تعطیلات نوروزی از آخرین هفته سال 1396شروع تا نیمه فروردین ماه سال 1397ادامه دارد.
محمود زمانی قمی، شامگاه یکشنبه در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان افزود: تشکل های غیردولتی مورد اعتماد مردم هستند و مشارکت و همکاری آنها برای بهبود خدمت رسانی امری مرسوم در کشورهای مختلف است، از این رو باید از ظرفیت تشکل ها به بهترین نحو استفاده شود.
وی با تاکید بر دولتی نکردن فعالیت ها و رویدادها برای کمک رسانی، ادامه داد: در کشورهای مختلف نهادهای مردمی در رویدادها و حوادث مختلف به دولت کمک می کنند، اما این موضوع در ایران کمتر مشاهده می شود، طوریکه در هر حادثه ای توقع و انتظار به طور صرف بر روی دولت معطوف می شود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی نزد سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) انتظار گردشگران داخلی و خارجی برای دریافت خدمات مطلوب بیشتر شده و این موضوع، فرصت مغتنمی برای عرضه داشته ها و ارزش های تاریخی و تمدنی یزد است.
زمانی قمی با بیان اینکه یزدی ها همواره به خوش نامی، دینداری و فرهنگ غنی شهره بوده و هستند، تصریح کرد: باید به مواردی از جمله سلامت مواد غذایی، نظارت بر قیمت ها، خدمت رسانی سریع در حوادث رانندگی و تصادف به طور جدی توجه شود.
به گزارش ایرنا، استاندار یزد با تاکید بر نقش حساس کمیته حمل‌ و نقل ستاد خدمات سفر در کاهش حوادث جاده ای یادآور شد: اعضای این کمیته با همکاری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و ماموران انتظامی برای رفع نقص ها و نصب تابلوهای هشدار دهنده به منظور بهبود امنیت در جاده ها تلاش کنند.
وی با تبیین لزوم برگزاری نشست با هیات امنای مساجد و حسینیه ها به منظور استفاده احتمالی از این فضاها برای اسکان گردشگران، افزود: گردشگران و مسافران نوروزی از قشرهای مختلف جامعه هستند و باید در راستای بهبود وضعیت نمازخانه ‌ها، سرویس‌ های بهداشتی و مراکز خدماتی توجه شود.
زمانی قمی همچنین ساماندهی و نظارت جدی بر فعالیت خانه های مسافر را خواستار شود و تصریح کرد: هرچند باید زمینه استفاده قشرهای مختلف مردم از اماکنی با تنوع قیمت برای اسکان فراهم شود، اما فعالیت های موازی و در برخی موارد غیرقانونی نباید به بخش خصوصی آسیب برساند.
در این نشست فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهدی جمالی نژاد شهردار و رئیسان کمیته های زیر مجموعه ستاد اجرایی خدمات سفر استان گزارشی از روند اجرایی فعالیت های مرتبط ارایه کردند.
بافت تاریخی یزد، 18 تیر ماه 1396 در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، که پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.
در 9 ماهه سال 1396، 96هزار و 300 گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افزایش نشان می دهد.
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، 73 هزار نفر مربوط به 9 ماهه سال گذشته بود.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و 9 ماهه سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
7532/ 2047 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.