به گزارش ایرنا، حمید شکری روز شنبه در همایش تعاون و تجلیل از تعاونی های برتر شهرستان مراغه افزود: تعاون جزو سیاست گذاری اصل 44 قانون اساسی است و بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم 25 درصدی در اقتصاد کشور ایفا کند.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما 80 درصد فعالیت های اقتصادی از سوی دولت و بقیه آن توسط بخش خصوصی و کمتر از 5 درصد آن از سوی تعاونی ها انجام می شود.
وی اضافه کرد: تعاونی ها، مستقل از دولت بوده و بودجه خاصی به این بخش تعلق نمی گیرد اما دولت بسته های حمایتی به این بخش در نظر می گیرد.
وی به فلسفه وجودی تعاونی ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر جنبه های معنوی، اجتماعی و آثار سازنده ای که این نهادها در بهبود وضع اخلاقی و تغییر اندیشه های افراد دارند، استفاده اکثری از سود تعاونی ها و ایجاد روحیه مشارکت همگانی از اصلی ترین فلسفه وجودی تعاونی ها است.
شکری به پتانسیل های مراغه در تمامی حوزه ها اشاره کرد و گفت: تعاونی ها می توانند با ورود به حوزه های مختلف از جمله گردشگری، امکان حرکت اقتصادی و تحول بزرگ در شهرستان را فراهم کنند.
وی اضافه کرد: احیا و راه اندازی تعاونی ها و واحدهای تولیدی و همچنین سازماندهی مجدد آن ها از مهمترین اهداف مسئولان و ادرات مراغه در راستای رسیدن به سهم واقعی تعاونی ها در اقتصاد شهرستان است.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراغه نیز در این مراسم افزود: 523 تعاونی با 195 هزار عضو در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی و گردشگری در مراغه فعالیت می کنند.
ناصر مظهریان افزود: از این تعداد تنها 50 درصد از تعاونی های تشکیل شده و به ثبت رسیده در سطح شهرستان فعال و 20 درصد به صورت غیرفعال و 30 درصد از تعاونی ها در دست اقدام و تکمیل مراحل ثبت هستند.
وی اضافه کرد: همچنین 15 تعاونی با یک هزار و 547 عضو و با سرمایه 40 میلیارد ریال در شهرستان تشکیل پرونده داده اند که از این تعداد یک هزار و 366 نفر تشکیل پرونده و معرفی شده اند.
وی به 19 تعاونی مسکن مهر در شهرستان اشاره کرد و افزود: این تعاونی ها مکلف به احداث یک هزار و 863 واحد مسکن مهر در شهرستان بودند که از این تعداد 15 تعاونی یک هزار و 554 واحد مسکن مهر را احداث و واگذار کرده اند.
مظهریان افزود: 56 تعاونی مسکن متعارف نیز با یک هزار و 275 عضو و همچنین سه تعاونی روستایی در روستاهای داش آتان، صومعه سفلی و کرده ده تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.
وی به اهداف تشکیل تعاونی روستاها نیز اشاره کرد و افزود: این تعاونی ها با توجه به سیاست دولت در توسعه روستاها و طرح موضوع گردشگری و معرفی پتانسیل های روستاها تشکیل شده اند.
وی به طرح اشتغال فراگیر و پایدار روستایی و حمایت از تسهیلات در شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: برای 6 تعاونی شهری و روستایی 116 میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح اشتغال فراگیر و پایدار روستایی مصوب و اختصاص یافته است که تنها یک تعاونی 8 میلیارد ریال دریافت و پرونده تعاونی های دیگر در دست بررسی است.
وی به مهمترین گزینه ها در انتخاب تعاونی برتر اشاره کرد و افزود: ایجاد اشتغال پایدار، بروز رسانی و بروز بودن وضعیت تعاونی ها، سطح حوزه خدمات رسانی، بالا بودن بهره وری و رضایت مندی اعضا و ارباب رجوع و تاثیرگذاری تعاونی ها در پیشبرد اهداف از جمله مهمترین گزینه ها برای انتخاب تعاونی های برتر در شهرستان بوده است.
به گزارش ایرنا، در این مراسم از هفت تعاونی برتر شهرستان تجلیل شد.
در تقویم کشور 11 تا 17 شهریور به عنوان هفته تعاون نامگذاری شده است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.