این جمله تامل برانگیزی است که سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، دوشنبه شب/پنجم شهریور 97/ در نشستی با امام جمعه گرگان مطرح نمود.
وی گفت: وقتی دانش آموزان را صبح هنگام به زور، روانه مدرسه می‌کنیم و فضای خشک کلاس‌ها نیز با فشار محض ذهنی، روح و روان بچه‌ها را خدشه دار می‌کند طبیعی است آن‌ها در زنگ تعطیلی با شادی تمام از محیط آموزشی فرار کنند.
'شرایط کنکور و تاثیر آن بر آموزش دانش آموزان، اجبار به برپایی نماز جماعت در مدارس، تراشیدن موی سر، اجبار والدین به کمک مالی به مدارس و اجبار به مطالعه کتابهای آموزشی خارج از ضوابط مدرسه' از دیگر محورهایی است که طی ماههای اخیر مورد انتقاد وزیر آموزش و پرورش قرار گرفته است.
حالا اضافه کنید رشد قارچ گونه موسسات آموزشی که هر سال افزایش می یابد و با وعده و وعیدهای بدون پشتوانه علمی و منطقی، جیب بی رمق والدین را خالی می کند.
امروز جای اهداف واقعی تربیتی در مدارس، مورد غفلت واقع شده و سهم آن در سبد یادگیری کاهش یافته و محفوظات صرف، جای آن را گرفته است.
هم اکنون علاوه بر اصل کلاسها، شرکت دانش آموزان در کلاس های فوق برنامه و تابستانی نیز در دستور کار مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی قرار دارد که نمونه های آن را در همین تابستان هم شاهد بودیم.
شرکت در کلاس های فوق برنامه و تابستانی، بار مالی اضافی را بر دوش خانواده ها تحمیل می کند و هر چند خیلی از آنها به ظاهر بر حضور فرزندانشان در این کلاسها رضایت می دهند اما همه واقعیت، این نیست.
هر چند تغییر نگرش و باورهای خانواده‌ ها در این زمینه ضروری است اما خیلی از آنها معتقدند شرایط در این گونه مدارس به نحوی است که آنها از روی اجبار و نه علاقه، حاضر به حضور فرزندانشان در این کلاسها می شوند.
حال سوال این است که حضور دانش آموزان در کلاس های فوق برنامه و تابستانی، تا چه میزان قادر است در افزایش بازدهی علمی و تربیتی آنان مفید باشد؟.
پرسش دیگر اینکه همانطور که وزیر آموزش و پرورش یادآور شده، چه اصراری است که تمام ساعات یکسال یک دانش آموز را صرف کلاس و مدرسه کنیم و به او اجازه نفس کشیدن ندهیم؟.
والدینی که دانش آموزان آنها در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می کنند مجبورند علاوه بر شهریه تحصیلی، مبالغی را هم با عناوین مختلفی مثل فوق برنامه یا کلاس تابستانی یا... به مدرسه بدهند.
مهرماه نزدیک است و در شرف بازگشایی مدارس هستیم، آموزش و پرورش باید بر کار ثبت نام ها، میزان شهریه ها، کلاسهای اضافی و برنامه های جنبی مدارس اعم از دولتی یا غیر دولتی نظارت کند.
تا این چرخش رخ ندهد و نگاه ما صرفا آموزش های فشرده به قیمت ایجاد فشارهای مضاعف بر دانش آموزان باشد آموزش و پرورش به سامان نمی رسد.
و تا این تحول رخ ندهد بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه در بخش های مختلف حل نخواهد شد و حتی شاید شاهد بروز و شیوع آسیب های جدید هم باشیم.
اجازه بدهیم فضای مدرسه برای دانش آموزان، با نشاط و پر انگیزه باشد، اجازه بدهیم آنها علاوه بر آموزش و یادگیری، کودکی کنند، نوجوانی نمایند و جوانی را تجربه کنند.
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.