر» با تار و پود فولکلور آذربایجان درهم آمیخته و آیینه تمام نمای فرهنگ محلی این منطقه است، شاعری که توانمندی اش در فولکلور منطقه به علاقه فراوان وی به موسیقی و ادبیات عاشیقی در دوران کودکی برمی گردد.
این شاعر رسالت یک شاعر آذربایجانی و اسلامی را به خوبی می داند و در اغلب سروده ها و نوشته هایش از فولکلور غنی آذربایجان بهره برده است.
زیبایی های طبیعت با ظرافتی مثال زدنی در شعر این شاعر به تصویر کشیده شده است اما دامنه موضوع های آثارش گستردگی فراوانی دارد.
اشعار تغزلی و عاطفی، موضوع های آیینی و دفاع مقدس و همچنین نمادهای ملی به صورت چشمگیری در اشعار این شاعر توانا دیده می شود.
رضا محمدی متخلص به رها در طول این چندین سال با شرکت در جشنواره های مختلف ادبی موفق به کسب رتبه‌های برتر در این جشنواره ها شده و آثارش در مجموعه اشعار برخی از این جشنواره ها به چاپ رسیده است و هم اکنون نیز وی در انجمن ادبی سهند مراغه فعالیت می کند که متاسفانه چند وقتی است در بستر بیماری بوده که چندی پیش نیزرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه به همراه با استاد پاشازاده و نویدی آذر و دیگر شاعران منطقه از این شاعر مراغه ای عیادت و دلجویی کرد
برای این شاعران جوان و با احساس مراغه ای از درگاه پروردگار طلب سلامت و عافیت داریم.
/3071/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.