مادر امام خمینی هاجر آغا خانم نام داشت و دختر بزرگ میرزا احمد مجتهد خوانساری بود. او بین سالهای 1285 تا 1288 هجری قمری در خمین به دنیا آمد. پدر هاجر خانم امام جماعت مسجد جامع خمین بود.

آرامگاه مادر امام خمینی

هاجر آغا خانم، مادر امام خمینی (س)، دختر بزرگ میرزا احمد مجتهد خوانساری بود که بین سالهای 1285 تا 1288 هجری قمری در خمین به دنیا آمد. پدر هاجر خانم از زاهدان و عالمان آن دوران و امام جماعت مسجد جامع خمین بود. میرزا احمد خوانساری با اعیان و خوانین و مالکان خمین نشست و برخاستی نداشت و از مقرری دولتی که بیشتر علما دریافت می‌کردند، استفاده نمی‌کرد.  

هاجر خانم حدود سال 1300 هجری قمری با آقا سید مصطفی (پدر امام خمینی) که شاگرد میرزا احمد خوانساری بود ازدواج کرد. متأسفانه عکس پدر و مادر امام خمینی در دسترس نیست. ایشان پس از دو سه سال زندگی با آقا مصطفی در خمین، راهی نجف شد. در سالهایی که آقا سید مصطفی در جوار حرم حضرت امیر (ع) به کسب علوم دینی مشغول بود، او را همراهی می‌کرد و هر روز به زیارت مولای خود می‌شتافت. هاجر خانم در همین دوره هشت یا نه ساله اولین فرزند خود را به دنیا آورد. ایشان به همراه همسرشان در سال 1312 هجری قمری به ایران بازگشتند و دوباره در خمین ساکن شدند. 

هاجر خانم در این سالها صاحب پنج فرزند دیگر به نام‌های فاطمه، مرتضی، نورالدین، آغازاده و روح الله شد. وی در خانه آقا مصطفی به خانه داری و تربیت فرزندان سرگرم بود تا اینکه در سال 1320 هجری قهمری همسرش به ضرب گلوله خوانین متعدی به شهادت رسید. این در حالی بود که آخرین فرزندنش (آقا روح الله) تنها چهار ماه و 22 روز بود که به دنیا آمده بود.

هاجر خانم یک سال پس از شهادت همسرش، پسران ارشد خود یعنی آقا مرتضی و آقا نورالدین را در حالی که اولی هشت سال و دومی شش سال بیشتر نداشت لباس روحانیت پوشاند. او شش سال بعد در سال 1327 هجری قمری آن دو را به اصفهان فرستاد تا علوم دینی را در سطحی پیشرفته تر فراگیرند. مادر همچنین آقا روح الله را به مکتب فرستاد تا او نیز از قافله علم و آگاهی عقب نماند. 

 

جایگاه مادر امام خمینی نزد مردم خمین

هاجر خانم در میان اقوام و آشنایان و همچنین اهالی خمین از احترام و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. ایشان از خانواده‌ای عالم و زاهد برخاسته بودند، پدرش مجتهد اهالی کمره و پدر بزرگش نیز عالمی مشهور بود و همین باعث جایگاه به‌خصوص هاجر خانم در خمین شده بود. از سوی دیگر ایشان همسر آقا مصطفی مجتهد کمره بود و از اعتبار ایشان نیز بهره می‌برد. به همین دلیل هاجر خانم مورد احترام همگان در خمین بود. به طور مثال زمانی که یکی از صاحب منصبان خمین که قسمتی از خانه مرحوم آقا مصطفی را در اجاره داشت مورد حمله مخالفین قرار گرفت، به خانه هاجر خانم پناه آورد، چرا که می‌دانست هیچ کس جرأت تعرض به خانه‌ای که همسر و خواهر مرحوم آقا مصطفی در آن باشند را ندارد.

هاجر خانم سرانجام در سن 50 سالگی در سال 1337 هجری قمری دار فانی را وداع گفتند. پیکر هاجر احمدی، مادر امام خمینی، پس از فوت به قم منتقل و در قبرستان وادی السلام در جوار مرقد امام زاده احمد در خیابان خاکفرج به خاک سپرده شد.

 

شجره‌نامه مادر امام خمینی

در زیر تصویر شجره نامه اجداد مادری امام خمینی ترسیم شده توسط آقای عزیزالله سمیعی را مشاهده می‌کنید.

 

شجره+نامه+مادر+امام+خمینی

 

پرسش و پاسخ کوتاه درباره مادر امام خمینی (س)

مادر امام خمینی که بود؟

هاجر آغا خانم، دختر بزرگ میرزا احمد مجتهد خوانساری، بین سالهای 1285 تا 1288 هجری قمری در خمین به دنیا آمد. پدر هاجر خانم خوانساری از زاهدان و عالمان آن دوران و امام جماعت مسجد جامع خمین بود.

مادر امام خمینی اهل کجا بود؟

مادر امام خمینی اهل خمین بود. هاجر خانم در سالهای 1285 تا 1288 هجری قمری در خمین به دنیا آمد و در سال 1337 هجری قمری در منطقه کمره از دنیا رفت.

مادر امام خمینی چه زمانی فوت کرد؟

مادر امام خمینی در سن 50 سالگی در سال 1337 هجری قمری فوت کرد. پیکر او به قم منتقل و در قبرستان وادی السلام در جوار مرقد امام زاده احمد در خیابان خاکفرج به خاک سپرده شد.  

 

منبع: کتاب سطر اول: خاندان، رجال و حوادث بیست سال اول زندگی امام خمینی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.