یک شیعه انقلابی و واقعی باید با رفتار ، کردار و گفتار مناسب شأن ، مایه زینت و افتخار برای امامان معصوم و دین و مذهب به شمار آید.

قال العسکری علیه السلام: « أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ ( صلى الله علیه وآله وسلم ) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاَْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. .. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ ( صلى الله علیه وآله وسلم ) فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُواما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.»

( تحف العقول ، حرانی ، ص 518)

امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود: «شما را به تقوای الهی و پارسایی دردین و تلاش برای خدا و راستگویی و امانتداری درباره کسی که شما را امین دانسته ، چه نیکوکار باشد یا بدکار و طول سجود و حُسن همسایگی سفارش می‌کنم. حضرت محمّد رسول خدا نیز (صلی‌الله علیه وآله وسلم ) برای همین آمده است.

در میان جماعت‌های آنان ( برادران اهل سنت ) نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید و حقوقشان را ادا نمائید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته می‌شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال می‌سازد. تقوای الهی داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتی، تمام دوستی خود را به سوی ما بکشانید و همه زشتی را از ما بگردانید، زیرا هر خوبی که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدی درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم ... زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمائید و زیاد بر پیغمبر (صلی‌الله علیه وآله و سلم) سلام و تحیّت بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا (صلی‌الله علیه وآله و سلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ کنید و شما را به خدا می‌سپارم، و سلام بر شما. »

چکیده فرمایش امام

۱. هدف از بعثت و رسالت پیامبر، تعلیم ، تربیت و مکارم اخلاق مردم بوده است. با تأکید بر ذکر خدا ، تلاوت قرآن ، یاد آوری مرگ و قیامت و صلوات بر محمد و آل محمد.

۲. یک شیعه انقلابی ، قبل از هر چیز باید تقوای الهی ، حُسن سلوک و پارسایی داشته و با اخلاص ، صداقت و دارای روح امانتداری باشد ، حتی نسبت به آدم هایی که ظاهر ناخوشایند دارند.

۳. رعایت حقوق انسانی ، اصل حُسن نیت ، احترام ، ارتباط و شرکت در نماز جماعت ها و سایر مراسمات آنهایی که مخالف ما فکر می کنند و یا اختلاف سلیقه یا حتی اختلاف مذهبی و سیاسی با ما دارند.

۴. یک شیعه انقلابی و واقعی باید با رفتار ، کردار و گفتار مناسب شأن ، مایه زینت و افتخار برای امامان معصوم و دین و مذهب به شمار آید ، تا بتوانند مردم را به سوی رستگاری و صراط مستقیم جذب کنند و سوق دهند ، نه این که با حرکت های تند ، خشن و نامتعارف سبب دوری ، تنفر و تشتت آنها بشوند.

حال سوال این است که ما در کجای این توصیه های ناب ، سرنوشت ساز و زندگی بخش قرار داریم؟ مدیران و مسئولان نظام اسلامی و حتی متصدیان امور دینی و مذهبی در رده های گوناگون تا چه حدی خود را به این فضائل اخلاقی و حیاتی ، مسلح و مزین کرده اند؟ این که خود را عاری از خطا و تالی تلو معصوم خیال کنیم و دیگران را چون مثل ما فکر نمی کنند و مانند ما نیستند ، جهنمی بدانیم  و هر روز بر طبل تفرقه بکوبیم و بر عمق و دامنه دوقطبی ها و دشمن تراشی اضافه  کنیم  با کدامین سیره و سنت امام عسکری سازگاری دارد؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.