'حسین زارع بیدکی' روز شنبه به ایرنا افزود: با ابداع روش های فرآوری چربی های گیاهی و تولید انبوه دانه های روغنی، در چند دهه گذشته، ما به یک منبع بسیار انبوه از روغن‌ها دست یافته ایم و بیشتر غذاها را با استفاده از روغن، به خصوص در دمای بالا تهیه می کنیم.
وی اضافه کرد: تا قبل از آن برای تهیه غذا عموما از آب جوش و بخار استفاده می‌کردند که حداکثر دمای آن به 100 درجه می رسید در حالی که هنگام سرخ کردن غذا در روغن، دمای آن به 300 تا 350 درجه می‌رسد .
این کارشناس تصریح کرد: این دما قادر است واکنش های ناخواسته ای را در ماده غذایی و خود روغن بخصوص روغنی که مخصوص سرخ کردن نیست به وجود آورد.
زارع بیدکی یادآورشد: تغییر رنگ مواد غذایی مانند ، پیاز، بادمجان، سیب زمینی، ته دیگ و گوشت، ناشی از همین واکنش هاست.
وی با بیان اینکه پخت مواد غذایی در روغن تا حدی که منجر به تغییر رنگ، به خصوص رنگ قهوه ای و تیره شده باشد، باعث تولید ترکیبات بسیار خطرناک و سرطانزایی از قبیل آکریلامید، نیتروزآمین و پراکسید می‌شود افزود: مصرف آن حتی اگر منجر به سرطان نشود، نارسایی هایی برای کبد و در نهایت کل بدن در پی دارد.
کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بنابراین لازم است برای حفظ سلامت خویش، حتی المقدور در پخت غذاها از روش های آب پز و بخارپز نمودن استفاده کنیم .
زارع بیدکی افزود: در صورتی که اصرار بر برشته شدن غذا در روغن داریم باید به نکاتی از قبیل استفاده از روغن سرخ کردنی ، دور از نور و گرما نگه داشتن روغن، نگهداری درظروفی که سطح تماس کمی با هوا دارند و پرهیز از مخلوط کردن چند نوع روغن با هم و دوری از افزودن نمک به روغن هنگام پخت توجه کنیم.
وی در خاتمه تصریح کرد: غذا را باید حداکثر تا زرد طلایی شدن برشته نماییم.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.