بر اساس گزارش امروز وزارت بهداشت، هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۸۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۷۱ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز ( ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹هزار و ۸۹۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که ۳هزار و ۵۳ نفر از آنها بستری شدند.

۵هزار و ۳۶۷ بیمار نیز در وضعیت شدید بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی (آی سی یو) بستری و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۸۰۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و  ۹۳۸هزار و ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۷۰  آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

مطابق با اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۷۹۸هزار و ۴۶۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۰۴ هزار و ۱۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۲ هزار و ۵۹۱ دز رسید.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می‌کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری داشته و از ویروس جهش یافته در انگلستان خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی - درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون حدود ۱۷ میلیون نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۳۴۹ هزار نفر نیز جان‌باخته‌اند. گزارش‌های منتشر شده از هند نیز حاکی است که بیمارستان‌های این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه بوده و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی‌کنند.

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکس‌ های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است.

مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن را سفارش داده بودند، اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود، با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده‌اند، موثر بوده است، به طوری که انگلستان با سرعت‌بخشی به روند واکسیناسیون کرونا توانسته آمار مرگ‌های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

نهم اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

ویروس کرونا گویی خیال رفتن ندارد و هر روز در نوع جدیدی ظاهر می شود، اینک پس از کرونای انگلیسی و آفریقایی، گونه جهش یافته هندی آن رونمایی شده است.

هنوز دلهره و نگرانی ها از انواع قبلی این ویروس فروکش نکرده است که زمزمه ورود نوع هندی آن به ویژه از مرزهای سیستان و بلوچستان به گوش می رسد چرا که قاچاق انسان در مرزهای این استان انگیزه حضور و شیوع ویروس کرونا جهش‌یافته هندی را برای ورود به کشور قوت بخشیده است.

نابسامانی کشورهای همسایه و مسیر ترانزیتی برای عبور از ایران و رسیدن به اروپا همواره مرزهای شرقی را تبدیل به گذرگاه اتباع و مهاجران خارجی بویژه افغانستانی و پاکستانی کرده، مهاجرانی که راه عبور قانونی‌شان بسته و با تدبیر گروه‌های قاچاق و قاچاقچیان حرفه‌ای و با روش‌های خاص وارد کشور شده و راه شهرهای ایران را برای سکونت برگزیده یا برنامه خروجشان از مرزهای غربی و شمال غربی برای رسیدن به اروپا و امریکا را در پیش می گیرند.

 موضوع قاچاق انسان و آمار غیر رسمی‌اش که از ورود مهاجران غیرقانونی به سیستان و بلوچستان از افغانستان و پاکستان حکایت می‌کند جدای از تبعات این تجارت خارج از معیار و لطمات انسانی، اخلاقی و اقتصادی مخربش نگرانی دیگری نیز دارد نگرانی که از پارسال با آمدن کرونا شدت گرفت و هم‌اینک با نوع جهش یافته هندی آن به اوج خود رسیده است.

این موضوع باعث شد تا خبرنگاران در زاهدان با تهیه گزارشی به واکاوی تبعات منفی همه جانبه قاچاق انسان به ویژه در شرایط کرونایی بپردازند و در گفت و گو با مسوولان به دغدغه مردم در این رابطه پاسخ دهند.

این گزارش را می توانید با عنوان تبادل کرونا هندی در لابه‌لای قاچاق انسان بخوانید و در جریان مهمترین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود نوع جهش یافته کرونای هندی به کشور قرار بگیرید.

آذربایجان‌غربی همچنان بر مدار قرمز کرونا عنوان گزارش دیگری است از مرکز ارومیه که به تشریح آخرین وضعیت کرونایی در استان آذربایجان غربی پرداخته است.

اما مهمترین خبر کرونایی امروز اینکه مرحله کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کنژوکه ( ایرانی - کوبایی ) با تزریق این واکسن به جمشید انصاری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان نخستین داوطلب زنجانی دریافت این واکسن، آغاز شد.

 جمشید انصاری پس از تزریق این واکسن اظهار داشت: با توجه به فرآیند شیوع بیماری کرونا و درگیری کشورمان با این بیماری، ضرورت تامین واکسن مورد نیاز برای واکسینه کردن مردم احساس می‌شد که در این راستا دولت تامین این مهم را در دستور کار قرارداد.  

وی با بیان اینکه به عنوان یک وظیفه در شهر خودم برای اطمینان دادن به مردم این واکسن را تزریق و برای این کار داوطلب شد اظهار داشت: نتایج خوبی از این واکسن به دست آمده و مسوولان نیز در  این زمینه اطمینان بیشتری در خصوص آن دارند. 

در ادامه می توانید از وضعیت کرونایی برخی نقاط کشور مطلع شوید:

روند ابتلا به ویروس کرونا در استان خراسان رضوی از جمله شهرستان سبزوار همچنان رو به افزایش است رییس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان اعلام کرده است که ۲۲ درصد بستری‌شدگان خراسان رضوی مربوط به سبزوار است.

دکتر علیرضا مسلم افزود: شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب خراسان رضوی با وجود اینکه هشت درصد جمعیت خراسان رضوی را دارند، اما آمار بیماران کرونایی آن به تناسب جمعیت سه برابر بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط کرونا در این شهرستان طبق آخرین به‌روزرسانی وزارت بهداشت در وضعیت قرمز تیره است، یادآورشد: روز گذشته ۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان واسعی سبزوار بستری شدند که این تعداد بیشترین آمار بیماران بستری از ابتدای شیوع ویروس کرونا در سبزوار بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم با اشاره به اینکه برخی از شهرستان‌های استان، در روزهای گذشته از وضعیت قرمز خارج شدند افزود: بر این اساس وضعیت کرونایی ایجرود زرد و طارم و ماهنشان نارنجی شده است اما مابقی شهرها همچنان قرمز هستند.

دکتر پرویز قزلباش اظهار داشت: برخی بیماران کرونایی نیازمند بستری به مدت هفت روز در بیمارستان ها هستند که این موجب حالت تجمعی در بیمارستانها می شود و همین روند تکمیل خدمات درمانی خاص از قبیل بخش ـ آی سی یو را مضاعف تر می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز درباره وضعیت کرونایی استان سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۱۳۵ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان به ۳۱ هزار و ۹۰۸ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۶۴ بیمار حاد تنفسی و ۸۷ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن پنج نفر دیگر به یکهزار و ۲۳۹ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

بنابر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی سمنان تعداد بستری‌شدگان بیماری کووید١٩ در شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در موج چهارم کرونا و در ۴٠ روز گذشته هفت برابر شد.

جعفر جندقی افزود: اکنون ۲۷۴ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بستری هستند و موارد فوت براثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان با نوسان ادامه دارد. 

اما بشنوید از وضعیت کرونایی در استان همدان که بنا بر اعلام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان روند و آمار مراجعه مبتلایان به کووید ۱۹ به بیمارستان‌ها نزولی و کاهشی شده است.

دکتر ابراهیم جلیلی اظهار داشت: اکنون حدود یک هزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان همدان بستری هستند و روزانه به صورت میانگین ۵۰۰ نفر به بیمارستان ها مراجعه می کنند.

وی اضافه کرد: هفته های گذشته مراجعه بیماران به بیمارستان ها استان همدان با یک شیب شدید صعودی شده بود اما در زمان حاضر ملایم تر شده و انتظار می رود در هفته آینده روند کاهشی باشد.

بر اساس اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم منحنی موج چهارم شیوع کرونا در این استان نزولی شده و طی روزهای اخیر شمار مبتلایان بستری جدید، آمار مجموع بستری‌ها و تعداد فوتی‌ها کاهش جزیی داشته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: شمار افراد بستری مبتلا به ویروس کرونا در این استان چند روز پیش با ثبت رکورد به ۶۳۳ نفر رسیده بود ولی این آمار در شبانه‌روز گذشته به ۵۵۳ نفر افت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به بستری شدن ۸۸ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته در این استان اعلام کرد: شیوع کرونا در این استان در وضعیت به نسبت پایدار قرار دارد و روند کاهش جزیی بستری مبتلایان جدید آغاز شده است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز، شهرستان کرج در وضعیت قرمز پر رنگ،  پنج شهرستان ساوجبلاغ، اشتهارد، نظرآباد و چهارباغ در وضعیت قرمز و شهرستان طالقان نارنجی کرونایی قرار دارد و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرده است که ۱۲۱ بیمار بدحال به تخت های بستری منتقل شدند.

دکتر محمد فتحی گفت:  اکنون یک هزارو ۴۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند و با مرگ ۲۸ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار کل جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون سه هزارو۴۹۸ نفر در البرز ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۷۵۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شد و ۱۰ نفر نیز جان باختند.

دکتر مریم کوشکی با بیان اینکه تعداد قربانیان کرونا در لرستان به یک هزار و ۶۵۳ نفر و مبتلایان به ۱۰۴ هزار و ۳۱۰ نفر رسیده است، اظهار داشت: در زمان حاضر یک هزار و ۱۰۵بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و تمامی شهرهای استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

دیگر خبرهای کرونایی از استان‌ها

- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تصمیمات مدیریت کرونا استانی ورود مسافر پاکستانی به داخل خاک کشور از ۸ اردیبهشت ماه جاری به پایانه مرزی میرجاوه ممنوع است.

ایوب کرد اظهار داشت: با توجه به اعلام ستاد مدیریت کرونا استانی دستورالعمل های لازم از سوی این اداره کل به تمامی دستگاههای مستقر در پایانه مرزی میرجاوه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس جهش یافته هندی ابلاغ شده که بر اساس آن خروج مسافران از این پایانه مرزی به پاکستان بلامانع است اما ورود ممنوع است و تبادلات تجاری با کشور دوست و همسایه پاکستان همچون روال گذشته با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در حال انجام است.

- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: امتحانات نهایی۱۲ درصد از دانش‌آموزان استان در خردادماه سال تحصیلی جاری به صورت حضوری و مابقی به علت شیوع گسترده ویروس کرونا غیرحضوری است.

مهدی مودی اظهار داشت: امتحانات حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می شود و جای نگرانی برای خانواده‌ها وجود ندارد.

- فرزانه برخوری رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت از تعطیلی منطقه گردشگری آب گرم گور واقع در بخش ساردوئیه این شهرستان به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: ازدحام جمعیت در مکان های عمومی یکی از دلایل انتشار ویروس کرونا است لذا مردم از حضور در اماکن عمومی و تفریحی بویژه آب گرم ها خودداری کنند.

- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام از ثبت‌نام سه هزار و ۹۵۶ راننده فعال بخش حمل و نقل عمومی در استان برای دریافت تسهیلات کرونا خبر داد و گفت: تاکنون سه هزار و ۵۶۹ نفر وام ۶۰ میلیون ریالی را دریافت کرده‌اند.

نورالله دلخواه اظهار داشت: شرایط به‌وجود آمده پس از شیوع کرونا طی سال گذشته موجب توقف فعالیت چند ماهه در مرز مهران و تعطیلی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بار و مسافر در استان شد که زیان قابل توجهی را به این بخش وارد کرد.

- مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۱ هزار نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

دکتر محمد احمدیان افزود: اکنون تنها اطلاعات حدود ۳۴ هزار نفر از این سالمندان در سامانه سینا قابل رهگیری است و بقیه سالمندان مراجعه به مراکز بهداشتی نداشته اند و لذا از طریق ثبت نام در سامانه کشوری به اطلاعاتشان دسترسی پیدا کرده و فراخوان خواهند شد.

- رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: افراد واکسینه واجد شرایط این جزیره پس از اتمام واکسیناسیون گروه های سنی بالای ۸۰ سال به ۶۰۷ نفر می‌رسد.

محمدرضا رضانیا اظهار داشت: در این گروه ۸۷ کیشوند واجد شرایط دریافت واکسن هستند که مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشت مرکز توسعه سلامت جزیره در حال انجام واکسیناسیون این افراد هستند.

- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ دز واکسن کرونا بر اساس اعلام اولویت‌های وزارت بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان به جامعه هدف تزریق شده است.

دکتر قاسم میری علی آباد با بیان اینکه این واکسن ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، اظهارداشت: تزریق این تعداد دُز واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان تاکنون عارضه‌ای برای دریافت کنندگان نداشته است.

- فرماندار ساوه گفت: با تلاش هایی که در دست انجام است، از تابستان امسال تولید واکسن کرونا در یکی از شرکت های داروسازی شهر صنعتی کاوه آغاز خواهد شد.

علی میرزایی افزود: مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی تولید واکسن کرونا در این شرکت داروسازی در حال انجام است و پس از آن در صورت تایید نهایی، خط تولید نیز به بهره برداری می رسد.

- شهرام ممدوحی معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: واکسیناسیون علیه ویروس کرونا برای کادر درمان، پاکبان‌ها و بیماران خاص این شهرستان با موفقیت انجام شده و در این مرحله نیز برای هشت هزار سالمند بالای ۸۰ سال بروجردی واکسن کرونا تزریق می‌شود.

 

۱۱۰ مبتلای جدید به کرونا در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در شبانه روز گذشته ۱۱۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان بستری شدند و در این مدت ۲ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست دادند.

سیداحمد هاشمی اظهار داشت: اکنون ۴۴۷ نفر مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی خاطرنشان کرد: شمار فوتی های کرونا در شبانه روز گذشته نسبت به ۲۴ ساعت ماقبل، ۱۱ نفر کاهش یافته است. 

وی گفت: شرایط شیوع کرونا در خراسان شمالی بحرانی است و جزو هفت استان کشور با شیب تند افزایش تعداد موارد بستری است. 

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی آمار جان باختگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این  استان  از ابتدای موج چهارم ( اول فروردین ) تاکنون ( نهم اردیبهشت) در کمتر از ۴۰ روز به  ۸۹ نفر رسید.

دکتر هاشمی با تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات خاطرنشان کرد: بیشتر بیماران در روزهای اخیر  در مراسم های عروسی و عزا، دورهمی های شرکت داشتند و به صورت خانوادگی به ویروس کرونا مبتلا شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی افزود: برای پذیرش بیماران کووید ۱۹ حدود ۶۰۰ تخت بیمارستانی در مرحله اول پیش بینی شد که با روند افزایش آمار بیماران در روزهای اخیر ۵۰ تخت بیمارستان تامین اجتماعی نیز برای پذیرش این بیماران آماده سازی شده است.

ویروس کرونا اواخر اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی یک بیمار در بجنورد در استان خراسان شمالی شیوع یافت و با گذشت حدود ۱۴ ماه ، این استان سه موج از این بیماری را پشت سرگذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج با  افزایش آمار بیماران وارد موج چهارم شد.

در دو هفته اخیر با شدت یافتن آمار بیماران سرپایی، بستری و مرگ کرونایی این استان وارد مرحله بحرانی این ویرس شد به طوری که هم اکنون در زمره هفت استان با شیب تند ویروس کرونا قرار دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم: هشت شهروند به علت کرونا جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در این استان گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد هشت تَن از بیماران به علت کرونا مثبت فوت شده‌اند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۹ اردیبهشت‌ماه جاری ۱۱۳ تَن بیمار با علایم کرونا پذیرش سرپایی شدند که ۸۴ تن از آن‌ها بستری شدند.

وی تعداد بیماران ترخیصی را در این رابطه در مدت زمانی مذکور ۷۹ تن اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد کل بیماران بستری در این رابطه در مرکزهای درمانی قم ۵۲۸ بیمار است.  

وی تعداد بیماران بَدحال را در حال حاضر ۱۱۹ تن اعلام و بیان کرد: در این مدت، تعداد آزمایش (تست) انجام شده روزانه، یک هزار و ۷۸۹ مورد بوده که تعداد ۴۳۳ مورد آن مثبت بوده است.   

استان قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان مرتبط، درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید نوروز  از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه امسال، همزمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی و از ۱۸ فروردین‌ماه نیز در وضعیت قرمز قرار گرفت.  

 

بیمارستان سرپل‌ذهاب تخت خالی برای پذیرش مبتلایان به کرونا ندارد

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب گفت: در بیمارستان شهدای این شهرستان تخت خالی برای پذیرش افراد مبتلا به ویروس کرونا نداریم و این شرایط بحرانی کرونا با قرنطینه خانگی کنترل و مدیریت می‌شود.

دکتر «محسن مرادی» روز پنجشنبه افزود: وضعیت کرونا در شهرستان به حد بالایی رسیده و تاکنون از مجموع پنج هزار و ۹۲۲ نمونه‌گیری به عمل آمده از ابتدای شیوع ویروس کرونا در سرپل ذهاب تست ۲ هزار و ۳۸۰نفر مثبت شده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا از مجموع مبتلایان ۷۱۹ نفر در بیمارستان شهدا بستری شدند و هم اکنون نیز تخت های بیمارستان شهدا مملو از بیمار با حال وخیم  است و ظرفیت بیمارستان تکمیل شده و این جای نگرانی دارد.

معاون بهداشت و درمان سرپل ذهاب گفت: همچنان وضعیت کرونایی شهرستان قرمز بوده و مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند که توصیه می کنیم همه افراد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، زدن ماسک همکاری لازم در جلوگیری شیوع این بیماری داشته باشند.

دکتر مرادی ادامه داد:  همچنین گروه های شغلی ۲، ۳، ۴ با تعطیلی واحد صنفی خود نهایت همکاری با ستاد ملی مبارزه با کرونا داشته باشند.

وی تاکید کرد: این شرایط تنها با کنترل وضعیت قرنطینه خانگی، رعایت مسایل بهداشتی مدیریت می شود و کسانی که مبتلا به این ویروس می شوند در همان سه روز ابتدا به مرکز ۱۶ ساعته درمانی شهرستان مراجعه و داروهای کنترل وضعیت دریافت کنند تا وارد فاز وخیم نشوند و همچنین در اجتماعات حضور پیدا نکنند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.

 

روند ابتلای کرونایی‌های سمیرم کاهش یافت

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم از کاهش یافتن شمار روزانه مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در این شهرستان خبر داد.

علی‌اصغر صبوحی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید فرماندهی و کارکنان سپاه ناحیه سمیرم به مناسب هفته سلامت، افزود: این روند کاهشی بعد از ۲ هفته اعمال محدودیت رخ داده است.

وی تصریح کرد: امروز شاهد کاهش شمار کرونایی‌های سمیرم به زیر ۳۰ نفر بودیم در حالی که بعد از تعطیلات عید نوروز حتی در روزهایی این رقم به بالای یکصد نفر رسیده بود.

مدیر شبکه بهداشت سمیرم با بیان اینکه مجموع مبتلایان کرونایی شهرستان از ابتدا تا به امروز به سه هزار و ۴۳۸ نفر رسیده است، اظهار داشت: هم اکنون ۳۵ نفر در بیمارستان سمیرم بستری هستند.

صبوحی با اشاره به حضور عشایر در هر چهار بخش سمیرم و حاشیه روستاها تصریح کرد: هرچند کار غربالگری کرونا برای تک تک عشایر در دست اقدام است اما تردد آنها به روستاها و شهرها نیز موضوع مهم دیگری در بحث مدیریت این بیماری است.

مدیر شبکه بهداشت سمیرم در باره واکسن کرونا هم خاطرنشان کرد: همه اقشار و گروه‌هایی که ستاد ملی کرونا به شکل دوره‌ای اعلام کند، واکسن دریافت خواهند کرد.

بخش بهداشت و درمان سمیرم دارای ۳۶ خانه بهداشت، ۶ پایگاه سلامت روستایی، ۶ پایگاه اورژانس ۱۱۵ و یک بیمارستان ۸۶ تخت‌خوابی(بیمارستان سیدالشهدا) در کنار درمانگاه شهید پیرمرادیان سپاه ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان است.

شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان، بزرگترین منطقه ییلاقی عشایر ایل قشقایی کشور با حدود چهار هزار خانوار محسوب می‌شود.

این شهرستان با افزون بر ۹۰ هزار جمعیت ثابت و عشایری در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع  شده است.

 

کرونا در جنوب غرب خوزستان سه قربانی گرفت

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: سه فرد مبتلا به کرونا در خرمشهر و آبادان در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند.

شکراله سلمان زاده روز پنجشنبه افزود: در شبانه روز گذشته کرونا جان ۲ بیمار را در آبادان و یک بیمار را در خرمشهر گرفت.

وی اظهار داشت: در این مدت از تعداد ۴۹۳ آزمایش پی.سی آر. در جنوب غرب خوزستان ۲۵۲ مورد مثبت تشخیص داده شد.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: بر اساس معیارهای آزمایشگاهی ابتلای ۱۰۵ بیمار در آبادان، ۱۲۰ بیمار در خرمشهر و ۲۷ نفر در شادگان به بیماری کووید۱۹ تایید شد.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان تعداد بیماران بستری کرونایی در بیمارستان های جنوب غرب خوزستان را ۲۹۳ نفر اعلام کرد و گفت: از تعداد بیماران جدید شناسایی شده ۲۱۶ بیمار به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ بیمار به دلیل مشکل حاد تنفسی در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری و ۲۳ بیمار پس از بهبود از بیمارستان مرخص شدند.

۱۰ شهرستان خوزستان از جمله خرمشهر و آبادان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی و هشت شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

شهرستان های شادگان، خرمشهر و آبادان در جنوب غرب خوزستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی آبادان قرار دارند.

 

کرونا جان ۱۸ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۸ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۹۲۱ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج‌شنبه افزود: ۵۵۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان به کرونا مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت به ۳۶ هزار و ۹۶۶ نفر و بیماران بستری مثبت و ۱۴ هزار و ۸۹۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲۶ مورد بود که ۲۲۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۵۹ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۶۰۹، بهار ۸۲۰، تویسرکان ۹۱۵، رزن ۶۵۵، درگزین ۲۴۰، فامنین ۲۷۸  و کبودراهنگ ۹۰۵ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۶۹۹ نفر در ملایر، یک هزار و ۹۶۸  نفر در نهاوند و پنج هزار و ۴۳۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

همه شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این استان در موج چهارم شیوع کرونا بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را در کشور دارد.

 

تعداد بیماران کرونایی گلستان کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که در نتیجه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرای محدودیت‌های کرونایی، تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته کاهش یافت.

براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، عبدالرضا فاضل روز پنجشنبه اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند که این تعداد روز گذشته ۶۴۳ نفر بود.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع بیماران کرونایی در بیمارستان‌های گلستان، ۹۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بستری هستند که حال ۳۴ نفر آنان وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با یادآوری این که رنگ بندی شهرستان‌ها از سوی ستاد ملی کرونا روزهای دوشنبه هر هفته اعلام می‌شود، افزود: براساس آخرین آمار در حال حاضر گرگان، مینودشت و گالیکش در وضعیت قرمز، بندرگز، کردکوی، علی‌آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و کلاله در وضعیت نارنجی و مراوه‌تپه، آق‌قلا، گمیشان، رامیان و بندرترکمن در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

فاضل تاکید کرد: تنها راه مقابله با این ویروس رعایت کامل تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شستشوی مستمر دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از دورهمی‌ خانوادگی و حضور نیافتن در مکان‌های شلوغ و سرپوشیده است.

وی همچنین از ذخیره کافی ماسک، اکسیژن و دارو برای درمان مبتلایان به کرونا در گلستان خبر داد و گفت: با اضافه شدن هشت دستگاه جدید سی تی اسکن و ۱۷ دستگاه تانکر اکسیژن ساز در مراکز بیمارستانی استان طی یک سال گذشته، اکنون مشکلی در تجهیزات درمانی مبتلایان کرونا نداریم.

بر اساس این تقسیم بندی در شرایط قرمز، تنها گروه‌های شغلی اول مجاز به فعالیت هستند، در شرایط نارنجی، گروه‌های اول و دوم مجاز به فعالیت بوده و در شرایط زرد، سه گروه اول می‌توانند فعالیت داشته باشند.

گروه اول شامل مشاغل تولیدی و توزیعی در زمینه‌های اقلام غذایی مانند سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، ‌قطعات‌ یدکی‌ خودرو، تعمیرگاه‌های‌ خودرو، داروخانه‌ها، مراکز بهداشتی‌و درمانی و سایر هستند که می‌توانند در همه شرایط حتی وضعیت قرمز با رعایت پروتکل های بهداشتی به فعالیت ادامه دهند.

در گروه مشاغل دوم مانند فیلمبرداری‌ها و آتلیه‌های عکاسی، مشاوران املاک، کافی‌شاپ‌ها، مراکز طبخ و توزیع غذا، رستوران‌ها، ظروف یک‌بار مصرف، لوازم ورزشی، طلافروشی‌ها، مصالح ساختمانی و ابزار و یراق، مبل و صندلی، آموزشگاه‌های رانندگی و سمساری در شرایط قرمز امکان فعالیت نداشته و در بخش موادغذایی صرفا می‌توانند به عرضه بیرون‌بر اقدام کنند.

گروه‌های شغلی سوم مانند تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی، قهوه‌خانه‌ها، آموزشگاه‌های موسیقی و زبان، موزه، سینما، تئاتر و مهدکودک‌ها در شرایط قرمز و نارنجی تعطیل بوده و باید از فعالیت دست بکشند.

گروه چهارم شغلی نیز شامل گیم‌نت، مراکز تفریحی آبی، باغ‌وحش و شهربازی در شرایط قرمز و نارنجی و زرد باید تعطیل باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.