طبق گزارش وزارت بهداشت در روز پنجشنبه 25 آذر 1400، در حال حاضر صفر شهر کشور در وضعیت قرمز، هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جان باختن ۶۳ بیمار کرونایی دیگر خبر داد و گفت: مجموع واکسن های تزریق شده در کشور از مرز ۱۱۲ میلیون نفر گذشت.

تا کنون ۵۸ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۵۷۳ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۱۱۴ نفر دُز دوم و سه میلیون و ۳۰۷ هزار و ۹۹۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۲ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۶۸۴ دُز رسید.

بر همین اساس در شبانه روز گذشته ۳۹۱ هزار و ۷۷۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و از روز گذشته تا امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۵۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۴۵۴ نفر رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۹۴۶ نفر رسید.

به گفته وزارت بهداشت، خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون ۹۹۰ هزار و ۸۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند اما دو هزار و ۹۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ هم اکنون در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

این وزارتخانه می افزاید: تا کنون ۴۰ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۶۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر صفر شهر کشور در وضعیت قرمز، هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۲۵ آذرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون نوبت سوم و تاثیر آن بر مهار سویه اومیکرون معتقدند که تزریق نوبت سوم واکسن، ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا را به ۹۰ درصد می رساند.

دست اندرکاران و کارشناسان وزارت بهداشت ، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و واکسیناسیون را دو سلاح اصلی در برابر بیماری کووید-۱۹ می دانند و با اشاره به پوشش بسیار خوب برای دو نوبت واکسیناسیون در کشور ، اعلام کرده اند که بیش از ۷۰ درصد از مردم دو نوبت را دریافت کرده اند.

در این راستا، کارشناسان تاکید دارند که با تزریق سه نوبت واکسن، مردم بسیار کمتر به کرونا مبتلا می شوند چرا که تجربه جهانی ثابت کرده است، به طور واضح بیماری شدید و مراجعه به بیمارستان یا بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و از همه چشمگیرتر میزان مرگ با تزریق نوبت سوم به حداقل می رسد.

۲۵ آذرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد و تا کنون ۵۸ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۶۶۰ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۷۳ نفر دُز دوم و سه میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۸۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۱ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۹۱۴ دُز رسیده است.

با توجه با واکسیناسیون انجام شده در کشور و بنابر اعلام اپلیکیشن ماسک، با عبور کشور از موج پنجم کرونا، تعداد شهرستان های قرمز مجددا به صفر رسیده است .

در حال حاضر شهرستان‌های اشنویه (آذربایجان غربی)، طبس، نهبندان (خراسان جنوبی)، بافت، زرند، سیرجان (کرمان)، بافق، بهاباد (یزد) در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

براساس آخرین آمار، تعداد شهرستان های قرمز صفر است و  ۸ شهرستان نارنجی، ۱۱۹ شهرستان زرد و ۳۲۱ شهرستان در شرایط آبی هستند.

استانها و اخبار کرونا و واکسیناسیون

با فروکش کردن تب شیوع ویروس کرونا و تعداد بستری ها در بیمارستانها بییشتر اخبار استانی با موضوع انجام  واکسیناسیون دز دوم و سوم منتشر می شود.

 در خبری که مرکز بهداشت دزفول منتشر کرد عنوان شد که با توجه به ورود سهمیه جدید واکسن آسترازنکا، افرادی که نوبت دوم واکسنشان به تاخیر افتاده از امروز پنجشنبه در دزفول تزریق واکسن انجام می شود.

 مرکز بهداشت دزفول گفته است که این افراد می‌توانند به یکی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون (حاج محمد اسماعیل درویش زاده و مرکز موسسه نیکوکاری رادمان واقع در سالن ورزشی غدیر) مراجعه و روند ایمن سازی خود را تکمیل کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم نیز ، بر ضرورت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه مشارکت در امر واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح استان قم تاکید کرده است .

سیامک محبی گفته است که باید ضرورت و اهمیت تزریق دُزهای دوم و سوم به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی  با اشاره به روند کاهشی بستری بیماران در زمینه ویروس کرونا در قم گفت: در حال حاضر بر اساس آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (در تاریخ ۱۹ آذرماه جاری)، استان قم رتبه ۲۷ را در کشور دارد.   

وی افزود: تعداد بستری های جدید در هفته گذشته به ۲۱۶ تن و تعداد مراجعه به مراکز ۹گانه به ۹۲۰ تن رسید و ۶ تن بیمار فوت‌شده در این زمینه داشتیم و در این مدت تعداد سه هزار و ۵۴۶ آزمایش (تست) انجام شد که حدود ۳۰۰ آزمایش نسبت به هفته قبل آن کاهش داشتیم.

 از قم در خبر دیگری گفته شد که که تعدای از علما و استادان حوزه علمیه قم، دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

براساس این خبر در ادامه تزریق دُز سوم واکسن کرونا،  آیات و حجج‌اسلام‌والمسلمین، سید احمد خاتمی، وافی، علوی، محمدی عراقی، کریمی و اشعری سومین دُز واکسن کرونا را دریافت کردند.

اما سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  گفت: در شبانه روز گذشته ۳۶ نفر دیگر به مجموع بستری های کرونا در استان اضافه شد و شمار بستری ها به ۸۴ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: از مجموع بستری ها ۱۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته فوتی جدید کرونا در استان گزارش نشده و آمار فوتی های این ویروس در هرمزگان در عدد ۲ هزار و ۴۵۴ باقی مانده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۴۴ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۴۶۸ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت نشده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان سردشت  هم گفت: تاکنون ۶۲ درصد از جمعیت واجد شرایط بالای ۱۲ سال این شهرستان هر ۲ دز واکسن خود را دریافت کرده و نسبت به بیماری کووید-۱۹ ایمنی نسبی به دست آورده اند.

داوود آتشی اظهار داشت: از ابتدای طرح واکسیناسیون سراسری تاکنون ۱۴۱ هزار دز واکسن در سردشت تزریق شده که از این تعداد تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر از واجدان شرایط دز اول و ۶۰ هزار نفر نیز دز دوم خود را پس از تکمیل فرآیند دز اول تزریق کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز گفت: تاکنون ۹۴ درصد دانش آموزان کرمانشاهی دُز اول و ۸۵ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مجید یزدان‌پناه اظهار داشت: آموزش و پرورش کرمانشاه سال تحصیلی جدید را با ۳۳۶ هزار و ۲۲۶ دانش آموز آغاز کرد که ۱۵ هزار و ۳۰۵ نفر آنان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.

سرپرست آموزش و پرورش لرستان نیز در خبری گفت:۸۴ درصد دانش آموزان لرستان ۲ دُز واکسن کرونا تزریق کرده اند.

 سید عیسی سهرابی اعلام کرد: از تعداد ۱۴۸ هزار ۸۰۸ نفر دانش آموز لرستانی که جامعه هدف واکسیناسیون بوده‌اند ۱۳۹ هزار ۶۸۸ نفر یعنی حدود ۹۴ درصد دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و حدود ۷۴ درصد دانش آموزان دُزدوم را دریافت کردند.

 

تزریق دُزهای دوم و سوم واکسن کرونا ضروری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، بر ضرورت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه مشارکت در امر واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح استان قم تاکید کرد و گفت: باید ضرورت و اهمیت تزریق دُزهای دوم و سوم نیز به مردم اطلاع‌رسانی شود.

سیامک محبی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، با اشاره به روند کاهشی بستری بیماران در زمینه ویروس کرونا در قم گفت: در حال حاضر بر اساس آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (در تاریخ ۱۹ آذرماه جاری)، استان قم رتبه ۲۷ را در کشور دارد.   

وی افزود: تعداد بستری های جدید در هفته گذشته به ۲۱۶ تن و تعداد مراجعه به مراکز ۹گانه به ۹۲۰ تن رسید و ۶ تن بیمار فوت‌شده در این زمینه داشتیم و در این مدت تعداد سه هزار و ۵۴۶ آزمایش (تست) انجام شد که حدود ۳۰۰ آزمایش نسبت به هفته قبل آن کاهش داشتیم.

وی اضافه کرد: از این تعداد آزمایش انجام‌شده؛ یکهزار و ۷۱۱ آزمایش در بخش خصوصی، یکهزار و ۵۶۴ آزمایش در مراکز ۹گانه و ۲۷۱ آزمایش در بیمارستان های استان قم انجام شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم بیان کرد: برای نخستین بار در سال جاری، آزمایش پی. سی. آر. (تست PCR) مثبت ما یک رقمی شد که به ۹ درصد رسید.

وی در رابطه با رنگ‌بندی محلات سطح شهر قم خاطرنشان کرد: ۲۳ محله به رنگ آبی، پنج محله به رنگ زرد و بدون محله ای به رنگ های نارنجی و قرمز داریم.

محبی همچنین با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: تعداد خانواده‌ها و افرادی که رهگیری شده‌اند، این هفته به ۵۹۳ نفر رسید.   

وی اعلام کرد: در بخش نظارتی ۲ هزار و ۲۷۸ مورد نظارت صورت گرفته و ۳۸۶ مورد اخطار صادر شده است و مراکز پلمب شده نیز روند کاهشی داشت که از ۱۱ مورد به هفت مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه در اتباع غیرایرانی حدود ۴۷ درصد آن‌ها واکسینه شده اند، گفت: اگر جمعیت واکسینه‌نشده اتباع و همین طور دانش‌آموزانی که مشمول واکسن هستند؛ واکسینه شوند، عدد واکسیناسیون ما به عدد ۸۰ درصد می‌رسد.   

وی بر مشارکت و همکاری همه ادارات و نهادها در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن تاکید کرد و گفت: اگر انتظار داریم، مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، لازم است که خود ما مسئولان نیز این نکته‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا موجب سرایت «عادی‌انگاری» به جامعه نشویم.   

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم در بخش دیگر سخنان خود، بر ضرورت اطلاع رسانی در این رابطه توسط رسانه ها تاکید کرد.    

وضعیت کرونایی استان قم از روز پنجم آذرماه جاری «آبی» شده است.

کرونا ۴۴ نفر دیگر را در سیستان و بلوچستان مبتلا کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۴۴ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۴۶۸ نفر رسید.

سید محمد هاشمی‌شهری روز پنجشنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت نشد.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۱۸ بیمار حاد تنفسی و ۳۶ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را بخوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۲۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری و تحت معالجه و درمان قرار گرفتند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست‌وچهارم آذرماه ۳۷ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیزش قرار گرفتند.

همچنین افزود: ۱۶ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز به تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه هیچ فوتی کرونا مثبت نیز نداشتیم.

 

روز بدون فوتی کرونا در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در ۲۴ ساعت گذشته موردی از فوتی ناشی از ویروس کرونا در استان به ثبت نرسید و موارد فوتی ناشی از این ویروس در استان کماکان یک هزار و ۷۴۷ نفر است.

مجید شیرانی روز پنجشنبه افزود: در هفته گذشته و هفته جاری تعداد فوتی ناشی از ویروس کرونا در استان کاهش یافته به هفته‌ای ۶ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: تعداد موارد فوتی نسبت به کل مبتلایان کرونا در استان ۲ درصد است در حالی که این عدد در میانگین کشوری ۲.۱ درصد است که این آمار نشان می‌دهد درصد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در استان نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده است.

شیرانی در ادامه به شناسایی ۲۳ بیمار مبتلا به کرونا در استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد چهار بیمار بستری شدند و ۱۹ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری مجموع بستری‌های کرونا در استان را ۵۱ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد حال عمومی ۱۰ بیمار  وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شیرانی با بیان اینکه تعداد بیماران بدحال در استان رو به کاهش است، خاطر نشان کرد: این موضوع در کاهش چشمگیر موارد فوتی تاثیرگذار است.

وی بیشترین بروز بیماری در بین شهرستان‌های استان در هفته جاری را مربوط به شهرستانهای بروجن، اردل و لردگان اعلام کرد و یادآور شد: شهرکرد با وجود اینکه طی هفته‌های متمادی صدرنشین میزان بروز بیماری در استان بود اما در هفته جاری و هفته گذشته بروز کمتری داشته است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون(۲۵ آذر) ۲۵۸ هزار و ۸۵۸ مورد تست تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام گرفته شده است که بر اساس آن ۸۶ هزار و ۸۸۰ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

در حال حاضر شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، سامان، خانمیرزا، بن و کیار در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، اردل و لردگان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

 

روز بدون فوتی کرونا در استان همدان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این استان به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج‌شنبه افزود: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به سه هزار و ۱۵۲ نفر رسیده است. 

وی اظهار داشت: همچنین با شناسایی ۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۸۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۸۰۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۵ مورد بود که ۳۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری گفت: همچنین ۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان همدان بستری هستند که در مجموع وضعیت جسمی ۳۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۵۱، بهار یک هزار و ۵۶۸، تویسرکان یک هزار و ۵۸۶، رزن یک هزار و ۲۴۰، درگزین ۴۲۰، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۳ نفر است.

 دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۹۲ نفر در ملایر،  چهارهزار و ۱۶۳ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۳۰ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، هشت شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد و رزن» در وضعیت آبی و ۲ شهرستان «نهاوند و کبودراهنگ» نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.