زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی

خلاصه مطلب:

سیدمهدی قریشی امام جمعه ارومیه است، او نماینده مجلس خبرگان رهبری بوده و به عنوان قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه نیز فعالیت می کند. 

 

توضیحات :

سیدمهدی قریشی در سال 1342 در شهرستان بناب متولد شده است. پدرش آیت الله سید علی اکبر قریشی است. او تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم در شهرستان ارومیه سپری کرده است و پس پایان دوره سربازی در سال 1363 به حوزه علمیه تبریز شده است. او بعد از اتمام دروس مقدماتی در حوزه علمیه تبریز و بناب در سال 1367 راهی قم شد و حدود 10 سال از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات شیخ جواد تبریزی، جوادی آملی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و بزرگانی دیگر در حوزه علمیه قم بهره مند شد. او تحصیلاتش را تا دریافت مدرک سطح چهار در حوزه علمیه قم ادامه داده است. ایشان دارای مرتبه استادیاری بوده  و مدیر گروه فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه ارومیه است. 

او پس از پایان تحصیلاتش در قم به ارومیه بازگشت و از سال 1377 نزد پدر گرامیش در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومه با عنوان قائم مقام دفتر مشغول فعالیت شد.

قریشی در سال 1379 به عنوان عضو هیئت علمی در گروه معارف دانشگاه شروع به تدریس معارف اسلامی کرد، او همچنین پس از دریافت مجوز در ایجاد رشته فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه ارومیه به عنوان مدیرگروه گروه فقه و حقوق اسلامه با رتبه استادیاری در دانشکده ادبیات شروع به تدریس و تحقیق کرد که حاصل آن در دو کتاب «واژگان نهج البلاغه» و «صحابه و حدیث غدیر» به انتشار رسیده است. ایشان همچنین مقالات علمی متعددی در همایش ها و جشنواره های مختلف ارائه کرده اند، و در جشنواره صحیفه سجادیه موفق به کسب رتبه یک مقاله برتر جشنواره شدند. 

ایشان همچنین از اعضای شورای فرهنگی دانشگاه، عضو شورای فرهنگی دانشگاه، هسته گزینش کارکنان، هیات جذب اساتید و شورای دانشگاه می باشند.

وی نماینده مردم ارومیه در مجلس خبرگان رهبری بوده و با حکم مقام معظم رهبری در سال 1392 به عنوان امام جمعه ارومیه منصوب شد.