طبق توضیحاتی که سخنگوی وزارت بهداشت در ششم اسفند ارائه کرد، در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۳ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۷۳۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۶ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۴۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۶۵ هزار و ۲۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۷۰۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی ادامه داد: هفته سلامت مردان را تبریک می گوییم و با توجه به شعار این هفته که توجه بیشتر به سلامت مردان است اعلام می کنیم با وجود اینکه ابتلا به کووید۱۹ مربوط به جنیست خاصی نیست اما شدت موارد ابتلا و مرگ و میر این بیماری در مردان بیشتر است و ویژگی های بیولوژیک می تواند از دلایل مهم ابتلای بیشتر مردان به این بیماری باشد.

لاری افزود: هفته سلامت مردان فرصتی برای افزایش آگاهی و ترغیب این عزیزان به حفاظت بیشتر از خود در برابر کووید۱۹ است. پایان این هفته مصادف میلاد حضرت امام علی (ع) و روز گرامی داشت مقام پدر است. ضمن تبریک این روز به خصوص به پدران و مردان شاغل در نظام سلامت از تلاش های خالصانه آنها قدردانی می کنیم و از خداوند سلامت و تداوم خدمت به مردم را برای آنان مسئلت داریم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۹۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از  نظر تعداد مرگ کرونا بعد از آمریکا، برزیل، مکزیک، هند، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، روسیه، آلمان و اسپانیا در رتبه ۱۱ در بین کشورهای دنیا قرار دارد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۷۱ مورد جدید مبتلا به کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۷۱ مورد جدید مبتلا به بیماری کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» عصر چهارشنبه افزود: تعداد موارد مبتلا به  بیماری کووید۱۹ از زمان شیوع این ویروس تا کنون در این استان به ۳۷ هزار و هشت نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از تعداد ۷۱مورد جدید  شناسایی شده در استان مرکزی، چهار نفر در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری شده‌اند و در حال دریافت مراقبت‌های ویژه و تخصصی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۶۷ مورد از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی خدمات درمانی را فرا گرفته و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی باید در منازل خود قرنطینه باشند.

دکتر جمالیان اظهار داشت: در ۲۴ساعت گذشته ۲ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس به یک هزار و ۴۵۷ نفر رسیده است.  

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا استان مرکزی، اول اسفندماه پارسال در اراک به ثبت رسید.

بر اساس اعلام سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر تا ششم اسفند ۹۹ در کشور به طور قطعی به  بیماری کووید۱۹ مبتلا شده  و تعداد جان باختگان این بیماری نیز به ۵۹ هزار و ۷۳۶ نفر رسیده است.

 

ششم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

شواهد حاکیست که ویروس جهش یافته کرونا در سطح کشور در حال چرخش است و اگر کوچک‌ترین غفلتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، می‌تواند دامان هر شهر یا استان یا کل کشور را بگیرد و مجدد روزهای بسیار سختی را تجربه کنیم.

با تمام هشدارها و تذکراتی که مسئولان اجرایی و بهداشتی به مردم می دهند اما برخی چنان بی خیال از کنار این ویروس می گذرند که انگار جزیی از خانواده شان شده است و کمتر به این هشدارها توجه می کنند غافل از اینکه کرونای جهش یافته در استان های خوزستان و ایلام ورود کرده است و این زنگ خطری برای سایر استان ها به شمار می رود.

روسای دانشگاه های علوم پزشکی در اغلب استان های کشور نیز از افزایش محسوس آمار مراجعان سرپایی و بیماران بستری مبتلا به کرونا خبر داده اند و برخی نیز اعلام کرده اند که این روزها دوباره ظرفیت بیمارستان ها و تخت های آی‌سی‌یو در حال تکمیل شدن است. 

ابتلای تعدادی از هموطنان به ویروس جهش یافته انگلیسی نشان دهنده آن است که اگر در مدیریت کرونا غفلت و سهل‌انگاری صورت گیرد، این ویروس در کشور جای پای خود را بیش از پیش باز کرده و دوباره میزان آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میرها افزایش خواهد یافت و هزینه‌های سنگینی را به فضای کسب و کار و همچنین کادر درمان وارد خواهد کرد.

شعله ور شدن آتش کرونا با بی‌توجهی به پروتکل‌ها و نبستن مرزها

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعلام کرده بودیم مرزها را ببندید هنوز یکی از مرزهای خوزستان باز است. کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نکردند و مرزها را با وجود دستور رئیس جمهوری نبستند، آتش جدید را برافروختند، هنوز بازارها، تجمع‌ها، دورهمی‌ها و سفرها به صورت عادی برقرار است.

 سعید نمکی روز چهارشنبه افزود: رنجش خاطر من برای این است که در این ایام رفتن به عتبات و زیارت عزیزان در کربلا و نجف ممکن است باعث خیز جدید بیماری در استانهای مرزی شود. هر شب و هر روز یکی از آرام بخش های من بو کردن تربت امام حسین (ع) است اما در این ایام این سفرها را بسیار مضر می دانم.

وی گفت: هر کس در خوزستان فوت کرد مراسم ترحیم وسیع گذاشتند؛ در شادگان رعایت پروتکل ها به صفر رسید. دستفروش ها و مراکز خرید بیداد می کردند. روشن بود که خوزستان پر ماجرا خواهیم داشت. خواهش کرده بودیم مرزها را ببندند، رئیس جمهوری هم دستور دادند، هنوز تا دیروز یکی از مرزها باز بود و گفتند قرار است آخرین ساعات چهارشنبه ببندند. وقتی مثلا وزیر بهداشت می گوید آب تهران آلوده است اگر مسئولان بگویند ۴۸ ساعت بعد آب را قطع می کنیم این برای وزیر بهداشت دردناک است. حالا باید طوفان کرونا را در خوزستان و کشور انتظار بکشیم. اپیدمی همین طوری جا به جا می شود.

نمکی افزود: اینکه من وزیر خبر ندارم در طول این سرزمین چه کسی از کجا وارد یا خارج می شود، چگونه می توانم مدیریت کنم. امکانات مرزها برای نگهداری بیماران در قرنطینه کافی نیست. وضعیت آبادان نگران کننده است، همکاران من به دنبال بسیج تخت ها هستند تا کسی پشت در بیمارستان نماند.

وزیر بهداشت گفت: البته با وجودی ویروس جهش یافته در همه استانها، مشاهده شده هنوز خیز بلند قابل توجهی ایجاد نکرده چون همکاران من شبانه روز در تلاش هستند تا خیز جدید را مهار کنند. ما مثل قبل در کنار مردم هستیم اما عده ای به ما و همکاران ما جفا کردند. عده ای پروتکل ها را رعایت نکردند و همین عده کم آتش جدید را برافروختند.

شناسایی ۱۱۲ مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از شناسایی ۱۱۲ مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور خبر داد و گفت: تاکنون هشت نفر در کشور به دلیل ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.

علیرضا رییسی درباره وضعیت شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور افزود: ۱۳ مورد جدید ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور شناسایی شده که پنج مورد در تهران، هفت مورد در هرمزگان، یک مورد در آذربایجان غربی است.

وی بیان کرد: باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که علائم ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا همانند قبل است، اما میزان سرایت پذیری و بیماری زایی ویروس جهش یافته کرونا انگلیسی بیشتر است.

ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال جاری در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.

وی همچنین ۲۵ بهمن ماه با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است، گفت: ‌روزهای سختی در انتظار ما بوده و باید خود را آماده کنیم.

 

وضعیت کرونا در استان ها

بر اساس اطلاعاتی که ستاد مقابله با ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور و دانشگاه های علوم پزشکی در اختیار رسانه ها قرار داده اند از آذربایجان شرقی خبر رسیده که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد که  آمار مبتلایان و بستری های کووید ۱۹ در آذربایجان شرقی روند ثابتی دارد و هم اکنون در مجموع ۴۳۷ کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند.

روزبه رجایی افزود:  در بهمن ماه به طور متوسط روزانه ۸۰ تا ۸۵ نفر در بیمارستان های آذربایجان شرقی به دلیل ابتلا به بیماری کوید ۱۹ بستری شدند.  اگر مردم اصول پیشگیری را رعایت نکنند یا بیماری را عادی انگاری کنند، بیماری مجددآ در آخر سال اوج خواهد گرفت.

آذربایجان شرقی از ابتدای شیوع کرونا تا اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی به غیر از ۲ ماه نخست در بقیه مواقع در وضعیت قرمز قرار داشت، اما با اجرای این طرح آمار مبتلایان، بستری ها و فوتی های ناشی از شیوع کووید ۱۹ بشدت کاهش یافت. 

در روزهای اخیر مشاهده یک مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان اهردر ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، بار دیگر زنگ خطر اوج گیری بیماری در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی با اولویت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را به صدا درآورده است.

در استان فارس تغییر وضعیت رنگ کرونا در ۲۵ شهرستان این استان به زرد و نارنجی، همچنین مشاهده ویروس جهش یافته این بیماری موسوم به "انگلیسی"در فارس و بی‌توجهی برخی از مردم به این مسائل، موجب نگرانی مسوولان و کادر درمانی از شروع موج چهارم کرونا در این منطقه شده است.

 ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بیان کرد: فارس کارنامه نسبتا درخشانی در مبارزه با کرونا ظرف یک سال گذشته دارد که این امر نتیجه تلاش کادر بهداشت و درمان، مردم و مسوولان است.

وی افزود: با توجه به اینکه ویروس جهش یافته کرونا با عنوان "کرونا انگلیسی" در فارس مشاهده شده است، می‌طلبد آمادگی لازم برای مبارزه با آن ایجاد شود و همچنین اقدامات پیشگیرانه‌ در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

استاندار فارس ادامه داد: در یک مقطع از زمان و در ماه‌های اخیر، وضعیت این استان به لحاظ شیوع کرونا به رنگ آبی (کم خطر) درآمد اما متاسفانه افزایش تردد و مسافرت‌ها موجب شد که امروز(پنجم اسفند ۹۹) ۱۱ شهرستان فارس در وضعیت آبی، ۱۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گیرد.

خبر دیگر اینکه در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور استاندار قم ترتیب یافت نسبت به خیز مجدد کرونا و دو برابر شدن تست های مثبت کووید۱۹ در این استان هشدار داده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه با تاکید به صدا درآمدن زنگ خطر خیز مجدد کووید۱۹ در قم اظهار داشت: طی هفته جاری تست های مثبت کرونا به میزان دو برابر افزایش یافته است.

محمدرضا قدیر ابراز کرد: ویروس جهش یافته انگلیسی در شهرهای اطراف قم شناسایی شده و این استان در بین شهرهایی که با ویروس جهش یافته دست و پنجه نرم می کنند محصور شده‌ است.

وی تصریح کرد: هنوز ویروس انگلیسی در قم شناسایی نشده اما به محض شناسایی اولین مورد از این ویروس جهش یافته کاملا شفاف و بدون تعارف آن را با مردم در میان خواهیم گذاشت.

روند ابتلا به کرونا با شیب ملایمی در سطح استان قم در حال افزایش است و تعداد افراد بدحال نیز بیشتر شده‌است و مراجعه افراد مشکوک به مراکز سرپایی تست کرونا نسبت به سه هفته گذشته طی هفته جاری با شیب افزایشی همراه شده است.

 طی سه روز گذشته میزان ابتلا به بیماری کرونا از ۳ درصد به ازای هزار نفر به بیش تر از ۶ درصد رسیده که نشان می دهد زنجیره کووید ۱۹ در سطح شهر قم فعال است.

در اردبیل وضعیت پایدار ولی شکننده شیوع کرونا در استان اردبیل ادامه دارد به طوری که طی روزهای اخیر تعداد بستری همزمان مبتلایان کرونا از ۱۴۵ نفر به ۱۸۵ فرد بستری افزایش یافته است.

 در ۲۴ ساعت گذشته با وجود کاهش آمار فوتی‌ها به یک نفر، تعداد بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل هم افزایش یافت و ۳۵ مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  گفت: آمار بستری جدید، بستری همزمان و تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا در این استان با روند کُند در حال افزایش است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به آغاز خیز آرام شیوع کرونا در استان اردبیل افزود: آمار بیماران بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان نیز در شرایط ثابت ۴۷ فرد بستری قرار دارد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

در ساری و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در یک سال اخیر حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه جان خود را از دست دادند که حدود ۱۱ درصد از مجموع بیماران بستری با تست مثبت کووید-۱۹ را تشکیل می‌دهد.

دکتر سید عباس موسوی افزود: از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در مازندران تا به امروز طبق آمار حدود ۲۲ هزار نفر از بیماران کووید-۱۹ با تست مثبت در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته وی آمار مرگ و میر ناشی از بیماران کرونایی در استان مازندران نسبت به میانگین کشوری حدود ۲/۶ درصد کمتر بود و دلیل آن را اجرای طرح های پیش دستانه مقابله با کرونا از جمله اجرای سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیش از ۸۰ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در استان مازندران مربوط به بیماران زمینه ای و سالمندان بالای ۷۰ سال است.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۹ مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در خراسان جنوبی شناسایی شده است و احتمال انتشار ویروس جهش یافته در هر جایی از استان وجود دارد.

محمد دهقانی فیروزآبادی  درباره انتشار ویروس جهش یافته کرونا در خراسان جنوبی گفت: طی سه روز گذشته تست ۲ نفر از کسانی که مشکوک به کرونای انگلیسی بودند، مثبت گزارش شد و بعد از آن تمامی اعضای خانواده و کسانی که در تماس نزدیک با این افراد در ۲ هفته گذشته بودند، مورد رصد قرار گرفتند.

وی افزود: از اطرافیان این افراد که مبتلا به ویروس جهش یافته یا انگلیسی بودند، تست انجام شده و هفت نفر دیگر از اطرافیان آنان مثبت شدند که در حال حاضر ۹ مورد مبتلا به کرونای جهش یافته یا انگلیسی را در استان داریم و تست آنها هم برای توالی یابی به انستیتو پاستور ارسال خواهد شد.

در حال حاضر قاینات تنها شهرستان نارنجی خراسان جنوبی است که از یک هفته قبل به دنبال افزایش موارد مثبت و بستری در این شهرستان از زرد به نارنجی تغییر وضعیت داد.

همچنین پنج شهرستان استان شامل بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و پنج شهرستان سربیشه، درمیان، بشرویه، خوسف و سرایان در وضعیت آبی (کم خطر) باقی ماندند.

از اراک نیز خبر رسید که نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در اراک شناسایی شد و به تایید آزمایشگاه تشخیصی رسیده است.

دکتر محمد جمالیان  افزود: با اعلام اولین نمونه مثبت آزمایشگاهی کرونای انگلیسی مردم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی  را جدی‌تر گرفته و از شیوع سریع ان جلوگیری شود.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اولین فرد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در استان مرکزی در روزهای گذشته سابقه سفر به استان خوزستان را داشته است.

دکتر جمالیان بیان کرد: نمونه اخذ شده ویروس از بیمار اشاره شده به انستیتو پاستور تهران ارسال شد و تاییدیه نوع جهش یافته کرونا به استان اعلام شده است.

️وی تصریح کرد: با اعلام نتایج آزمایشگاهی تمامی وابستگان مرتبط و اطرافیان این بیمار تحت بررسی پزشکی و قرنطینه‌ای قرار گرفتند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد : هشت مورد جدید کرونا روز گذشته در مراکز درمانی استان بستری شدند و مجموع بستری های ایلام به ۲۶ نفر رسید.

 دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۶ بستری جدید مربوط به ایلام، یک بستری دهلران و یک بستری نیز از شهرستان آبدانان است.

وی با بیان اینکه شهرستان دره شهر در وضعیت نارنجی قرار دارد، افزود: شهرستان های ایلام، چوار، آبدانان و دهلران در وضعیت زرد و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارند.

 کریمیان یادآور شد: تعداد مبتلایان و بستری های ناشی از کرونا در حال افزایش است و رعایت پروتکل های بهداشتی با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: روز گذشته ۳۹ ابتلای جدید به کرونا در استان ثبت شده و مجموع مبتلایان به ۲۵ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است.

وی تعداد بهبودیافتگان را ۲۴ هزار و ۳۵۶ نفر اعلام کرد و افزود: روز گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و مجموع فوتی ها تا این لحظه ۶۶۴ نفر است.

در ارومیه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: پنجم دی امسال در حالی که تعداد بستری شدگان کرونایی در استان به ۵۲۰ نفر رسیده بود، طبق آخرین برآورد، بستری شدگان سندرم حاد تنفسی به ۵۱۹ نفر  رسید که بیشترین میزان در ۲ ماه گذشته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: از کل ۵۱۹ نفر بستری شده سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی، ۲۳۷ نفر مشکوک و ۲۸۲ نفر مبتلای قطعی به کرونا هستند.

وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۳۳ نفر در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های این استان بستری بوده و ۳۳ نفر نیز به ونتیلاتور متصل هستند.

 آقازاده با اشاره به ابتلای ۳۳۹ نفر، بستری شدن حدود ۶۰ نفر و فوت چهار تن طی ۲۴ ساعت گذشته در استان اظهار کرد: با احتساب آمار امروز، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به سه هزار و ۶۰۷ نفر رسید.

 آذربایجان غربی یکی از استان‌ها با بیشترین میزان ابتلا و فوتی بر اثر کرونا در کشور به شمار می رود و با وجود سهم جمعیتی چهار درصدی، سهم مبتلایان و فوت شدگان در استان نسبت به کشور به ترتیب ۷.۱  و ۶.۱ درصد است.

یک هزارم مبتلایان دنیا را نیز آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین برآوردها، وضعیت کرونایی هفت شهرستان در استان نارنجی، ۲ شهرستان آبی و هشت شهرستان زرد شده است.

در استان گیلان نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مردم خواست با توجه به کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور و گیلان از هر گونه سفر و مسافرت به استان و یا جابه جایی و ترددهای بین شهری و درون استانی پرهیز کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده  با اشاره به فوت یک گیلانی به دلیل کرونای جهش یافته انگلیسی و مثبت شدن تست یک نفر دیگر در بررسی خانواده این فرد خاطر نشان کرد: به طور طبیعی این احتمال وجود دارد که کرونا در کل استان توزیع شده باشد لذا باید از رفت و آمد بین شهرستان های گیلان خودداری گردد.

وی بیان کرد : با توجه به تعطیلات پیش رو مسافرت ها و مهمانی ها باید به صفر برسد تا از چرخش ویروس پیشگیری شود و بیماری کووید ١٩ تحت کنترل قرار گیرد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان نیز گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها با همین شدت در خوزستان ادامه یابد و مردم نیز همکاری کنند آمار مبتلایان به کرونا در این استان نزولی خواهد شد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: خوشبختانه همکاری مردم در رعایت نکات بهداشتی بهتر شده و از آنها انتظار داریم این همکاری را با جدیت بیشتری ادامه دهند تا شاهد روزهای خوبی در استان باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر محدودیت های زیادی در استان اجرا شده که امیدواریم، بتوانیم پیک بیماری را کنترل کنیم. قطعا همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی در کنترل بیماری به ما کمک می کند.

وی عنوان کرد: از ابتدا با راهنمایی و اطلاع رسانی موفق شدیم مردم خوزستان را ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک کنیم. عمده مشکل ما در شهرهای قرمز است و قطعا با همکاری مردم می توانیم پیک بیماری را در این استان مهار کنیم.

ابول نژادیان بیان کرد: مراکز منتخب و ۱۶ ساعته در استان خوزستان در کاهش بار مراجعه به بیمارستان بسیار موثر هستند همچنین روزانه کار تست گیری در این مراکز انجام می شود. 

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز قرار داشته و هشت شهرستان نیز در وضعیت زرد بسر می برند.

خبر دیگر اینکه در سمنان ۱۱۱ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۴ هزار و ۶۷۲ نفر رسید.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ویروس کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر دوشنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۹۱۷ نفر رسید.

 ۱۲۵ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و با درمان ۲۲۲ بیمار سرپایی در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷ هزار و ۶۳۰ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

 با ترخیص ۱۳ بیمار دیگر، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۷ هزار و ۵۰۵ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: از ابتدای بروز و شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۷ هزار و ۳۷۸ مورد مثبت بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

نوید دانایی تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته (از چهارم تا پنجم اسفند ٩٩) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند و بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون به چهار هزار و ۵۹۴ نفر رسید و ١٢ هزار و ۷۸۴ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

طبق تازه‌ترین اعلام در استان سمنان، شهرستانهای میامی ، سرخه و آرادان در وضعیت آبی، شهرستانهای سمنان، دامغان، مهدیشهر و گرمسار، در وضعیت زرد و شاهرود در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

از شهر کرد خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان در هفته‌های اخیر بین ۱۵ تا ۱۸ درصد کاهش یافته است و این موضوع تهدید جدی برای شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در استان به شمار می‌رود.

سید راشد جزایری افزود: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است و نمود آن در فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از سایر موارد است.

وی با اشاره به شناسایی چند مورد مشکوک به ویروس جهش یافته کرونا در استان، تصریح کرد: آزمایش این بیماران به تهران ارسال شده است و ظرف ۲ روز آینده نتیجه آن به استان گزارشا می‌شود، اما تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته در استان احراز نشده است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی گفت: مجموع کل موارد بستری بیماران کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز به ۳۱ هزارو ۶۷۰ نفر رسیده است . اکنون  ۲۹۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های البرز بستری و تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت ۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند، اظهارداشت: مجموع جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز ۲ هزارو ۷۳۲ نفر ثبت شده است.

در شهرستان دماوند نیز واکسیناسیون در بین تعدادی از پرسنل درمان بیمارستان سوم شعبان دماوند آغاز شده و این اقدام به شکل مستمر تا تکمیل واکسیناسیون کادر درمان و بهداشت و باقی گروه‌های خطرپذیر انجام خواهد شد.

دکتر حسن خیرخواه با اشاره به اینکه در حال حاضر علائمی از شیوع خیز چهارم کرونا در استان‌های جنوبی مشاهده می‌شود که این شرایط در برخی شهرستان های استان تهران نیز احساس می‌شود، اظهار داشت: ممکن است آمار ابتلاء، بستری و مرگ و میر نیز افزایش یابد که البته امیدواریم این نگاه بدبینانه عملی نشود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با اشاره به اینکه علائم خطر دائم در حال رصد است، گفت: امیدواریم شاهد موج چهارم بیماری کرونا در سطح شهرستان نباشیم؛ البته شهر دماوند به دلیل خاصیت مسافرپذیر بودن، مستعد این شرایط است اما اگر مردم دستور العمل های بهداشتی را رعایت کنند بیماری اوج نخواهد گرفت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند همچنین با اشاره به آمار کرونا در دماوند، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پنجم اسفندماه سال ۹۹، ۷هزار و ۶۸۸مورد مشکوک به کرونا در شهرستان دماوند شناسایی شده است.

خیرخواه با اشاره به اینکه تاکنون ۳هزار و ۷۸۶نفر بهبود یافتند و ۱۳ نفر در حال حاضر در بخش کووید بیمارستان سوم شعبان دماوند بستری هستند، گفت: هم اکنون ۹۰ نفر تحت درمان هستند و متاسفانه ۱۷۵نفر مبتلا به کرونا در شهرستان دماوند فوت کرده‌اند و ۵۳نفر نیز در خارج از شهرستان و در مراکز درمانی تهران جان‌ خود را از دست دادند.

همچنین در خبرها کرونایی آمده است که آزمایش سریع کرونا از مسافران قطار خوزستان که قرار است ساعت ۱۸ امروز وارد اراک شوند، گرفته خواهد شد تا ابتلای احتمالی آنان به کرونا انگلیسی مشخص شود و از انتشار این ویروس جلوگیری به عمل آید.

«یاسر قربانی» افزود: تیم کنترل و نظارت دانشگاه علوم پزشکی اراک از ساعت ۱۸ تا ۲۴ امشب در ایستگاه  راه آهن اراک مستقر می‌شود و از همه مسافران خوزستانی به اراک آزمایش می‌گیرند.

وی اظهار داشت: در صورت مثبت بودن آزمایش اولیه کرونا انگلیسی، نتجه آن برای تایید نهایی به انستیتو پاستور تهران ارسال می‌شود و این افراد تا روشن شدن وضعیت باید در قرنطینه بمانند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: تعداد مراجعان سرپایی مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان واسعی این شهر ظرف هفته جاری به میزان دو برابر نسبت به ماه پیش افزایش یافته است.

دکتر علیرضا مسلم افزود: این افزایش آمار بیانگر نواخته شدن زنگ خطر آغاز دوره‌ای جدید از اوجگیری شیوع ویروس کرونا در شهرستان سبزوار واقع در غرب خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ظرف شبانه روز اخیر ۱۸ بیمار کووید ۱۹ علاوه بر سبزوار در شهرستانهای ‌جوین، جغتای، خوشاب،داورزن و ششتمد شناسایی شده‌اند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: مراجعه افراد مشکوک و مبتلای ویروس کرونا ظرف روزهای اخیر به اورژانس مرکز آموزشی درمانی واسعی دو برابر بیشتر از گذشته نزدیک شده بطوری که هم‌اینک ۷۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان واسعی بستری هستند. 

وی افزود: وضعیت ۱۰ نفر از این بیماران وخیم است لذا در بخش مراقبتهای ویژه تحت نظر پزشکان قرار دارند. 

در کرمانشاه  رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۴۵ بیمار جدید و ترخیص ۵۲ نفر دیگر، مجموع افراد بستری مبتلا به ویروس کرونا به ۱۴۴ نفر رسید.

مهدی محمدی افزود: در شبانه روز گذشته مورد فوتی مربوط به ویروس کرونا در استان ثبت نشده است.

محمدی افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با بیان اینکه اکنون ۱۳۰بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۴۶ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کوشکی با بیان اینکه کرونای انگلیسی پشت دروازه های لرستان قرار دارد اضافه کرد: مردم استان با دوری از تجمعات و دورهمی و رعایت پروتکل های بهداشتی از خود و فرزندانشان مراقبت کنند.

وی یادآور شد: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد و شهرستان های  دورود، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ضمن هشدار نسبت به روند انتشار کرونای جهش‌یافته در منطقه جنوب غرب خوزستان گفت: در صورت ادامه روند شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته، تمام بیمارستان‌های منطقه نیز پاسخگوی بیماران کرونایی نخواهند بود.

 شکراله سلمان‌زاده  اظهار  داشت: با توجه به جهش ویروس کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان، اگر مردم خصوصا جوانان و افراد میانسال از خود مراقبت نکنند باید منتظر یک فاجعه در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان باشیم..

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان به انجام  ۴۱۷ مورد نمونه آزمایش کرونا در ۲۴ ساعت گذشته از شهروندان جنوب غرب خوزستان اشاره کرد و گفت:در این مدت  ۱۷۳ مورد جدید مثبت کووید ۱۹ در منطقه شناسایی شد. ۶۴ بیمار در آبادان، ۴۴ بیمار در خرمشهر و ۶۵ بیمار در شادگان براساس معیارهای آزمایشگاهی در ۲۴ ساعت گذشته به کرونا مبتلا شدند.

وی افزود:از موارد جدید ثبت شده  ۱۵۱ نفر به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند و ۴۰ بیمار به دلیل مشکل حاد تنفسی در بیمارستان‌های منطقه جنوب غرب خوزستان بستری شدند.

سلمان‌زاده گفت: ۲۳ بیمار کرونایی پس از بهبود از بیمارستان مرخص شدند ضمن اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد مرگ ناشی از کرونا در شادگان ثبت شد. در حال حاضر ۱۷۴ بیمار کرونایی در سه بیمارستان آبادان بستری هستند.

بر اساس اعلام سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان، شهرستان‌های  شادگان ، آبادان و خرمشهر در جنوب غرب خوزستان با ورود به پیک جدید کرونا ، آلوده ترین و خطر خیزترین مناطق خوزستان به شمار می‌روند.

 

افزایش محدودیت کرونایی در استان ها  

در همین رابطه رییس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری اعتکاف ایام‌البیض در روزهای ۱۳ تا ۱۵ رجب در مساجد ممنوع است.

علی‌ اصغر حسنی افزود: مراسم معنوی اعتکاف مدت ۲سال است که به‌دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود و امیدواریم با ریشه‌کنی این ویروس سال آینده شاهد برپایی باشکوه مراسم اعتکاف ایام‌البیض همانند سال‌های گذشته باشیم.

به گفته معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر با توجه به روند افزایشی شیوع ویروس کرونا و به منظور جلوگیری از ورود به پیک چهارم، از امروز /چهارشنبه/ ورود خودرو با پلاک غیربومی به این شهرستان ممنوع است.

حسین فارسی اظهار داشت: ورودی‌های شهر از امروز در کنترل پلیس است و تخلف‌ها توسط دوربین‌های نظارتی ثبت خواهد شد.

وی تاکید کرد: وضعیت این شهرستان به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی، افزایش دورهمی‌های خانوادگی و تجمع‌ها، در شرایط زرد کرونایی قرار گرفت و این شرایط بدون شک شکننده است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: این شهرستان فقط یک هفته در شرایط آبی کرونا قرار داشت و ورود به شرایط زرد، به معنای بازگشت مجدد محدودیت‌های متناسب با این شرایط است.

فارسی با اشاره به قرار گرفتن ملایر در مسیر تردد شهرهای جنوبی کشور به ویژه خوزستان و شرایط قرمز این استان، از همشهریان خواست: نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت بیشتری داشته باشند و با تیم‌های بازرسی همکاری لازم را به عمل آورند تا وارد پیک چهارم و شرایط نارنجی و قرمز نشویم.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر با اشاره به تشدید نظارت‌ها در سطح شهر، نسبت به خیز مجدد شیوع ویروس کرونا به ویژه ویروس نوع انگلیسی هشدار داد و گفت: همشهریان ملایری تا حد امکان از ترددهای غیرضروری و حضور در تجمعات خودداری کنند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کمک کنند تا از این شرایط عبور کرده و وارد پیک چهارم کرونا نشویم.

خبر دیگر اینکه تردد مسافر تا اطلاع بعدی از مرز بین‌المللی مهران به منظور مقابله با کرونای انگلیسی ممنوع است. 

اسد قاسمی افزود: براساس تصمیم ستاد استانی مدیریت کرونا با توجه به تهدیدات بهداشتی و شیوع نوع جدید ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی در کشور عراق، پایانه مرزی مهران تا اطلاع بعدی به روی مسافران ورودی و خروجی مسدود می شود.

وی تاکید کرد: مسافران عراقی که اکنون داخل کشورمان هستند می توانند با مراجعه به مرز و با همراه داشتن تست کرونا از مرز خارج شوند.

فرماندار مهران یادآور شد: پیش از این تردد در مرز بین المللی مهران به صورت محدود انجام گرفت و تنها افرادی که دارای تابعیت ایرانی، عراقی بودند، می توانستند از این مرز تردد کنند.

از مشهد نیز خبر رسیده رییس اداره امور بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده که دومین محموله واکسن کرونا که مختص تزریق به دیگر اعضای کادر درمانی است، وارد مشهد شد.

دکتر زهرا نهبندانی افزود: این محموله‌ با استفاده از خودروهای مخصوص برای رعایت "زنجیره سرد" و نگهداری ویالهای واکسن در دمای ۲۰ درجه زیر صفر، از تهران به مشهد انتقال یافته است.

وی حجم دومین محموله واکسن کرونای اختصاص یافته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد را چندین برابر نخستین محموله اعلام و بیان کرد: این مرحله از واکسن به کارکنان اورژانس ۱۱۵ و دیگر اعضای کادر درمانی این دانشگاه تزریق می‌شود. 

وی ادامه داد: همه کارکنان بخشهای مراقبت‌ ویژه مرتبط با بیماران کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نیز شاغلان در بخشهای آی.سی.یو بیمارستانها که تاکنون به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند، دریافت‌کنندگان نخستین مرحله تزریق این واکسن در حوزه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند. 

براساس گزارش ها و به گفته فرماندار بانه مرز سیرانبند این شهرستان از هفته آینده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تردد مسافران بازگشایی می‌شود.

 اسماعیل رستم پور در جلسه کارگروه بهداشتی بازگشایی مرز سیرانبند را یکی از دغدغه های مهم مسوولان استانی و کشوری عنوان کرد و اظهار داشت: هفته آینده این مرز به روی مسافران با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی می شود و پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: برای بازگشایی مرز برنامه هایی تعریف شده که براساس این برنامه مسافرین باید قبل از ورود و خروج آزمایش کووید ۱۹ را انجام دهند و ماموران بهداشتی همه موارد را کنترل می کنند.

مسیرهای ورودی استان خوزستان از سمت اندیمشک بر روی خودروهای غیر بومی بسته شد و فرماندار اندیمشک گفت: این اقدام در راستای تصمیم ستاد مدیریت کرونا در استان خوزستان اجرا شده است چرا که وضعیت این استان از نظر شیوع کرونا همچنان قرمز است.

پیمان جهانگیری افزود:با توجه به قرار گرفتن ۱۱ شهر خوزستان در وضعیت قرمز کرونا از امروز تا اطلاع بعدی تمام مسیرهای ورودی به اندیمشک مسدود می باشند.

وی از مردم خواست به اندیمشک سفر نکنند چرا که اجازه ورود خودروهای غیر بومی به داخل شهر اندیمشک داده نمی شود.

 

۱۱۱ مبتلای جدید به کرونا در استان سمنان شناسایی شدند

۱۱۱ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۴ هزار و ۶۷۲ نفر رسید.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه سه‌شنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ویروس کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر دوشنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۹۱۷ نفر رسید.

بنابر این گزارش، ۱۲۵ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و با درمان ۲۲۲ بیمار سرپایی در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷ هزار و ۶۳۰ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

طبق اعلام شامگاه سه‌شنبه این کمیته، با ترخیص ۱۳ بیمار دیگر، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۷ هزار و ۵۰۵ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: از ابتدای بروز و شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۷ هزار و ۳۷۸ مورد مثبت بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

نوید دانایی تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته (از چهارم تا پنجم اسفند ٩٩) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند و بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون به چهار هزار و ۵۹۴ نفر رسید و ١٢ هزار و ۷۸۴ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

وی افزود: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ از ابتدا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه به سه هزار و ۸۵۰ نفر رسید.

طبق تازه‌ترین اعلام در استان سمنان، شهرستانهای میامی ، سرخه و آرادان در وضعیت آبی، شهرستانهای سمنان، دامغان، مهدیشهر و گرمسار، در وضعیت زرد و شاهرود در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

۱۶ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با شناسایی ۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۴۲۱ نفر افزایش رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: همچنین با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۵۱۵ نفر رسید.

وی یادآوری کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹۱ مورد بود که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی  ۲۹ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۷۶ ، بهار ۶۱۰، تویسرکان ۶۶۳، رزن ۴۵۰، درگزین ۱۹۷، فامنین ۱۸۳ و کبودراهنگ ۶۶۴ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۹۱۷ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۴۸ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۳۶ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه روز شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: هم اینک شهرستان تویسرکان در وضعیت نارنجی سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی هستند.

«رشید حیدری مقدم» افزود: بررسی وضعیت طغیان های صورت گرفته موید این است که ۶۵.۴ درصد مبتلایان به این ویروس به علت شرکت در اجتماعات، ۳۱ درصد تماس درون خانگی و چهار درصد رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در محیط کاری است.

 

آتش کرونا در شهرهای جنوبی فارس زبانه کشید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره شعله‌ور شدن دوباره آتش کرونا در شهرهای جنوبی استان فارس، گفت: متاسفانه با وجود هشدارها شاهد افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا در این مناطق هستیم.

دکتر مهرزاد لطفی، چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ ضمن بررسی آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس، شهرستان‌های جنوبی این استان را پُر خطر اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به ورود موج چهارم کرونا و ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در استان فارس و همچنین روند افزایشی موارد ابتلا به کووید۱۹ به ویژه در شهرستان‌های جنوبی فارس، باید مردم دستورالعمل‌های بهداشتی با جدیت بیشتری رعات کنند.

لطفی ادامه داد: لازم است مسوولان شهرستان‌های جنوبی فارس برای پیشگیری از گسترش بیماری کووید۱۹، بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در بین مردم به ویژه اصناف، نظارت ویژه داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با بیان اینکه هم اکنون در شرایطی بحرانی کرونا به سر می‌بریم، گفت: ورود گونه جهش یافته انگلیسی، آغاز موج چهارم بیماری و نزدیک بودن ایام تعطیلات نوروز، از جمله علت‌های نگران کننده در این زمینه است که باید بتوان به نحو هوشیارانه‌ای، صدمات ناشی از آن را به کمترین میزان رساند.

وی، آگاهی مردم را به عنوان نقشی تعیین کننده در مدیریت هر چه بیشتر شرایط کنونی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر متاسفانه شاهد کاهش برخی حساسیت‌های عمومی نسبت به این بیماری هستیم و این در حالی است که در وضعیت بحرانی به سر می‌بریم و اینگونه سهل انگاری‌ها  بسیار خطرناک است.

آغاز واکسیناسیون مرحله دوم از پنجم اسفند ۹۹ در فارس

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بیان کرد: از روز شنبه (نهم اسفندماه ۹۹) مرحله دوم واکسیناسیون کادر درمان در استان فارس آغاز می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این نشست گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون، ۶۳۴ هزار و ۵۵۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان فارس تهیه شده که با بررسی این نمونه‌ها، ۱۷۴ هزار و ۵۳۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

عبدالرسول همتی بیان داشت: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۳۲ هزار و ۸۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد، ۲ هزار و ۷۶۲ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۷ هزار و ۲۹۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده‌اند.

وی، تعداد بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم را که هم اکنون در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند، ۵۲۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۸۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه کرد: با جان باختن سه نفر دیگر از مبتلایان به کرونا در روز گذشته (پنجم اسفندماه ۹۹) شمار جان باختگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در استان فارس به سه هزار و ۲۳۶ نفر رسیده است.

به گفته همتی، از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون نیز ۱۶۹ هزار و ۱۵۴ نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌های فارس ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند. 

وی، همچنین به موضوع آغاز مرحله دوم واکسیناسیون کرونا در فارس به تعداد پنج هزار و ۹۰۰ دوز واکسن پرداخت و گفت: علاوه بر گروه‌های پُر خطر مرحله گذشته که شامل کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه (ICU)، اورژانس‌ها و مراکز ۱۶ ساعته می‌شود، می‌کوشیم در این مرحله، واکسیناسیون گروه‌های داری اولویت مانند جانبازان قطع نخاعی و افرادی که در خانه‌های سالمندان بسر می‌برند نیز انجام شود.

همتی، با هشدار نسبت به ورود کرونای انگلیسی به کشور و استان فارس و همچنین آغاز موج چهارم بیماری، از مردم خواست دستورالعمل‌های بهداشتی را با دقت و حساسیت بیشتری رعایت کنند.

 

کرونا همچنان در قم فوتی می‌گیرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ششم اسفند ماه ۹۹ جان یکی دیگر از همشهریان قمی را گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر عصر چهارشنبه در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در این استان، ادامه داد: هم اکنون ۱۰۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که از این تعداد حال ۱۱ بیمار بد است.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ نفر با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: همچنین در یک روز گذشته ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری و ۱۹ بیمار نیز با بهبودی از این مراکز ترخیص شدند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم،‌از اسفندماه پارسال تاکنون،‌ فوتی قطعی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این استان،‌ یک‌هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».

 

کرونای جهش یافته انگلیسی در بستان آباد مشاهده شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بستان آباد از رد پای ویروس جهش یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی در این شهرستان خبرداد.

دکتر زوار کعبه روز چهارشنبه از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در این شهرستان خبر داد.

 وی گفت:این فرد یک خانم میانسال می باشد که همسرش به عراق مسافرت داشته است.

زوار کعبه افزود: همسر این خانم هم کرونا داشت که خوب شده اما این خانم به دلیل علائم حاد در منزل خود قرنطینه شده و از اطرافیانش نیز تست pcr گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان بستان آباد از هشت هزار و ۷۴ نفر تست کرونا گرفته شده است، افزود:از این میزان یکهزار و ۶۸۸ نفر مثبت و ۷۹ نفر فوتی داشتیم.

وی گفت: در آی سی یو بیمارستان استاد شهریار بستان آباد در زمان حاضر پنج نفر و در بخش معمولی ۶ نفر بستری شده اند.

نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در آذربایجان شرقی ۲ روز قبل از اهر گزارش شد.

 

تعداد افراد مبتلا به کرونای انگلیسی در مشهد به ۶ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد افراد مبتلا به کرونای انگلیسی در مشهد به ۶ نفر افزایش یافت.

دکتر مهدی قلیان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در مشهد طی روزهای اخیر شناسایی شد و امروز پنج نفر دیگر مبتلا به این نوع ویروس در مشهد شناسایی شدند که فقط یک نفر از آنان با نخستین بیمار ارتباط داشته است و موارد دیگر سابقه تماس نداشته‌اند.

وی ادامه داد: نخستین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در مشهد مرد ۷۰ ساله‌ای است که سفر به انگلیس داشته و اکنون در یکی از مراکز درمانی مشهد بستری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این امر نشان دهنده آن است که ویروس کرونای انگلیسی در شهر و کشور در گردش بوده و بومی شده است.

وی افزود: تمامی خانواده و افرادی که با ۶ بیمار مبتلا به این ویروس در ارتباط بوده‌اند تحت رهگیری، مراقبت و درمان قرار دارند.

دکتر قلیان ادامه داد: تاکنون ۴۰ مورد مشکوک به کرونای انگلیسی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی مورد آزمایش قرار گرفته اند.

وی گفت: با این حال در شرایط کنونی وضعیت این استان نسبت به سایر نقاط‌ کشور بهتر است و تعداد مراجعان بستری در توان بخش درمان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تعداد بستری شدگان کرونا در خراسان رضوی طی روز گذشته ۱۳۳ نفر گزارش شده و میانگین تعداد کل بستری شدگان ۴۸۲ نفر بوده است و تعداد فوت شدگان نیز تک رقمی است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که وضعیت مشهد و خراسان رضوی شکننده است و با توجه به مشاهده نوع انگلیسی این ویروس خطر شیوع و گسترش آن در استان وجود دارد.

دکتر قلیان گفت: خطر و شدت واگیری ویروس جهش یافته کرونا ۱.۷ برابر ویروس قبلی است و بیشتر افراد خردسال و جوانان را مبتلا می کند.

وی افزود: حفظ آرامش و رعایت جدی پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم اهمیت بسزایی دارد چرا که راههای پیشگیری و فرآیند درمان و مقابله با ویروس کرونای انگلیسی تفاوتی نکرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.