زندگی نامه عبدالرحیم اباذری

خلاصه مطلب:

فروردین سال 1339 برابر رمضان 1379 در شهر میانه به دنیا آمد.  آذر ماه 1360 پس از پایان خدمت مقدس سربازی به حوزه علمیه تبریز (مدرسه حضرت ولی عصر عج) وارد شد. مقدمات و سطح را در آن حوزه نزد اساتید معظم و زیرنظرحضرات حجج اسلام والمسلمین اخوان بنابی و بعد حجت الاسلام  والمسلمین محمود  لطیفی  فرا گرفت.  نیمه شعبان 1404 برابر 27/2/1363 در حالی که مشغول تحصیل شرح لمعتین بود توسط حضرت آیه الله ملکوتی (امام جمعه وقت تبریز) ملبس و مفتخر به لباس روحانیت گردید.  آغاز سال تحصیلی 1364 به حوزه علمیه قم هجرت کرد و در جوار حرم نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها تحصیلات سطح عالی را از محضر حضرات آیات:  شیخ محمد ستوده،  شیخ مصطفی اعتمادى،  شیخ عباس محفوظى و میرزااحمد پایانی بهره برد و درس خارج فقه، اصول، تفسیر و فلسفه را مجموعاً به مدت بیش از 12 سال از محضر حضرات آیات عظام:شیخ محمد ابراهیم جناتى، عبد الله جوادی آملى، حسن زاده آملى،  شیخ حسینعلی منتظرى،شیخ یوسف صانعى،میرزا مسلم ملکوتى، سید محمد مفتی شیعه اردبیلی و شیخ زین العابدین عسگری گیلانی استفاده نمود. و در ضمن آن به طور پراکنده به تدریس بعضی کتب درسی و تحقیق پیرامون موضوعات علمی پرداخت.

 در طول هشت سال دفاع مقدس در چند مرحله به عنوان رزمی، تبلیغی مجموعا" به مدت بیست ماه در جبهه ها و عملیات مختلف از جمله در جبهه های پاوه، مهران، میمک، موسیان، خرمشهر، پاسگاه زید، فاو، سرپل ذهاب، بازی دراز، پادگان ابوذر، استان سلیمانیه عراق حضور یافت و در نهایت پس از عملیات بیت المقدس 3 و آزاد سازی قله گوجار و تپه اولاغلو به همراه بچه های گردان محمد رسول الله از لشکر 5 نصر خراسان، مجروح شیمیایی شده و به مدت یک هفته در سنندج ساختمان استانداری بستری گردید.

  سال 1370 به طور جدی کار پژوهشی، تحقیقاتی خود را با پژوهشکده باقر العلوم (ع) به مدیریت  استاد محمود مهدی پور و  با هدایت ادیب و شاعر فرزانه استاد جواد محدثی آغاز کرد و در قالب مجموعه هاى: «دیدار با ابرار»، «دیار ابرار»، «راویان نور»، «بانوان نمونه»، «گلشن ابرار» و... به این همکاری ادامه داد که این کارها با فعالیتهایی تحت عناوین: «عضو شورای نویسندگان»، «بررسی کتب و مقالات »، «مدیر گروه مجموعه بانوان نمونه» و «مسؤول بررسی و بازنگری مجدد مجموعه دیدار با ابرار» به مرحله رشد و بالندگی رسید که هنوز هم بعضی ازاین همکاری ها ادامه دارد.

 همچنین با مؤسسات فرهنگى، پژوهشی دیگر مانند: « مرکز اسناد انقلاب اسلامى » ،  « موسسه دار الحدیث»، «معاونت فرهنگی آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم سلام الله علیه و حضرت معصومه سلام الله علیها»، « ستاد احیاء امر به معروف و نهی » از منکر در مجموعه هایی مثل: خاطرات انقلاب، تاریخ انقلاب، تاریخ منطقه ای انقلاب، شورای ستارگان حرم، ماهنامه کوثر، هفته نامه رى، فصلنامه آیینه رشد مدیران ، فصلنامه فرهنگ زیارت و ... همکاری می کند و به عنوان کارشناس در خدمت واحد اندیشمندان صدا و سیمای مرکز قم وعضوهیات علمی در کار گروه های مجموعه نفیس «دانشنامه امام خمینی »نیز حضور دارد.

تا کنون بیش از 30جلد کتاب و بیش از200مقاله در موضوعات مختلف از وی در روزنامه ها، سایت ها، مجلات و مجموعه های دیگر از جمله روزنامه هاى: ایران، جام جم، جمهوری اسلامى، همشهری،19دی ، پرتو سخن و مجلات فرهنگ کوثر، فرهنگ زیارت و پگاه ،آیینه رشدوسایت های : عصر ایران ، بازتاب ، تابناک ، انتخاب ، 19 دی ، صدای میانه و... به چاپ رسیده است. هم اکنون خاطرات انقلاب چند نفر از شخصیتهای بارز حوزوی را در دست مصاحبه، بازنویسی تنظیم و تدوین دارد و تحقیقات خود را در برخی موضوعات وموسسات دیگر پیگیری می کند.

 

او از بعضی استادان خود از جمله حضرات آیات:محمد ابراهیم جناتی، مکیرزا مسلم ملکوتی،شیخ زین العابدین عسگری وسیدسلمان آل طعمه(از شخصیت های علمی حوزه کربلا)اجازه روایی دارد.

فهرست بعضی از کتب چاپ شده:                                                                  

1-سیمای میانه،خطه ولایت

2-انقلاب اسلامی در شهرستان میانه

3-حماسه سازان تاریخ (زندگینامه بیست تن از شهدای طلاب شهرستان میانه)

4-خاطرات فقیه اخلاقی،آیت الله احمدی میانجی

5-خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد حججی

6-خاطرات حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی (امام جمعه ارومیه)

7-خاطرات آیت الله میرزا مسلم ملکوتی

8-خاطرات آیت الله شیخ مرتضی بنی فضل

9-خاطرات آیت الله شیخ رضا استادی

10-خاطرات آیت الله شیخ علی عراقچی همدانی

11-خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سید تقی درچه ای

12-امام موسی صدر، امید محرومان(فارسی)

13-امام موسی صدر، سروش وحدت(فارسی)

14-آیت الله بروجردی،آیت اخلاص(فارسی)

15-الامام البروجردی(عربی)

16-الامام موسی الصدر(عربی)

17-ملا مهدی نراقی،منادی اخلاق

18-اسما بنت عمیس،پاسدار ولایت

19-شیخ صدوق،حدیث صداقت

20-آیت الله میانجی (حج نیکان)

21-آیت الله شیخ محمد باقر ملکی میانجی

22-خدمت بی منت

23-عصر شکوفایی (مقایسه های قبل وبعد از انقلاب در کلام رهبری)

24-گلشن ابرار (جلد های 7و8)

25-تبارنامه حوزه وروحانیت (از صدر اسلام تا پهلوی اول)

26-حسین بن روح نوبختی،سفیرسوم

27-چهل حدیث (در منزلت علما)

28 – علمای دین باور ( مجموعه 50 مقاله سیاسی)

و...

بعضی از آثار دردست تحقیق وتالیف این روحانی، شرح حال علمای شهرستان میانه و سرگذشت نامه و خاطرات شخصی ایشان است که از چند سال پیش در اوقات فراغت به نگارش وتکمیل آن می پردازد. بخش عمده این مجموعه شامل مسائل دینی ،فرهنگی،تاریخی واوضاع واحوال سیاسی،اجتماعی،جعرافیایی ومعرفی اماکن وشخصیت های تاثیر گذار در شهرستان میانه است  که شاید در چند سال آینده اگر توفیق الهی شامل شد وزمینه های چاپش فراهم آمد،در مرحله انتشار قرار گیرد.

هم اکنون وی با برخی از مراکز علمی و موسسات پژوهشی  مانند: 1- موسسه نشر وتنظیم آثار حضرت امام خمینی 2- مرکز اسناد انقلاب اسلامی 3-معاونت  فرهنگی حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) 4-بخش اندیشمندان صدا وسیمای مرکز قم 5-پژوهشکده باقرالعلوم قم 6-پژوهشکده حج وزیارت 7 – پژوهشکده امر به معروف ونهی از منکر و... همکاری مستمر دارد.

 

مقالات

  • در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم ، چه بهتر از این به اصول بازگردیم و از حواشی اجتناب کنیم والا هر روز بیش از روز دیگر شاهد این ماجراهای تکراری و مشمئز کننده خواهیم شد.

  • در بیش از ده استان مهم کشور مانند: تهران ، کرج ، مرکزی ، کردستان ، اصفهان ، قزوین ، گیلان ، مازندران ، آذربایجان شرقی ، خوزستان ، فارس و... کمترین مشارکت از 28 در صد تا 44 در صد را شاهد هستیم که همه اینها می تواند زنگ خطر جدی در جهت فاصله گرفتن  مردم از مسئولان  و حاکمان باشد و به جمهوریت نظام آسیب جبران ناپذیر وارد کند.

  • وقتی انقلاب مشروطه روز جمعه به پیروزی رسید ، به نوشته مورخان معتبر ، فردای آن روز ( شنبه ) آنهایی که هیچ نقشی در انقلاب نداشتند ، بلکه انقلابیون را شماتت می کردند فوری تفنگ به دوش گرفتند و به ظاهر انقلابی شدند و در ارکان مشروطه رخنه کرده و بزرگترین نقش را در انحراف این حرکت انقلابی بازی کردند به طوری که اینها به « انقلابیون شنبه » شهرت یافتند ، چنانکه در انقلاب اسلامی خودمان نیز دقیقا همین نقش تخریبی را ، به اصطلاح انقلابیون بعد از فتح یا به قول شهید مطهری « عناصر فرصت طلب» به عهده داشتند.

  • امسال دهه مبارک فجر با عید بزرگ مبعث مصادف شده و روشن است ماهیت ضد خرافی انقلاب اسلامی نیز از همین پدیده مبارک نشأت گرفته است.

  • ما انقلاب را با تئوریسین های سترگی همچون: مطهری ، بهشتی ، امام موسی صدر ، طالقانی ، مفتح ، باهنر، هاشمی رفسنجانی و خامنه ای آغاز کردیم و بنیان نهادیم ، اما فرصت طلبان و خناسان آنان را یکی پس از دیگری کنار زدند و امروز باید خون گریست از آن بزرگان به کسانی رسیدیم که در حد یک منبری ساده ، سطحی ، سستِ منطق و ظاهرنگر ، هرگز در تراز انقلاب و نظام اسلامی نمی توانند باشند.

  • امروز تنها راه رهایی بازگشت واقعی نه در شعار و ادعا، بلکه در عمل به مکتب و افکار و اندیشه های امام و حواریون امام است ، خمینی کبیر با آن همه قدرت ، عظمت و محبوبیت هرگز به خود چنین حق و اجازه ای نداد که ادعای مالکیت داشته باشد و دیگران عبد و مملوک ایشان تلقی شوند.

  • آنچه نگارنده از سیره و سیاق سیاسی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و رهبری استفاده می کند ؛ در عین اهتمام ویژه به مسأله فلسطین و غزه ، ضرورت نگاه از درون و سرو سامان دادن به مشکلات داخلی کشور نباید مورد غفلت و تحت شعاع قرار بگیرد و معنای « راه قدس از تهران می گذرد » نیز ناظر بر همین است.

  • ما در تعلیم و تربیت جوانانمان ، اعم از دختر و پسر ، به سبک ها و سلوک های امام صدری ، افکار و اندیشه های مطهری گونه و بهشتی سرشت نیاز مبرم داریم.

  • این که امام خمینی فرمود: «حکومت، شعبه ای از ولا یت مطلقه رسول الله (ص) و یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز ، روزه و حج است » (صحیفه ، ج20، ص170) و در صورت تزاحم ، حکومت می تواند مصالح و منافع مردم را مقدم دارد و حکم به تعطیلی موقت حج کند، شاید به همین سیره پیامبر و اصل رعایت مصلحت اسلام و مسلمین بر می گردد ، چون حکومت و نظام اسلامی فی نفسه و قطع نظر از مصالحِ امت و اداره بهینه مردم موضوعیتی ندارد.

  • در رفراندم 12فروردین 58 ، حتی یک رای باطله نداشتیم یا کمتر داشتیم و بعد از آن نیز نمایندگان مجلس با آراء اکثریت به مجلس راه می یافتند ؛ اما امروز مردم چندان تمایلی به تعیین سرنوشت خود نشان نمی دهد و مسئولان انتخابی با کمترین در صد برگزیده می شوند و گاهی آراء باطله از آراء کاندیدای ریاست جمهوری بیشتر می شود . چرا چنین شده ، چون از مردم سالاری دینی ، تعیین سرنوشت و جمهوریت نظام ، فقط پوسته ، اسکلت ، شعار و حرف خشک و خالی باقی مانده است. تا دیر نشده ناچاریم به مکتب امام و حواریون امام برگردیم.

  • آرزو می کنیم حکمرانان و کارگزاران در مرحله نخست به مردم و به مکتب بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ، خمینی کبیر و حواریون برگردند و در مرحله بعد قانون اساسی را محور عمل قرار داده و از هر گونه قانون گریزی ِ زیر مجموعه های خود و دور زدن آن که هر از چند گاهی در رده های گوناگون مشاهده می شود ، مانع شوند.

  • باید اذعان کرد که امروز اغلب مشکلات سیاسی ، اقتصادی و فقر از ناحیه توهمات و آدم های متوهم سرچشمه گرفته است و اگر مسئولان واقعا در صدد برطرف کردن و جبران آن هستند ، تنها راه رهایی در مرحله اول علاج و انزوای آدم های متوهم از عرصه های سیاسی و اجرایی و بعد بازگشت به مکتب امام و حواریون امام می باشد و بس.

  • یادداشت؛

  • این نسل با این ویژه گی ها ، از هر کسی ، اعم از روحانی و غیره ، یک رنگی ، صداقت ، منطق ، متانت ، علم ، عقل ، احترام و تواضع بینند به یقین کنار خواهند آمد ، اما اگر کسی بخواهد با این نسل فیلم بازی کند، یا قیافه قیم مآبی و هیکل تحکمی و تکبری به خود بگیرد طبیعی است که بر سر کشی و طغیان آنان افزوده خواهد شد.

  • با توجه به رخدادهای اخیر و ماجرای برخورد گشت ارشاد، وضعیت ما در برخورد با دختران و پسران جوان چگونه ارزیابی می شود؟ آیا بهتر نیست به جای موضع گیری های سلبی و منفی با جوانان ، روش اثباتی ، راه گفتگو و مفاهمه برگزینیم و موقعیت روحی ، روانی و غرور جوانی آنها را درست درک کنیم؟

  • یک شیعه انقلابی و واقعی باید با رفتار ، کردار و گفتار مناسب شأن ، مایه زینت و افتخار برای امامان معصوم و دین و مذهب به شمار آید.

  • این که تو همه دختران و پسران سرزمینم را به یک اندازه و بحق فرزندان خود دانستی و به آنها فرصت انتخاب و اختیار می دادی تا تن به تحمیل ندهند و راه راست را بعد از شناسایی خود برگزینند ، نشان از همین واقعیت و حقیقت دارد. حاج قاسم عزیز! به مردم و جوانان ما دعا کن تا در کنار هم بمانند و گرفتار چند دستگی نشوند ، تفرق عاقبت خوبی ندارد.

  • جرعه ای از دریای حسینی

    اگر فضائل ابوالفضلی در وجودمان ریشه دواند بیقین دروغ ، ریا ، مردم فریبی ، تفرقه و تنفر میان مسئولان و مردم برای همیشه برچیده خواهد شد. از همین فردا هر کس در محدوده مسئولیت و اختیارات خود عملکردهایش را با مکتب ابوالفضل عباس تطبیق نماید.

  • بالاترین اقسام عدالت و اشرف و افضل انواع سیاست ، عدالت پادشاه ( حاکمان ) است بلکه هر عدالتی نسبت به عدالت اوست و هر خیری و نیکی منوط به خیریت اوست و اگر عدالت سلطان نباشد احدی متمکن از احکام عدالت نخواهد شد.

  • به مناسبت اول آبان، سالگرد رحلت؛

    امسال سالگرد این شخصیت بزرگ و سرمایه علمی و انقلابی حوزه، مصادف با هفته وحدت شده است که باید آن را به فال نیک گرفت ، اما باید پرسید امروز تا چه اندازه به آرمان ها و دغدغه های آقا مصطفی در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در میان حوزویان و شخصیت های فرهنگی و سیاسی دست یافتیم و عینیت بخشیدیم و عمل کردیم؟ چقدر از ورود به جزئیات و مسائل تفرقه انگیر و تنش های جناحی اجتناب کردیم و به اصول که رفع مشکلات معیشتی مردم و تامین آسایش ، آرامش و رفاه حداقل برای جوانان است اهتمام داشتیم؟

  • به مناسبت اولین سالگرد رحلت؛

    در سال 1356 که نهضت مردم ایران به اوج رسید، آقای حججی در خط مقدم این جبهه بود و در هر شرایط و مقطعی به دفاع از نهضت سینه سپر کرد و هرگز کوتاه نیامد . مانند رهبرش و مقتدایش ، ذره ای در وجودش ترس و اضطراب دیده نشد ، در مجلس سخنرانی وقتی احساس می کرد ماموران ساواک حضور دارند لحنش و تن صدایش را کوبنده تر می کرد و رعب و وحشت بر اندام آنها می انداخت به طوری که از ترس ، مسجد را ترک می کردند.

  • به مناسبت فاجعه هفتم تیر؛

    جوانان متدین و انقلابی ما آگاه و هوشیار باشند و مثل بعضی متدینین دهه شصت از نو فرقانیان و خوارج مسلکانِ دهه نود بازی نخورند و تلاش نمایند تا بهشتیان مظلوم را از فرصت طلبان و «مدعیان بی هنر امروز و قاعدین کوته نظر دیروز» به خوبی تشخیص بدهند.

  • یادداشت/

    حمایت از لاریجانی هرگز ، حمایت از شخص نیست؛ بلکه حمایت از یک مکتب ، منش و تفکر است؛ مردم عزیز و جوانان پر شور و انقلابی بدانند برای تضمین آینده انقلاب و رشد و بالندگی نظام اسلامی و رفع مشکلات عدیده اقتصادی و بیکاری جوانان و غیره ، به شخصیت هایی با چنین تفکر ، منش و رویکرد «انقلابی ـ اعتدالی» نیاز مبرم داریم.

  • انقلابی قبل از فتح؛

  • یادداشت/

  • /22بهمن تبلور وحدت و گفت و گوی ملی/

    وقتی انقلاب های جهانی را که درسال ها وقرن های پیش در کشور های اسلامی وغیر اسلامی رخ داده مورد دقت وتامل قرار می دهیم، می بینیم در هر کدام عناصری به وجود آمده وسبب انحراف وشکست آنها شده است.

  • /فرزند برومند اسلام/

    آیت الله هاشمی با توجه به ارتباط بیش از چهل سال با حضرت امام خمینی، ایشان را یک شخصیت فقهی، اخلاقی، عرفانی، اعتدالگرا و در عین حال انقلابی می دانست.

  • متأسفانه وضعیت بخش اندکی از روحانیت در عدم تأسی از سیره و سلوک بدنة حوزه و دوری از مبانی سیاسی بنیانگذاران نظام اسلامی بسیار نگران کننده است، هر روز که می‌گذرد در حال فاصله گرفتن از این اصول و مبانی هستیم به بهانه‌های گوناگون به طبل تشتت و تفرقه‌کوبیده می شود.

  • آیت الله شهید مدرس در ماجرای مبارزه با انحرافِ رضا خانی تنها جسم و جان خود را هزینه آرمان ها و اهداف مقدس خویش کرد ؛ ولی هزینه آیت الله هاشمی در این میدان حیثیت ، آبرو ، خانواده و فرزندانش بود که به مراتب از جسم و جان فردی شکننده تر است. به همین سبب تاثیرمثبت آن در افشای پشت پرده جریان انحرافی شدید تر وعمیق تر شد.

  • سال 88 در شب های انتخاباتی وقتی این افراد شبیه همین اظهارات را علیه بعضی بنیانگذاران انقلاب و نظام شروع کردند دلسوزان نظام بارها در نشست ها و مقالات گوناگون گفتند و نوشتند که هدف اصلی این جریان ، ارکان نظام وشخص رهبری است ولی چون نمی توانند با خود رهبری درگیر شوند با اصحاب ، یاران و منصوبان ایشان در می افتند .

  • حقیقت این است طلاب و روحانیونی که به امور دیگر مثل : پزشکی ، خلبانی ، زبانداری و حتی کشاورزی و دامداری و غیره روی آوردند ، تجربه نشان داده که اغلب ، هم از وظیفه اصلی خود باز ماندند و هم به وظایف دیگر خود نتوانستند درست عمل بکنند.

  • امروز زنده نگه داشتن فرهنگ غدیرفقط با جشن گرفتن ، عیدی دادن و شیرینی پختن و پخش کردن نیست بلکه به استمرار و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بستگی جدی دارد ، اگر این نظام خدای ناکرده آسیب ببیند و در پی برخی عملکرد های غیر عاقلانه ناکار آمد جلوه کند دیگر غدیری نخواهد بود.

  • حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحیم اباذری:

    امام خمینی به همان اندازه که از نفوذ مجاهدان شنبه نگران بودند نسبت به انزوا ی مجاهدان جمعه نیز دغدغه های خاصی داشتند و در توصیه هایی مرتب به مردم هشدار می دادند.

  • اگر جناح های موجود به جای کمک به دولت، همچنان به نق زدن ها و اشکالات بنی اسرائیلی خود ادامه بدهند و مانع ازتدبیرو امید شوند و دولت نتواند مشکلات را بر طرف کند حتما به نا کار آمدی نظام منجر خواهد شد