نقی تقوایی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اهدای خون تنها با نظر پزشک مستقر در مراکز انجام می شود.
وی تعداد خون دهندگان مستمر را در این مدت 72.7 درصد بیان کرد و یادآور شد: اهدا کننده مستمر به کسی اطلاق می شود که سالانه حداقل 2 بار خون اهدا کرده باشد.
به گفته تقوایی، از مجموع اهدا کنندگان 27 درصد دارای سابقه و بقیه برای نخستین بار برای حفظ سلامتی خود خون اهدا کردند.
وی تاکید کرد: همچنین 2هزار و 600 واحد خون و فرآورده های خونی به استان های همجوار که اعلام نیاز کردند ارسال شد و 26 هزار و 737 واحد فرآورده های سلولی و 30 هزار و 515 واحد فرآورده های پلاسمایی به مراکز درمان استان منتقل شد.
وی یادآور شد: خون اهدایی در اعمال جراحی، تصادف، زایمان و نیز بیماران تالاسمی و هموفیلی استفاده می شود.
هم اکنون چهار پایگاه انتقال خون در شهرستان یزد، اردکان و میبد فعال است.
متوسط اهداکنندگان خون در استان به ازای هر هزار نفر جمعیت، 37 نفر است در حالیکه این رقم در کشور 27 نفر است.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی زندگی می کنند و از مجموع استان حدود 49درصد زن هستند.
سخنگوی سازمان انتقال خون 26مهر ماه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا در تهران اظهار کرده بود که اهدای حدود 450 سی سی خون، هیچ مشکلی را متوجه فرد اهدا کننده نمی کند.
بشیر حاجی بیگی افزود: با اهدای خون 12 تا 24 ساعت قسمت مایع خون و سه تا چهار هفته عناصر سلولی خون جایگزین می شود.
وی ادامه داد: خون، مایع حیات بخشی است که در رگ های بدن جریان دارد تا مواد غذایی و اکسیژن را به تمام سلول های بدن برساند و مواد زاید را از آن ها دور کند .
وی تصریح کرد: شخص بالغ با وزن حدود 70 کیلوگرم به طور متوسط 5 لیتر خون دارد و در واقع مقدار خون هر شخص با وزن بدنش تناسب دارد، طوریکه مقدار خون به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در آقایان70 میلی لیتر و در خانم ها 65 میلی لیتر است .
حاجی بیگی گفت : در هر میلی متر مکعب از خون که چیزی معادل یک قطره خون است حدود 5 میلیون گویچه سرخ، هفت هزار و 500 گویچه سفید و 300 هزار پلاکت وجود دارد و به ازای هر 600 گلبول قرمز، یک گلبول سفید و حدود 40 عدد پلاکت وجود دارد.
وی توصیه کرد : اهدا کنندگان ،مصرف مایعات اضافی را یک روز قبل شروع کنند و برای این کار می توانند آب ساده و یا آبمیوه را انتخاب و توجه داشته باشند که از مصرف زیاد چای و قهوه که حاوی کافئین است،اجتناب کنند.
حداقل سن برای اهدای خون 18 و حداکثر 60 سال است و در حال حاضر اهدای خون در ایران داوطلبانه است و سالانه 2 میلیون و 100 هزار نفر خون اهدا می کنند .
2088/2047 خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.