زندگینامه آیت الله ناصر مکارم شیرازی

خلاصه مطلب:

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع و اساتید خارج فقه و اصول است، مدرسه فقهی امام کاظم علیه السلام، شبکه ماهواره ای ولایت و مرکز تخصصی شیعه شناسی از مراکزی است که توسط دفتر او اداره می شود. 

 

توضیحات :

ناصر مکارم شیرازی در سال 1305، در خانواده ای مذهبی در شیراز دیده به جهان گشود. پدرش بازرگان بود. وی تحصیلاتی ابتدایی و دبیرستان را در شیراز  و در سن 14 سالگی به پایان رساند، او نبوغ و حافظه قوی داشت و گاه در یک سال دو کلاس را طی می کرد. پس از پایان دبیرستان راهی مدرسه آقاباباخان شد و تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. اندکی بعد علوم صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع را فراگرفت و پس از آن سراغ رشته فقه و اصول رفت، و توانست در مدتی نزدیک به 4 سال مجموع دروس مقدماتی، سطح متوسط و عالی را به پایان برساند. 

 

آیت الله مکارم شیرازی

 

 

او تدریس را در همان دوران آغاز کرد و به طلاب حوزه علمیه شیراز درس می داد. در سن 18 سالگی بود که حاشیه ای بر کفایه الاصول آخوند خراسانی نوشت و در همان سال راهی حوزه علمیه قم شد، و حدود 5 سال را در کلاس های آیت الله بروجردی حضور داشت. او همچنین در درس سیدمحمد حجت کوه کمره ای و سیدمحمد محقق داماد در قم حاضر می شد. 

ایشان در سال 1328 به حوزه علمیه نجف رفت و از محضر اساتیدی همچون محسن حکیم، ابوالقاسم خوئی و نیز عبدالهادی شیرازی بهره برد. او در سن 24 سالگی توانست از محمدباقر اصطهباناتی و محمدحسین کاشف الغطاء اجازه اجتهاد دریافت کند، وی یک سال بعد به ایران بازگشت و تدریس سطوح عالی و خارج اصول و فقه را در قم آغاز کرد. شهید بهشتی و امام موسی صدر از هم مباحثه های ایشان در دوران تحصیل بودند. 

او به اتفاق جمعی از دانشمندان در سال 1336 ماهنامه مکتب اسلام را با یاری زعمای حوزه علمیه قم و نیز کمک مالی جمعی دیگر پایه گذاری کرد. بعد از گذشت حدود یک سال از زمان راه اندازی برخی اعضا از گروه جدا شدند و ایشان مدیرمسئولی و صاحب امتیازی آن را برعهده گرفت، که تا سال 1366 نیز این مسئولیت را برعهده داشت. در دوران پهلوی سرمقاله های ایشان موضعی انتقادی و معترضانه به حکومت داشت که به همین خاطر بارها توقیف شد. ایشان تالیفات بسیار دیگری نیز دارا هستند و تا دهه 1390 حدود یکصد اثر از ایشان منتشر شده است. در سال 1333 کتابی با عنوان «فیلسوف نماها» نوشتند که برنده جایزه کتاب سال شد. 

 

آیت الله مکارم شیرازی

ایشان در جریان مبارزات علیه رژیم شاه نیز حضور فعال داشت، و بارها زندانی شد، او همچنین به چابهار، انارک و مهاباد نیز تبعید شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله مکارم شیرازی در تدوین قانون اساسی نقش آفرینی کرد و عضو مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود. 

 

تصویری از دوران تبعید

آیت الله مکارم شیرازی

 

ایشان یکی از 7 مرجع معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال 1373 و پس از رحلت آیت الله اراکی است. تفسیر نمونه که از تفاسیر مهم معاصر محسوب می شود توسط گروهی به سرپرستی ایشان تهیه شده است. مدارس علمیه ای همچون مدرسه فقهی امام کاظم علیه السلام، و موسسات پژوهشی مانند مرکز تخصصی شیعه شناسی، و نیز شبکه ماهواره ای ولایت نیز از سوی دفتر ایشان اداره می شود. 

در سال 1393 همایشی با مدیریت ایشان با عنوان «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در قم در واکنش به تحرکات گروه داعش برگزار شد که از 80 کشور علمایی در آن حاضر شدند. 

 

فهرست برخی آثار: 

  • اسرار عقب ماندگی شرق
  • اعتکاف، عبادت کمل
  • اسلام و آزادی بردگان
  • پیام امام امیر المؤمنین(ع) جلد3، 4، 5
  • ارتباط با ارواح
  • مناسک حج
  • مناسک عمره مفرده
  • حیله‌های شرعی و جاره‌جویی‌های صحیح
  • پیام قرآن 
  • مفاتیح نوین
  • دایره المعارف فقه مقارن

 

تصاویری از آیت الله مکارم شیرازی در گذر زمان

 

آیت الله مکارم شیرازی در کنار آیت الله پسندیده برادر امام خمینی (س) 

آیت الله مکارم شیرازی

 

تصویری از آیت الله مکارم شیرازی در حضور حاج احمد خمینی و جمعی از رزمندگان

آیت الله مکارم شیرازی

 

تصویری از ملاقات مقام معظم رهبری از آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی

 

آیت الله مکارم شیرازی در جوار شهید سپهبد قاسم سلیمانی

آیت الله مکارم شیرازی