بیوگرافی اسماعیل علوی

خلاصه مطلب:

اسماعیل علوی در سال 1335 درتهران، محله درخونگاه، گذرمستوفی در یک خانواده مهاجر آذربایجانی به دنیا آمد. پس از چندی همراه خانواده به نارمک نقل مکان کرده وآنجا مراحل تحصیلی را آغاز کرد. در 16 سالگی با ورود به مدرسه غیر دولتی کارآموزکه با حمایت مادی و معنوی مهندس بازرگان ودکتر سحابی راه اندازی واداره می شد، پا به دنیای جدیدی گذاشت وبا مفاهیمی همچون عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی آشنا وباچهره های بسیاری همانند شهیدان آیت الله دکتربهشتی وآیت الله مطهری، مانوس شد.

شوق خواندن ونوشتن را همانجا از آقایان مهندس میرحسین موسوی و کیومرث صابری(گل آقا) که معلم انشاء وادبیات بودند، فراگرفت. پیش ازانقلاب به هنر تاتر وسینما روی آوردم ودرکنار نامدارانی همچون مهندس محمدعلی نجفی(کارگردان) ومهندس سید محمد بهشتی درتلاش جهت به خدمت گرفتن هنر در راه آرمان های اجتماعی مشارکت داشت، که حاصل آن حضورفعال در چندین اجرای مورد تشویق اهالی هنر وطرح قصه اولین فیلم سینمایی اکران شده بعد ازپیروزی انقلاب است. درعین حال پا از دایره مبارزه بیرون نکشیده وبراثر آن در سال 56 دستگیر وزندانی شد که با گشوده شدن درهای زندان به همت مردم، آزاد وبا پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا، به ماموریت جهاد سازندگی، همراه با جمعی از یاران امام و انقلاب در سیستان وبلوچستان شتافت.

 

اماچند ماه بعد درآستانه تاسیس روزنامه جمهوری اسلامی به دعوت مهندس میر حسین موسوی به جمع موسسین اولین نهال مطبوعاتی کشوربعد از انقلاب پیوست واز اردیبهشت 1358 در سلک روزنامه نگاری در آمد. اولین سمت او در روزنامه جمهوری اسلامی  به دلیل سابقه مطالعات اسلامی، دبیری صفحه آراء وعقاید وایدئولوژی این روزنامه بود.در این راستا چندی بعد در کنار حجه الاسلام دعاگو، مسئول واحد ایدئولوژی حزب جمهوری اسلامی قرار گرفته ودرحد بضاعت یاریگر طرح ها وبرنامه های آن مرحوم بود.  بیش از40 سال است که مسئولیت دبیری بخش های مختلف روزنامه های جمهوری اسلامی  وایران را عهده دار بوده وچندسالی سردبیرمجلات شاهد بود، همچنین سردبیری نشریه ای تبلیغی به زبان ترکی با الفبای سیریلیک و با سرمایه سازمان تبلیغات اسلامی را نیزاز ابتدا تا انتها برعهده داشت. همزمان با فروپاشی شوروی سابق نیز مدیریت ترجمه ونشرقرآن کریم به زبان آذری والفبای سیریلیک را عهده دار شد.

وچندی را نیز با عنوان رایزن فرهنگی در قزاقستان سرکرد. در این سال ها تحصیلات نیمه کاره را پی گرفته و موفق به اخذ دانشنامه کارشناسی در رشته علوم سیاسی شد. با تاسیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در سال 76 با رای اهالی مطبوعات به هیات مدیره اولین دوره فعالیت انجمن راه یافت. یکی از اقدامات وی درآن دوره پیشنهاد نامگذاری 17 مرداد به عنوان روز خبرنگار و پیگیری آن بود که پس از طی مراحل اداری به تصویب رسیده و بر روی صفحات تقویم نقش بست. کارشناسی نشریات قومی - دینی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی  نیز از جمله مسئولیت های فرهنگی بوده است که به مدت 7 سال برعهده داشته است.از آغاز فعالیت مطبوعاتی بیش از هزار متن در قالب  خبر، گزارش، یادداشت و مقاله،  تولید ومنتشر کرده که تنها بخش بسیار کوچکی از آن ها با عنوان "منظومه زینبیه" به صورت کتاب منتشر شده  وکتاب دیگری هم با عنوان "سیره عملی ائمه معصومین(ع) در دوره های مختلف" در دست انتشار دارد.

 

مقالات

  • جوانمردی که عربده های مستانه حاکمان مستبد و متجاوزان ستمگر را با صلابت و شجاعتش خاموش کرد و همهمه‌های عیش و فساد را با عتاب مؤمنانه فرونشاند، همان اسوه کامل تقوا که فضیلت در کرانه شخصیتش لنگر انداخته و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) در حقش فرمود: علی مع الحق و الحق مع علی.

  • عاشورا حرکتی در امتداد «بعثت»و«غدیر» و چالشی جهت تبیین«فلسفه انتظار»/۷

    یکی از آن سنت‌ها عاشورایی، دستیابی به مقام «رضا» و «رضایتمندی» است. «رضا» از مراحل کمال انسانی بوده و نشانگر اوج محبت و دلدادگی به خداوند و توحید است.

  • عاشورا حرکتی در امتداد «بعثت»و«غدیر» و چالشی جهت تبیین«فلسفه انتظار»/۶

    در عصر امام حسین(ع) محوری‌ترین موضوع که مورد تکذیب و تحریف قرار داشت، موضوع جانشینی پیامبر بود.

  • عاشورا حرکتی در امتداد «بعثت»و«غدیر» و چالشی جهت تبیین«فلسفه انتظار»/۵

    از هنگامی که اباعبدالله الحسین(ع) از بیعت با یزید امتناع ورزیده و از مدینه خارج شد، احیای معیارهای حق و برگرداندن مدار جامعه از سمت باطل، آشکارا در بیانات حضرت دیده می‌‌شود.

  • عاشورا حرکتی در امتداد «بعثت»و«غدیر» و چالشی جهت تبیین«فلسفه انتظار»/۴

    امام حسین (ع) با مخاطب قرار دادن وجدان‌ها فرمود: «مردم! نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و کسی از باطل روی گردان نیست؟ در این اوضاع مؤمن لقای پروردگارش را به چنین زندگی‌ای ترجیح می دهد.»

  • عاشورا حرکتی در امتداد «بعثت» و « غدیر» وچالشی جهت تبیین«فلسفه انتظار»/۳

    براستی حق رسالت رسول خدا این بود که بعد از آن همه خدمت به مردم، آشکارترین پیامش در غدیر خم که مؤید به تأییدات الهی بود به این زودی فراموش شود و در فاصله‌ای 50 ساله سر بریده حسینش بر سر نیزه‌ها شهر به شهر گردانده شود؟!

  • عاشورا حرکتی در امتداد بعثت و غدیر و چالشی در تبیین انتظار/۲

    در شرایطی که ظلم از جایگاه سلطه و اقتدار برخوردار و مصداق‌های ارجمند مکتب یا کشته یا منزوى می‌‌شدند، براى احیاى بنیان‌هاى دین و صلاح و فضیلت چه اقدامى جز حرکت عاشورایى باقى مى ماند؟!

  • این نکته قابل توجه و شایسته تنبه است که احساسات عمیق و بی‌شائبه مسلمانان و بالاخص ما شیعیان نسبت به وجود مقدس سیدالشهدا(ع) از کجا سرچشمه می‌گیرد!؟ احساساتی که خود یک سرمایه عظیم معنوی است و نمی‌توان برای آن قدر و قیمت قائل شد. اما نباید از نظر دور داشت که بین داشتن یک سرمایه معنوی و بهره بردن از آن، فاصله زیادی وجود دارد.

  • یادداشت/

    اقدام رسول خدا نشان داد که مسأله رهبری و هدایت اجتماع مسلمانان از اهمیتی حیاتی برخوردار است و نمی توان آن را به افراد عادی سپرد. صلاحیت‌های علمی و لغزش‌ناپذیری در حد عصمت که لازمه استمرار خط رسالت است، راه را برای کمال سایر افرادمسلمان باز کرده و می‌تواند به جامعه رنگ الهی ببخشد.

  • امام صادق(ع) نقد سازنده را وسیله رفع نقاط ضعف دانسته و می فرمود: «محبوب‌ترین برادرانم نزد من کسانی هستند که عیب مرا به من هدیه کنند».

  • همراه با ماه خدا/17

    فطر، فرصتی برای بازشناسی مبانی اعتقادی، فرهنگی و رفتاری در انسان است تا در سایه اهتمامی ‌مؤمنانه و در چارچوب برنامه‌های مکتب، زندگی خود را باز تنظیم و شالوده‌های آن را براساس ارزش‌های معنوی پی افکند.

  • همراه با ماه خدا/16

    یکی از مؤلفه های اصلی آرامش درون که مورد توافق همه روانشناسان این حوزه می باشد مثبت اندیشی است.

  • همراه با ماه خدا/15

    برخی عیب جویی را انتقاد نامیده و با این پوشش به عیب جویی و سرزنش دیگران می پردازند، و حال آن که انتقاد دارای روح راهنمایی و خیرخواهی بوده و از سرزنش و کشف اسرار برای دیگران به دور است.

  • همراه با ماه خدا/14

    سه رذیله بدبینی، تجسس و غیبت در پیوند با هم یک زنجیره را تشکیل می دهند و امنیت جامعه را با مخاطره مواجه می کنند.

  • همراه با ماه خدا/13

    غرور و تکبر واسطه ای است بین فرد مغرور و متکبر با اطرافیان خود که از ایجاد صمیمیت و صفا و در نهایت به وجود آمدن روحیه برادری در جامعه مانع می شود.

  • همراه با ماه خدا/12

    پیروان راستین مولای متقیان علی(ع) و عدالت‌طلبان در موقعیت‌های معنوی شب های قدر فرصت می‌یابند تا با راهبردها و ظرفیت‌های عدالتخواهی آشنا شده و آن را تبدیل به سرمایه‌های اجتماعی کنند و با پشتوانه این سرمایه، شاخص‌های عدالت‌طلبی را توسعه دهند.

  • همراه با ماه خدا/11

    در صبحدم نوزدهم ماه رمضان 40 هجری با تیغ زهرآگین ابن ملجم، رفعت عدالت فروریخت و راه برای روی کار آمدن یزیدها وحجاج‌ ها هموار شد تا با تکیه بر مسند رسول خدا(ص) به جور حکومت برانند.

  • همراه با ماه خدا/10

    نگرش اجمالی به عقاید خوارج در آستانه شب های قدر شاید راهگشای تحلیل بهتر این جریان کور و آلت دست اقتدارطلبان باشد.

  • همراه با ماه خدا/9

    راه بازگشت برای هربنده خاطی و عاصی باز است و برای بازگشت ساعت و شرایط خاصی وجود ندارد.

  • به مناسبت ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی‌(ع) همراه با ماه خدا/۸

    پیامبراکرم(ص) در حق آن حضرت فرمود: «لوکان العقل رجلاً لکان الحسن» اگر قرار بود عقل به صورت انسانی مجسم شود، همانا به صورت حسن(ع) جلوه می کرد.

  • همراه با ماه خدا/7

    آنچه شخصیت واقعی انسان را شکل می دهد و «من» واقعی او محسوب می شود، بدن و جهازات بدنی او نیست، بلکه به تعبیر قرآن «نفس» و «روح» اوست که از نظر مقام و مرتبه وجودی در افقی مافوق ماده و مادیات قرار دارد.

  • به مناسبت سالروز پیمان اخوت میان مسلمانان پس از هجرت به مدینه/ همراه با ماه خدا/۶

    مسخره کردن و به استهزا گرفتن هیچ انسانی، جایز نیست. در همین راستا است تعبیر دیگری از قرآن کریم که می فرماید: ای پیامبر به بندگان من بگو به هنگام سخن گفتن با مردم به نیکی سخن بگویند (اسرا آیه ۵۳)

  • همراه با ماه خدا/5

  • همراه با ماه خدا/4

  • همراه با ماه خدا/3

  • همراه با ماه خدا/2

  • همراه با ماه خدا/1