جماران: چهل و چهار سال است  در راهپیمایی های 22 بهمن شرکت می کنم ، همیشه حضور مردم را پر شور و با شعور  و جلوتر از مسئولان یافتم ، امسال نیز همانند سال های گذشته برغم رخدادهای تلخ  پاییز 1401،  حضور میلیونی مردم  مثل همیشه بسیار با شکوه ، حماسی ، معنا دار جلوه گری  کرد. انبوه میلیونی مردم مثل چشمه زلال جوشیدند  در کوی ، برزن ها  ، کوچه ها  و خیابان ها  سرازیر و به جوی ها ، رودخانه ها و دریاها تبدیل شدند و در میدان آزادی  اقیانوس تشکیل دادند. از همه اقشار یک دل ، یک صدا و آگاهانه  آمده بودند و انصافا  بازحماسه آفریدند ؛ از با حجاب ، بی حجاب ، کم حجاب ، آستین کوتاه ، آستین بلند گرفته ، تا نو جوانان  ، جوانان ، میانسالان ، پیرمردان و پیرزنان  و  در یک کلام  شاغلین آزاد ، لشکری و کشوری همه آمده بودند.

با چشم خود دیدم بسیاری با خانواده و فرزندان خردسال پرچم وحدت به دست و شعار همدلی  بر لب  و شناخت و شعور در دل و جان  در حال برداشتن گام های استوار بودند ؛ سالخوردگان زن و مرد ویلچری به همراه نوه هایشان به مراسم راهپیمایی جلوه ی دیگر بخشیده بودند  که صحنه همگامی و همراهی  دهه نودی ها  با دهه شصتی ها را  به نمایش گذاشته بود. دختران و پسران با حرکت ها و سلیقه های مختلف در پوشش ، منظره ی  دیگر به راهپیمایی امسال داده بودند. حتی می توان گفت جوانان معترض که احیاناً در ماجرای اخیر از سر خشم و عصبانیت شعارهای تند داده بودند نیز در مراسم حاضر بودند ؛ همه این صحنه ها فقط یک پیام مشترک داشت ، دفاع از یک پارچگی  و انسجام سرزمین ایران ، حمایت از اصل انقلاب ، نظام جمهوری اسلامی ، ولایت فقیه  و آرمان های خمینی کبیر از دل و دیده هایشان موج می زد و این پنج  شاخصه زبان مشترک  راهپیمان 22 بهمن  امسال بود.

در راهپیمایی های هرسال قم و تهران در چند سال اخیر معمولا برخی محافل افراطی و انحصار طلب  ، سعی در تفرقه افکنی داشتند و از پشت بعضی تریبون ها ، شعارهای حزبی ، جناحی و سیاسی علیه این و آن می دادند و اسم این حرکت ها را نیز « خودجوش» می نامیدند و ذائقه مردم را  در مراسم حسابی تلخ می کردند ، اما امسال که شاهد برچیده شدن این بساط از سوی بعضی تریبون داران بودیم ، حتی یک مورد از سوی مردم حرکت خودجوش آنچنانی در راستای اختلاف و تفرقه مشاهده نشد ، همه بر محور وحدت ، یکرنگی و تفاهم گام بر می داشتند.

  چند نکته تکمیلی:

1.  همان طوری که دیدیم  حضور انبوه میلیونی مردم ایران  و به خصوص جوانان  برغم مشکلات واقعاً طاقت فرسای اقتصادی که به مرز انفجار رسیده ، نشان از عشق و علاقمندی آنها به آرمان های امام ، انقلاب، نظام و ایران اسلامی است و هیچ توجیه دیگری نمی تواند داشته باشد. سلطنت طلبان و گروه های اپوریسیون خارج نشین خوب است این پیام روشن را آویزه گوششان کنند و بدانند که در میان مردم هیچ جایگاهی ندارند.

2.  معلوم است که حمایت از اصل نظام و انقلاب ، ربطی به کارگزاران ، اعم  از دولت ، مسئولان سه قوه  و مدیران در سطوح مختلف ندارد، بنابر این ، مردم  از عملکرد ضعیف آنان چندان راضی نیستند و همچنان معترض می باشند. فلذا کارگزاران نظام این حمایت ها را به حساب خودشان نباید ثبت و مصادره به مطلوب کنند ، توقع این است به جای  پُزدادن  و به رخ کشیدن  در صدا و سیما و جاهای دیگر، به کارهای خود متمرکز شوند و  در جهت بهبودی اوضاع و رفع مشکلات معیشتی مردم و جوانان در روش های مدیریتی خویش تجدید نظر ، تلطیف عمل ، ترمیم خلل و تلاش کنند.

3.  مردم  شریف ایران با الهام از مکتب خمینی کبیر بارها ثابت کردند اگر تفرقه افکنان داخلی و خارجی فرصت دهند و فرصت طلبی نکنند ، آنها در کنار هم و برای هم هستند. این را برخی محافل افراطی و تندرو های داخلی خوب است از مردم یاد بگیرند و اینقدر به طبل تفرقه ، تشتت و کینه و کدورت نکوبند و مردم را به حال خود واگذارند ، علاوه  خودشان نیز به آغوش مردم برگردند و دراقیانوس عشق ، محبت و صمیمت غوطه ور شوند. امیدواریم این روند معقول و مطلوب همچنان ادامه داشته باشد و در اجتماعات و راه پیمایی های آینده مثل ( روز قدس و غیره) شاهد تشتت و تفرقه افکنی ها نباشیم و تریبون های تفرقه برای همیشه از این مراسم ها برچیده شوند. روز 22 بهمن ، روز جشن انقلاب است و متعلق به همه مردم است و هرگز اختصاصی به هیچ گروه و جناح خاصی ندارد. 

سخن پایانی این که  مهم ترین و منحصر ترین پیام امسال مردم در راهپیمایی 22 بهمن همین یک دلی ، همراهی ، همگامی و همنوایی و در یک کلمه « توحید کلمه و کلمه توحید» وحدت بر محور خدای سبحان بود  که آن را از مکتب بنیانگذار نظام  ، خمینی کبیر الهام گرفته است. امید است همه به آن پایبند باشند.

۲۳ بهمن ۱۴۰۱

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.